Jeżdżąc po drogach w Niemczech, można natknąć się auta z charakterystycznymi tablicami rejestracyjnymi o specjalnie dobranej czcionce. Fachowo nazywa się ona Fälschungserschwerende Schrift (w skrócie FE-Schrift). Jednak nie zawsze tak było.
Dalszy ciąg artykułu pod materiałem wideoSprawdź: W sobotę zmiany na stacjach. Każdy z nas zatankuje nowe paliwo. Nikogo nie ominie
Dlaczego Niemcy zmienili czcionkę tablic rejestracyjnych na FE-Schrift?
Po zakończeniu II wojny światowej to czcionka DIN 1451 była szeroko używana m.in. w transporcie i administracji. Głównie ze względu na swoją prostotę i czytelność. Jednak w latach 70. pojawił się poważny problem.
To wtedy radykalne bojówki Frakcji Czerwonej Armii (RAF) kradły auta i w łatwy sposób przemalowywały oznaczenia na tablicach rejestracyjnych. Samochody były później wykorzystywane w działalności terrorystycznej. Ówczesny projekt był tak prosty, że zmiana litery "P" na "R" lub "L" na "E" nie sprawiała żadnych trudności.
Czym charakteryzuje się czcionka tablic rejestracyjnych FE-Schrift?
Przeciwdziałać temu miała nowa czcionka, która została zaprojektowana przez niemieckiego typografa Karla Georga Hoefera na zlecenie Federalnego Instytutu Dróg. Unikalne cechy FE-Schrift , takie jak stała szerokość znaków (każda litera i cyfra zajmuje dokładnie tyle samo miejsca w poziomie), mają na celu utrudnienie modyfikacji i poprawę czytelności.
Zerknij: Ustalenie nowych stawek za badanie techniczne na ostatniej prostej. Będzie drożej
Jednak nie od razu nowy krój czcionki został wprowadzony w Niemczech. FE-Schrift zaczęto stosować w niektórych krajach związkowych Niemiec już w 1994 r., a na terenie całych Niemiec od 1995 r. W 2000 r. całkowicie wyeliminowano ustawowo starsze wzory tablic rejestracyjnych.
Ze względu na trudności w podrobieniu czcionki została ona przyjęta przez inne kraje. Obecnie można spotkać ją m.in. na tablicach rejestracyjnych m.in. Urugwaju, Malty i Tanzanii.
.