Pokaz połączony był z przekazaniem MZA pierwszych Solarisów Urbino z tegorocznego kontraktu na dostawę 150 autobusów. W czerwcu br. Prezydent stolicy Hanna Gronkiewicz-Waltz oraz Prezes Miejskich Zakładów Autobusowych w Warszawie Mieczysław Magierski podpisali z przedstawicielami firmy Solaris Bus & Coach S.A. umowę na dostawę 150 autobusów miejskich marki Solaris Urbino.

Kontrakt wart  168 milionów złotych dotyczył zakupu 80 sztuk autobusów przegubowych Solaris Urbino 18 i 70 sztuk autobusów 12-metrowych Solaris Urbino 12. Pierwsze autobusy przyjechały do stolicy we wrześniu tego roku. Dostawa wszystkich 150 zakończy się do stycznia 2009.

Teraz Solaris Bus & Coach chce zainteresować Miejskie Zakłady Autobusowe, swoją innowacyjną na europejskim rynku autobusowym konstrukcją, jaką jest Solaris Urbino 18 Hybrid - autobus z napędem hybrydowym.

Premiera pierwszego pojazdu tego typu odbyła się w 2006 roku. Od tego momentu hybrydowe Solarisy jeżdżą już w Dreźnie, Bochum, Lipsku, Bremie, Hanowerze, Monachium (Niemcy) i w szwajcarskim Lenzburgu. W październiku do grona właścicieli autobusów hybrydowych dołączy MPK Poznań.

Warszawa to jeden z kolejnych potencjalnych nabywców ekonomicznego i ekologicznego autobusu.

Solaris Urbino 18 Hybrid zaprezentowany w Warszawie posiada niewielki silnik spalinowy oraz dwa silniki elektryczne, zasilane z baterii umiejscowionych na dachu pojazdu. Baterie nie wymagają ładowania z zewnątrz, ponieważ gromadzona jest w nich energia powstająca podczas hamowania autobusu.

Zastosowanie tak innowacyjnego napędu daje korzyści zarówno ekonomiczne, jak i ekologiczne. Niezależny instytutu badawczy TÜV SÜD Auto Cz s.r.o., przeprowadził w Pradze badania, porównując zużycie paliwa Solarisa Urbino 18 Hybrid oraz Solarisa Urbino 18 z tradycyjnym silnikiem Diesla. Wyniki testów dowiodły redukcję zużycia paliwa o 23,8 % w cyklu SORT1 (cykl miejski), 23,4 % w cyklu SORT2 (cykl podmiejski) oraz 22,9 % w cyklu SORT3 (cykl mieszany). "Poprzez kolejne optymalizacje pracy elementów napędu umożliwimy, w najbliższym czasie, dalsze ograniczenia zużycia paliwa", zapowiedział Krzysztof Olszewski.

Mniejsze zużycie paliwa to także mniejsza emisja szkodliwych dla środowiska substancji:

do 39% mniejsza emisja NO2

do 97% mniejsza emisja cząstek stałych

do 90% mniejsza emisja CO,

do 90% mniejsza emisja związków węglowodorów,

ogólna mniejsza emisja CO2.

Oszczędność zużycia paliwa przez Urbino 18 Hybrid, przy wysokich cenach surowców energetycznych, zapewnia zwrot poniesionych kosztów (hybryda jest droższa od tradycyjnych autobusów o około 140 tysięcy euro) po 6 - 7 latach przy przeciętnym przebiegu 60.000 km rocznie.

"Tym samym Solaris Urbino 18 Hybrid jest nie tylko liderem w kwestii ekologii, lecz także ekonomiczności", mówi Krzysztof Olszewski, pod którego kierownictwem inżynierowie Solarisa stawiają kolejne kamienie milowe w rozwoju rynku autobusowego.

Testowany Solaris Urbino 18 Hybrid będzie jeździć w Warszawie do 2 października. Autobus będzie kursować na jednej z linii przebiegających przez "Trakt Królewski" .