W ramach umowy na 195,5 mln zł, polski Solaris wyprodukuje trzydzieści sześć egzemplarzy modelu Urbino 12, sto osiem sztuk przegubowych Urbino 18 oraz cztery, nieznane do tej pory z ulic stolicy - Urbino 18 Hybrid.

Solaris, jako pierwszy w Europie, rozpoczął w 2006 roku wytwarzanie autobusów z napędem hybrydowym. Ekologiczne autobusy przewożą już pasażerów we Francji oraz w Niemczech. W Polsce można je spotkać w Poznaniu czy Sosnowcu. Teraz do tych miast dołączy Warszawa.

Hybrydowy układ napędowy składa się z jednego silnika spalinowego i dwóch elektrycznych, zasilanych energią odzyskiwaną z hamowania, która magazynowana jest w specjalnych bateriach. W rezultacie autobus ma spalać do 24 proc. mniej paliwa oraz emitować o 78 proc. mniej szkodliwych spalin.

Wszystkie pojazdy będą bogato wyposażone. Na pokładach znajdzie się m.in.: pełna klimatyzacja, rozbudowany system monitoringu oraz informacji pasażerskiej (w autobusie przegubowym jest aż 7 ekranów LCD), system zliczania pasażerów, a także automatyczny system gaszenia w komorze silnika.

Pierwszą dostawę nowych autobusów zaplanowano na październik br. Ostatnie sztuki trafią do Warszawy w styczniu 2012 roku.

Hybrydowe autobusy dla Warszawy Foto: Auto Świat
Hybrydowe autobusy dla Warszawy

Od lewej: Prezes Zarządu MZA Warszawa - Jan Kuźmiński, Członek Zarządu MZA Warszawa ds. finansowych - Paweł Jankowski, Prezydent Miasta Stołecznego Warszawa - Hanna Gronkiewicz-Waltz, Wiceprezydent Miasta Stołecznego Warszawa - Jacek Wojciechowski, Pełnomocnik Prezes Zarządu Solaris Bus & Coach S.A. ds. Kluczowych Klientów - Wiesław Cieśla.