Wszystko wskazuje na to, iż najważniejszym kluczem do zwycięstwa w tym wyścigu powinna być jak najlepsza pozycja na starcie. Stąd też warto postarać się w kwalifikacjach, by ustawić swój bolid jak najbliżej czoła. Już wiadomo, że na tym torze kierowcy będą oszczędzać opony. Do dyspozycji Pirelli przygotowało dla każdego kierowcy po sześć kompletów, które muszą wystarczyć na kwalifikacje i niedzielny wyścig. Pierwszym pechowcem kwalifikacji okazał się Japończyk Kamui Kobayashi z zespołu Sauber, który na drugim okrążeniu miał problemy techniczne i jego bolid zepchnięty został przez mechaników do boksów. Tym samym nie uzyskał żadnego czasu, co zgodnie z regulaminem oznacza obowiązkową absencję w niedzielnym wyścigu, gdzie obowiązuje zasada 107 proc.
W pierwszej części sesji kwalifikacyjnej najlepszy czas uzyskał Brazylijczyk Felipe Massa z zespołu Ferrari, który okazał się lepszy od aktualnego mistrza świata Niemca Sebastiana Vettela. Z dalszej rywalizacji odpadli: Heikki Kovalainen, Jarno Trulli, Jerome d’Ambrosio, Vitantonio Liuzzi, Timo Glock, Narain Karthikeyan i wspomniany Kamui Kobayashi.
Druga część kwalifikacji
Najlepszy czas uzyskał Sebastian Vettel, który wyprzedził Nico Rosberga i Lewisa Hamiltona. Do ostatnich sekund walczył Niemiec Nick Heidfeld z zespołu Lotus Renault, który ostatecznie z pierwszej dziesiątki wypchnął Brazylijczyka Rubensa Barrichello z Williamsa.
Do finałowej dziesiątki nie zakwalifikowali się: Rubens Barrichello, Adrian Sutil, Paul di’Resta, Pastor Maldano, Sergio Perez, Sebastien Bumie i Jamie Alguersuari.
Trzecia część kwalifikacji
Mocne uderzenie duetu Red Bull Racing i najlepsze czasy w wykonaniu Sebastiana Vettela oraz Marka Webbera. Konkurencja jednak próbowała do ostatnich sekund. Najpóźniej na tor, bo dopiero 2,5 minuty przed końcem kwalifikacji wyjechała czwórka kierowców: Felipe Massa, Michael Schumacher, Nico Rosberg i Nick Heidfeld. Mogli zaliczyć tylko jedno okrążenie pomiarowe. Jednak żaden z nich nie dał rady duetowi Red Bulla.
Niemiec Sebastian Vettel po raz 19. w swojej karierze ustawi jutro swój bolid na pierwszym polu startowym. Tuż za nim kolega z zespołu Red Bull Racine Australijczyk Mark Webber, a z nim Niemiec Nico Rosberg, Brytyjczyk Lewis Hamilton i Hiszpan Fernando Alonso.
Grand Prix Turcji 2011 – kwalifikacje
Poz. | Nr | Kierowca | Zespół | Q1 | Q2 | Q3 | Okr. |
1 | 1 | Sebastian Vettel | RBR-Renault | 1:27.039 | 1:25.610 | 1:25.049 | 12 |
2 | 2 | Mark Webber | RBR-Renault | 1:27.090 | 1:26.075 | 1:25.454 | 10 |
3 | 8 | Nico Rosberg | Mercedes | 1:27.514 | 1:25.801 | 1:25.574 | 15 |
4 | 3 | Lewis Hamilton | McLaren-Mercedes | 1:27.091 | 1:26.066 | 1:25.595 | 13 |
5 | 5 | Fernando Alonso | Ferrari | 1:27.349 | 1:26.152 | 1:25.851 | 16 |
6 | 4 | Jenson Button | McLaren-Mercedes | 1:27.374 | 1:26.485 | 1:25.982 | 14 |
7 | 10 | Witalij Pietrow | Renault | 1:27.475 | 1:26.654 | 1:26.296 | 15 |
8 | 7 | Michael Schumacher | Mercedes | 1:27.697 | 1:26.121 | 1:26.646 | 13 |
9 | 9 | Nick Heidfeld | Renault | 1:27.901 | 1:26.740 | 1:26.659 | 13 |
10 | 6 | Felipe Massa | Ferrari | 1:27.013 | 1:26.395 | - | 16 |
11 | 11 | Rubens Barrichello | Williams-Cosworth | 1:28.246 | 1:26.764 | - | 10 |
12 | 14 | Adrian Sutil | Force India-Mercedes | 1:27.392 | 1:27.027 | - | 14 |
13 | 15 | Paul di Resta | Force India-Mercedes | 1:27.625 | 1:27.145 | - | 11 |
14 | 12 | Pastor Maldonado | Williams-Cosworth | 1:27.396 | 1:27.236 | - | 14 |
15 | 17 | Sergio Perez | Sauber-Ferrari | 1:27.778 | 1:27.244 | - | 11 |
16 | 18 | Sebastien Buemi | STR-Ferrari | 1:27.620 | 1:27.255 | - | 9 |
17 | 19 | Jaime Alguersuari | STR-Ferrari | 1:28.055 | 1:27.572 | - | 7 |
18 | 20 | Heikki Kovalainen | Lotus-Renault | 1:28.780 | - | - | 8 |
19 | 21 | Jarno Trulli | Lotus-Renault | 1:29.673 | - | - | 8 |
20 | 25 | Jerome d'Ambrosio | Virgin-Cosworth | 1:30.445 | - | - | 8 |
21 | 23 | Vitantonio Liuzzi | HRT-Cosworth | 1:30.692 | - | - | 7 |
22 | 24 | Timo Glock | Virgin-Cosworth | 1:30.813 | - | - | 8 |
23 | 22 | Narain Karthikeyan | HRT-Cosworth | 1:31.564 | - | - | 8 |
- | 16 | Kamui Kobayashi | Sauber-Ferrari | bez czasu | - | - | 2 |