Podczas gdy fabryka Hondy w brytyjskim Swindon pracuje na pełnych obrotach, a jednak na dostawę modelu Civic 5D niektórzy nabywcy czekają nawet kilka miesięcy, na tej samej linii rozpoczyna się produkcja usportowionej wersji 3-drzwiowej. Tym razem Honda zrezygnowała z oznaczenia Civic 3D, powodem jest jeszcze bardziej sportowy charakter auta, tak więc nowe modele otrzymały przydomki Type S (Sport) i Type R (Racing). Zupełną nowością jest wersja Type S, logo Type R znane jest już z wcześniejszych modeli Integra, Accord i Civic.
W ofercie modelu Type S nie znajdziemy silnika 1,4 i-DSI, który zresztą nie jest przebojem rynkowym ani w wersji 5D. Tak więc pod maską 3-drzwiowej Hondy Civic Type S znajdzą się wyłącznie silniki 1,8 i-VTEC 103 kW (140 KM) i 2,2 i-CTDi 103 kW (140 KM). W odróżnieniu od wersji 5D w Type S zwiększono rozstaw kół i usztywniono zawieszenie, fotele zapewniają lepsze trzymanie boczne. Pozytywny jest fakt, że we wszystkich wersjach 3-drzwiowych zachowano praktyczny system składania tylnej kanapy. Benzynowy silnik można połączyć ze zrobotyzowaną 6-stopniową skrzynią biegów.
Więcej zmian przeprowadzono w sportowej odmianie Civic Type R. Do najważniejszych należy nowy układ hamulcowy, sztywniejsze amortyzatory i krótsze sprężyny, dodatkowo usztywniono konstrukcję nadwozia, a układ kierowniczy jest bardziej bezpośredni (2,29 obrotów między skrajnymi pozycjami). Zasadniczą różnicą jest oczywiście benzynowy silnik 2,0 i-VTEC, dający 148 kW (201 KM) przy 7400 obr./min i 193 Nm przy 5600 obr./min, a to wszystko przy zastosowaniu 95-oktanowego paliwa. Jednostkę połączono z 6-stopniową manualną skrzynią biegów. Honda Civic Type R przyśpiesza do 100 km/h w 6,6 s, a prędkość maksymalna wynosi 235 km/h. Zużycie paliwa w cyklu mieszanym wynosi nawet 9,1 l/100 km. Masa samochodu przygotowanego do jazdy wynosi 1301 kg.
Honda przygotowała także wyszczuploną wersję modelu Civic Type R, którą pozbawiono zestawu audio, materiałów wygłuszających i innych zbędnych elementów. Kuracja odchudzająca pozwoliła zaoszczędzić 40 kg. We współpracy z włoską firmą JAS Motorsport oferowane będą także wersje do rajdów i wyścigów na torze.