Jest to jednostka napędowa spełniająca normę emisji spalin Euro 4, która korzysta jednocześnie z trzech technologii.

Znalazł tu zastosowanie system zmiennej turbulencji w komorze spalania, bazujący na kolektorze dolotowym z rozdzielonymi kanałami (PDA), uzupełniony wariatorem fazy (VVT) kontrolowanym przez centralkę wtrysku. System ten pozwala na recyrkulację znaczącej ilości spalin (EGR), co ogranicza w sposób znaczący zużycie paliwa jak i emisję spalin.

Jeden z dwóch kanałów zasysających zostaje zamknięty (przewód dezaktywowany), natomiast drugi pozostaje otwarty. Powietrze wprowadzone do cylindra z otwartego kanału dolotowego, wykonuje ruch obrotowy wokół osi cylindra, zwiększając w ten sposób turbulencję powietrza wewnątrz. Wariator fazy, opóźniając zamknięcie zaworów wydechowych  powoduje, że w fazie zasysania spotykają się zarówno powietrze czyste (z króćca dolotowego), jak i spaliny. Od składu tej "mieszaniny" zależy znaczne ograniczenie zużycia paliwa i emisji spalin.

Grande Punto z silnikiem 1.4 Starjet w wersji Energy w wyposażeniu posiada nowoczesny system ABS, elektryczne wspomaganie kierownicy Dualdrive, regulację kolumny kierownicy w dwóch płaszczyznach, regulację wysokości siedzenia kierowcy, elektrycznie regulowane i podgrzewane lusterka zewnętrzne, zdalnie sterowany centralny zamek, elektrycznie sterowane szyby przednie, komputer pokładowy z systemem "My Car" oraz światła przeciwmgielne. Wersja Dynamic dodatkowo oferuje w standardzie 16-calowe felgi ze stopów lekkich, zintegrowany radioodtwarzacz CD ze sterowaniem na kole kierownicy, ospoilerowanie, kierownicę i gałkę skrzyni biegów obszytą skórą, boczne poduszki powietrzne oraz kurtyny powietrzne.

Wersja Sport wyposażona w 17-calowe koła ze stopów lekkich, obniżone zawieszenie, klimatyzację wyróżnia się systemem ESP, który kontroluje przyczepność opon do podłoża (podłużną i poprzeczną), a w wypadku poślizgu, interweniuje przywracając właściwy kierunek i stabilność ustawienia kół.