Samochód jest wyraźnie szerszy, nieco niższy, a w przypadku sedana - z optycznie wydłużoną maską - ma też nieco inne proporcje. Accord ma teraz odważniej wystylizowaną przednią część nadwozia, a linie charakterystyczne poprowadzono tak, by nadać mu bardziej muskularny, atletyczny wygląd.
Wygląd przedniej części nadwozia zdominowany jest przez wyrazistą atrapę chłodnicy z trzema poprzecznymi chromowanymi żebrami. Górna linia znajduje kontynuację w przetłoczeniach na masce silnika, a po bokach dolna linia osłony chłodnicy jest przedłużona przez reflektory i jako górna krawędź zderzaka „wbija się” w łuk nadkola.
Dolna część zderzaka ukształtowana jest tak, by nie sprawiać zbyt ciężkiego wrażenia, w czym pomaga umieszczenie tam dolnej części osłony chłodnicy oraz świateł przeciwmgielnych.
Wyraźnymi akcentami optycznymi są też ostro zarysowane łuki nadkoli, wydzielone z błotników w sposób podkreślający powiększony rozstaw kół i nadające nadwoziu usportowiony, muskularny wygląd. Ukształtowanie dolnych części drzwi oraz dolnych fragmentów bocznych części zderzaków ma podkreślać szczególną rolę mocnego zarysowania nadkoli. Charakterystyczna linia, stanowiąca przedłużenie górnej krawędzi przedniego zderzaka, prowadzona jest klinowo do góry i przechodzi przez klamki drzwi aż do krawędzi pokrywy bagażnika. Tylne lampy zespolone wystylizowane są podobnie do reflektorów przednich.
Wspólna płyta podłogowa
Zaprojektowana od nowa płyta podłogowa wraz z podwoziem jest wspólna dla obu wersji nadwoziowych – 75% stosowanych tu części jest identycznych. Obie wersje mają wspólny rozstaw osi wynoszący 2705 mm, co oznacza przyrost o 35 mm dla sedana i redukcję o 15 mm dla Tourera w porównaniu z poprzednią generacją samochodu. Szerokość Accorda wynosi 1840 mm, co oznacza przyrost o 80 mm i wynikający z tego wzrost przestrzeni we wnętrzu, odczuwalny zarówno dla kierowcy, jak i pasażerów tylnej kanapy. Większa szerokość samochodu wymagała zwiększenia rozstawu kół – zarówno z przodu, jak i z tyłu wynosi on obecnie 1590 mm, czyli o 75 mm więcej, niż w poprzedniej generacji. Takiej zmianie proporcji podwozia zawdzięczamy wzorowe właściwości jezdne nowego Accorda.
Większa sztywność nadwozia
Aby poprawić komfort podróżowania i zachowanie się samochodu na drodze w czasie dynamicznej jazdyzaprojektowano nadwozia gwarantujące maksymalną odporność konstrukcji na zginanie iwysoką sztywność skrętną. Rozbudowanastruktura przenosząca obciążenia zderzeniowe ramy przedniej i tylnej współdziała z drążkiem rozporowympomiędzy punktami mocowania amortyzatorów przednich,wzmocnieniami pasa przedniego i usztywnieniamiw punktach łączenia słupków z dachem. Sztywność wzdłużna punktów mocowania przedniego zawieszenia została poprawiona o 35%. Sztywność pionowa w rejonie punktów mocowania tylnego zawieszenia wzrosła o 20%.
Nie mniejszą uwagę zwrócono też na zaprojektowanie struktury tylnej części nadwozia wersji Tourer. Podczas gdy w wersji sedan rolę „obręczy” wzmacniającej spełniająsłupki C wraz z nadkolami, poprzeczką podłogi oraz pasa tylnego, w Tourerze krytyczną rolę w przenoszeniu obciążeń skrętnych spełnia ramownica drzwi bagażnika i jej połączenie z ramami tylnych okien i nadkolami. Hondzie udało się podwyższyć sztywność skrętną nadwozia Tourera o 20% w porównaniu do poprzedniej generacji samochodu.
Około 50% elementów strukturalnych nadwozia Accorda, w tym całą ramę oraz przednie i tylnewzmocnienia przedziału pasażerskiego, wykonano ze stali o podwyższonej wytrzymałości, mogącej przenieść większe obciążenia, bez przyrostu wagi nadwozia. Aż 42% całości stanową elementy stalowe o bardzo wysokiej wytrzymałości.
Szersze i obszerniejsze wnętrze
Wnętrze Accorda powiększyło się w rezultacie zwiększenia szerokości całego samochodu o 80 mm, dzięki czemu szerokość wnętrza na wysokości ramion wzrosła o 65 mm. W takim wnętrzu łatwiej osiągnąć poczucie komfortu i przestrzeni.
Wysokość nowego Accorda została zmniejszona (o 5 mm w sedanie i aż o 30 mm w Tourerze), ale jednocześnie podłoga przedziału pasażerskiego obniżyła się o 10 mm, umożliwiając podróżowanie w bardziej sportowej pozycji.
Wnętrze Accorda dostępne jest w dwóch tonacjach. Wersja „premium black” proponuje czerń jako kolor wszystkich elementów tapicerki, za wyjątkiem szarej podsufitki. W wersji „premium gray” dominuje jasnoszara tapicerka, z czarnym górnym płatem deski rozdzielczej, czarnymi podłokietnikami i innymi detalami. Oszczędnie użyte akcenty w kolorze aluminiumwprowadzają stylowy kontrast.
Honda Accord - porównanie generacjiNadwozieSedanTourer8. generacja7. generacjaróżnice8. generacja7. generacjaróżniceDługość [mm]47264665+ 6147404750- 10Szerokość [mm]18401760+ 8018401760+ 80Wysokość [mm]14401445- 5147014700Rozstaw osi [mm]27052680+ 2527052720- 15Rozstaw z przodu [mm]15901515+ 7515901515+ 75Rozstaw z tyłu [mm]15901525+ 6515901530+ 65Prześwit [mm]1501500150145+ 5Bagażnik [l]460-467459406-672592
Sportowa dynamika kokpitu wyraża się w projekcie deski rozdzielczej dającej poczucie przestrzeni dla kierowcy i pasażera. Przestrzeń tą jasno definiują wyraziste metaliczne listwy w desce rozdzielczej wkomponowane od krawędzi drzwi, wzdłuż osłony konsoli centralnej oraz w wewnętrznych ściankach kieszeni umieszczonych po obu stronach konsoli.
W podłokietniku drzwi kierowcy umieszczono elementy sterowania pamięcią pozycji fotela, otwieraniem szyb i zamkiem centralnym. Klamki wewnętrzne otrzymały aluminiowe wykończenie, a w dolnych narożnikach wszystkich drzwi umieszczono lampki zapalane po otwarciu drzwi. Wszystkie szyby boczne są otwierane elektrycznie, przy czym szyby drzwi przednich posiadają funkcję otwierania i zamykania po jednokrotnym naciśnięciu.Okna zaopatrzono też w system zapobiegający przycięciu.
Stylowe i ergonomiczne fotele przednie otrzymały, oprócz powiększonych bocznych wsparć pleców, nowe siedziska o strukturze wewnętrznej, która lepiej tłumi drgania i wstrząsy.
Czarne, trójramienne, sportowe koło kierownicyz metalicznymi akcentami, zawiera elementy sterowania systemem audio w lewym ramieniu, tempomatem w prawym ramieniu i telefonem komórkowym w ramieniu dolnym. Kierownica posiada regulację wysokości i pochylenia, powiększoną o 100 w stosunku do poprzedniego modelu.
Kierunkowskazy posiadają funkcję trzykrotnego mignięcia, jeśli dźwignia zostanie delikatnie naciśnięta i zwolniona. Funkcja ta jest przydatna w czasie zmiany pasa w ruchu po autostradzie.
Nowy Accord posiada równomiernie, subtelnie oświetlone wskaźniki z czerwonymi wskazówkami, białymi literami i cyframi na czarnym tle oraz łagodnymniebieskim akcentem ułatwiającym odczyt wskazań. Po lewej stronie prędkościomierza umieszczono obrotomierz, a dalej mniejszy zegarowy wskaźnik temperatury, wskaźnik poziomu paliwa znalazł się po prawej stronie prędkościomierza. Wewnątrz prędkościomierza ulokowano wielofunkcyjny wyświetlacz LCD, sterowany przełącznikami umieszczonymi wewnątrz koła kierownicy. Można na nim odczytać całkowity przebieg samochodu, przebieg dzienny, chwilowe i średnie zużycie paliwa, średnią prędkość, czas od rozpoczęcia podróży, informację o zapięciu pasów bezpieczeństwa na wszystkich miejscach, a także status systemów bezpieczeństwa ACC, LKAS i CMBS, jeśli są one zainstalowane w samochodzie.
W samochodach z przekładnią manualną, wewnątrz obrotomierza znalazł miejsce wskaźnik zmiany przełożenia (Shift Indicator Light - SIL), informujący kierowcę o optymalnymmomencie zmiany biegu dla uzyskania najlepszej ekonomiki jazdy. Wersje z przekładnią automatyczną wyposażono w schemat ukazujący ścieżkę dźwigni sterowania przekładnią z podświetleniem jej aktualnej pozycji oraz wskaźnik wybranego przełożenia, jeśli kierowca steruje przekładnią za pomocą dźwigienek umieszczonych przy kierownicy.
Systemy audio i nawigacja satelitarna
W wersji podstawowej Accord wyposażony jest w system audio z radiem i odtwarzaczem CD, czterokanałowy wzmacniacz o mocy 30W i sześć głośników – dwa wysokotonowe wmontowane w deskę rozdzielczą i cztery neodymowe głośniki szerokopasmowe o średnicy 17 cm wbudowane w drzwi przednie i w półkę za kanapą (sedan) lub w drzwi tylne (Tourer). Informacje o odtwarzanej płycie lub odbieranej stacji radiowej pojawiają się na instalowanym standardowo wielofunkcyjnym wyświetlaczu w konsoli centralnej.
W lepiej wyposażonych wersjach znalazł miejsce system audio premium z 6-płytową zmieniarką CD w konsoli centralnej, osobnym ośmiokanałowym wzmacniaczem o mocy 8x45W współpracującym z 10 głośnikami – dwoma wysokotonowymi, 8-centymetrowym głośnikiem szerokopasmowym w desce rozdzielczej, czterema głośnikami w drzwiach, dwoma głośnikami w półce za kanapą tylną (sedan) bądź w bocznych ściankach bagażnika (Tourer) i 20-centymetrowym subwooferem w półce tylnej (sedan) lub w bocznej ściance z tyłu bagażnika (Tourer). Poziom głośności dostosowany jest do szybkości jazdy, wiec im szybciej jedzie samochód, tym głośniej będzie odtwarzany dźwięk.
Dla iPodów, poczynając od piątej generacji, przewidziano złącze USB umieszczone w schowku na konsoli centralnej, gdzie znalazło się również wejście „jack” dla urządzeń zewnętrznych, a także gniazdo zasilania.
Zaawansowana technicznie nawigacja satelitarna jest wyposażeniem standardowym wersji Executive i wyposażeniem opcjonalnym wszystkich pozostałych wersji samochodu. Nawigacja korzysta z ekranu o przekątnej 8 cali, a także z systemu rozpoznawania mowy w pięciu językach (angielski, francuski, niemiecki, włoski, hiszpański). Na elektronicznych mapach fabrycznie montowanych przez Hondę znalazły się po raz pierwszy kraje naszego regionu: Polska, Słowacja, Węgry i Czechy.
Accorda wyposażono również w bezprzewodowe połączenie z telefonem komórkowym. Pozwala to na rozmawianie i obsługiwanie telefonu bez odrywania rąk od kierownicy, na której zamontowano przyciskipodstawowych funkcji telefonu. Mikrofony i głośniki rozmieszczone w samochodzie, po połączeniu z dowolnym urządzeniem bezprzewodowym Bluetooth, pozwalają na bezpieczne rozmawianie przez telefon w czasie jazdy.
W samochodach wyposażonych w nawigację satelitarną zastosowano kamerę cofania aktywowaną po włączeniu biegu wstecznego. Obiektyw kamery umieszczonej nad tablicą rejestracyjną obejmuje obszar położony bezpośrednio za samochodem o szerokości kątowej 138O i wysokości kątowej 91O. Obraz jest wyświetlany na ekranie nawigacji satelitarnej.
Dodatkowo, po wybraniu biegu wstecznego, za pomocą przełącznika montowanego w drzwiach można automatycznie opuścić lusterko po stronie pasażera tak, by w jego zasięgu znajdował się obszar tylnego koła. Każda wersja samochodu może też być wyposażona w czujniki cofania – 4 z tyłu oraz 4 z przodu. Czujniki te są standardowym wyposażeniem wersji Executive.
Wersje wyposażeniowe Sport i Executive posiadają automatyczne włączniki reflektorów. Po ustawieniu przełącznika świateł w pozycję „auto”, czujnik oświetlenia umieszczony na przedniej szybie powoduje automatyczne włączenie świateł, jeżeli docierające do niego światło zewnętrzne ma zbyt małe natężenie. Światła zapalą się automatycznie przy wjeżdżaniu do tunelu, garażu podziemnego lub w innych warunkach powodujących pogorszenie oświetlenia zewnętrznego. Analogicznie, czujnik deszczu włączy wycieraczki, gdy wykryje pierwsze krople wody.
Ciśnieniowe zmywacze reflektorów załączają się automatycznie po 40 użyciach spryskiwacza przedniej szyby (jeśli w tym czasie samochód jechał z zapalonymi reflektorami). Zmywacze można też załączyć ręcznie przyciskiem na desce rozdzielczej.
Jednostki napędowe
Na pierwszy rzut oka silniki nowego Accorda wyglądają dość podobnie do silników poprzedniego modelu.
W rzeczywistości silnik benzynowy 2,0 l to całkowicie nowa konstrukcja, natomiast jednostka o pojemności 2,4 l została poddana szerokim modyfikacjom, których rezultatem jestwiększa moc i niższe zużycie paliwa. Nowy silnik wysokoprężny o pojemności 2.2-litra również otrzymał wyższą moc przy ograniczonym zużyciu paliwa.
Honda Accord - dane techniczne
Silnik2.0 SOHC i-VTEC2.4 DOHC i-VTEC2.2 i-DTECNadwozieSedanTourerSedanTourerSedanTourerPojemność skokowa [cm3]199723542199Cylindry/zawory4/44/44/4Kompresja10,611,016,3Cylindry/zawory [mm]81/96,987/99,085/96,9Moc [kW/obr./min]115/6300148/7000110/4000Maks. mom obr. [Nm/obr./min]192/4300234/4500350/2000Prędkość maks. [km/h]215 (212)212 (210)227 (227)222 (222)212207Przyspieszenie 0-100 km/h [s]9,3 (10,7)9,4 (10,8)7,8 (9,5)7,8 (9,6)9,69,8Komb. zużycie paliwa [l/100 km]7,2 (7,5)7,3 (7,7)8,8 (8,6)9,0 (8,9)5,65,9Emisja CO2 [g/km]170 (178)173 (183)209 (204)215 (211)148155Masa [kg]1414-15441432-16131484-16071489-16721540-16321559-1702
Program rozwojowy miał doprowadzić do stworzenia silników, które powinny należeć do najczystszych jednostek napędowych świata. Cel ten osiągnięto, a nowy Accord będzie jednym z pierwszych samochodów na rynku, którego wszystkie dostępne silniki spełniają wymagania normy czystości spalin Euro 5, przewidzianej do obowiązkowego stosowania dla samochodów nowo-homologowanych po wrześniu roku 2009.
Zamiast pięciobiegowej przekładni manualnej, benzynowy Accord 2.0 będzie teraz wyposażany w przekładnię sześciobiegową, tak jak i jego mocniejszy brat z silnikiem 2.4 l. Przekładnia ta zapewnia optymalne zestrojenie charakterystyki silnika z przełożeniami skrzyni biegów (są one różne dla różnych silników), gwarantując przyjemna jazdę i jednocześnie możliwość oszczędnego gospodarowania paliwem. Mechanizm zmiany biegów wymaga krótkich ruchów, niewielkiej siły i jest wyjątkowo precyzyjny w działaniu. Dwa pierwsze biegi wyposażono w wielostożkowe synchronizatory, zmniejszające siły potrzebne do załączenia biegu i poprawiające płynność zmiany biegów.
Lepszy komfort jazdy
Obniżenie położenia silnika i zbiornika paliwa pozwoliło na zmniejszenie o 18 mm dotychczasowej odległości środka ciężkości samochodu od jezdni, co pozytywnie wpłynęło na zachowanie samochodu na zakrętach. Dalszą poprawę stabilności dało zwiększenie rozstawu kół aż o 75 mm.
Zmieniono również geometrię zawieszenia tak, by oś przechyłów bocznych znalazła się wyżej niż dotychczas. Samochód przechyla się na zakrętach w taki sposób, jakby nadwozie obracało się wokół chwilowej osi przechyłów bocznych. Ponieważ oś ta znajduje się zawsze niżej niż środek ciężkości samochodu, przechyły są tym większe, im większa jest odległość środka ciężkości od osi przechyłów bocznych. Gdyby środek ciężkości znajdował się na osi przechyłów bocznych, przechyły zostałyby wyeliminowane. Optymalizując geometrię zawieszenia poprzez zmianę teoretycznej długości wahaczy poprzecznych, można znacząco wpłynąć na wielkość przechyłów, jakim będzie poddawany samochód. Tak też zrobiono konstruując od nowa zawieszenie Accorda, minimalizując przy okazji ruchy pionowe zawieszenia na zakrętach.
W Accordzie zastosowano amortyzatory z wewnętrznymi elementami korygującymi tłumienie. Jest to pierwsza produkowana seryjnie Honda, w której zastosowano tego typu rozwiązanie. O ile większość samochodów posiada amortyzatory o charakterystyce będącej kompromisem pomiędzy komfortem jazdy, a prowadzeniem się samochodu przy różnych szybkościach, to amortyzatory Accorda z ograniczeniem maksymalnego tłumienia, gwarantują tłumienie pożądane przy spokojnej, jak i przy szybkiej jeździe.
Pewność na drodze
Wszystkie wersje nowego Accorda wyposażane są w system kontroli stabilności jazdy (VSA), mający za zadanie pomóc kierowcy w utrzymaniu panowania nad samochodem w ostrych zakrętach, w czasie przyspieszania i przy wykonywaniu gwałtownych manewrów. Gdy samochód zaczyna tracić stabilność kierunkową, system VSA włącza hamowanie kół lewej, bądź prawej strony pojazdu, a także przejmuje częściową kontrolę nad wielkością momentu obrotowego rozwijanego przez silnik.
Nowością w Accordzie jest kolejny system bezpieczeństwa czynnego, nazywany aktywnym elektrycznym wspomaganiem układu kierowniczego (Motion Adaptive EPS). Jego działanie polega na współpracy z systemem VSA, dzięki czemu w krytycznej sytuacji kierowca intuicyjnie obiera właściwy tor jazdy.
System VSA pracuje także jako typowy układ kontroli trakcji, reagujący na poślizg kół przy przyspieszaniu, poprzez przyhamowywanie jednego z kół i redukowanie momentu obrotowego silnika celem odzyskania przyczepności. Jeśli koła napędzane znajdują się na nawierzchni o niejednorodnej przyczepności, jak to ma miejsce na częściowo mokrej drodze, system będzie przyhamowywał koło, które zaczyna się ślizgać, zmuszając mechanizm różnicowy do przekazania większej części momentu napędowego na koło mające lepszą przyczepność do nawierzchni. VSA może też redukować moment obrotowy silnika, by ograniczyć uślizg obu napędzanych kół.
Monitorując sygnały docierające z licznych czujników rozmieszczonych w samochodzie, system VSA realizuje też inne zadania. Na podstawie informacji docierających do sterownika systemu VSA, obliczany jest przewidywany tor jazdy, a jednocześnie monitorowany jest rzeczywisty tor jazdy oraz działania kierowcy sygnalizowane przez odpowiednie czujniki. Jeśli rzeczywisty tor jazdy nadmiernie odbiega od przewidywań, na przykład na skutek wyczerpania przyczepności kół na zakręcie, system VSA podejmuje próbę korekcji toru jazdy.
W przypadku wystąpienia nadsterowności (co może prowadzić do niekontrolowanego poślizgu), VSA zastosuje hamowanie zewnętrznego koła, by przeciwdziałać jego zbaczaniu z obranego przez kierowcę toru jazdy. Z kolei w przypadku pojawienia się nadmiernej podsterowności, przyhamowane zostanie koło wewnętrzne, przy jednoczesnej redukcji momentu obrotowego silnika, celem przywrócenia samochodu na właściwy tor jazdy. Najnowszym dodatkiem do pakietu systemów bezpieczeństwa czynnego Hondy, jest system stabilizacji toru jazdy, którego działanie polega na wytwarzaniu niewielkiego momentu obracającego kierownicą, celem zasugerowania kierowcy, w którą stronę należy skręcać, by utrzymać pożądany tor jazdy.
System, określany jako aktywne elektryczne wspomaganie układu kierowniczego (Motion Adaptive EPS), powstał w wyniku zintegrowania wcześniej stosowanych systemów aktywnego bezpieczeństwa VSA i EPS. System ten jest wyposażeniem standardowym wszystkich wersji Accorda,