Jeżdżące po polskich drogachsamochody osobowe są statystycznie coraz starsze. W porównaniu z 2005 rokiem liczba aut w wieku ponad 10 lat wzrosła o 3 procent, a liczba aut w wieku do 5 lat zmniejszyła się z 13 do 11,5 proc.

Na 1 tys. mieszkańców przypadało 351 samochodów, podczas gdy w 2005 roku było to 323 (średnia wszystkich krajów UE w 2005 roku to 476 samochodów na tysiąc mieszkańców).

Udział samochodów z silnikami benzynowymi zmniejszył się z 74 proc. w 2005 roku do 71,5 proc. na korzyść pojazdów z silnikami wysokoprężnymi (wzrost z 10 proc. do ponad 12 proc.) oraz na inne źródła energii, w tym głównie na gaz płynny LPG (wzrost z 15 proc. do ponad 16 proc.).

Według opracowania GUS, w ubiegłym roku wzrosła również liczba ciężarówek o 3,1 proc. do ponad 2,2 mln (w omawianym opracowaniu łącznie z ciężarowo-osobowymi). Również i w tym przypadku wzrósł udział samochodów w wieku 11 lat i więcej z 50 proc. do 53,5 proc., a zmalał udział samochodów w wieku do 5 lat z 27 proc. do 22 proc.

W 2006 roku wszystkimi rodzajami transportu przewieziono 1 mld 480,3 mln ton ładunków czyli o 4,1 proc. więcej niż przed rokiem i wykonano pracę przewozową w wysokości 248,9 mld tonokilometrów (wzrost o 9,1 proc.).

W końcu zeszłego roku liczba samochodów osobowych w Polsce wyniosła prawie 13,4 mln, ale 63 proc. z nich miało 11 lat lub więcej - podał Główny Urząd Statystyczny w opracowaniu o wynikach transportu za rok 2006.

Źródło: GUS, PAP