• Hyundai to piąty producentów samochodów na świecie. Rocznie firma sprzedaje ponad 7 milionów samochodów.
  • Firma w minionym roku obchodziła 50 lat istnienia
  • Światowa premiera w Paryżu – nowy Hyundai i30 Fastback N. To drugi sportowy model z serii N w Europie

Hyundai pnie się w górę. To obecnie piąty producent samochodów na świecie z roczną sprzedażą ponad 7 milionów samochodów. I to producent, którego nie mogło zabraknąć podczas paryskiego salonu samochodowego w Paryżu. Koncern przygotował bowiem aż 8 nowości dla odwiedzających. A to już całkiem sporo.

W stolicy Francji pokazano nie tylko modele, które już wkrótce możemy zobaczyć na ulicach Londynu, Warszawy czy Berlina. W Paryżu firma zaprezentowała także swoją wizję przyszłości motoryzacji i projektowania samochodów kolejnych generacji. O tym co nas czeka w przyszłości, a także jak zmieniał się rynek na przestrzeni ostatnich lat rozmawiamy w Paryżu z Leszkiem Płonką – dyrektorem zarządzającym Hyundai Motor Poland.

Jak długo jest Pan związany z marką Hyundai w Polsce?

Z marką Hyundai jestem związany już prawie od 5 lat, natomiast z branżą motoryzacyjną od 1991 roku. Stanowisko Dyrektora Zarządzającego w Hyundai Motor Poland objąłem w listopadzie 2014 roku. Kultura pracy w  tej koreańskiej firmie jest niezwykle dynamiczna, jeśli chodzi o wprowadzanie i rozwój coraz nowszych i coraz doskonalszych produktów, co było dla mnie nowością.  Specyfiką Hyundaia jest także centralizacja zarządzania w każdym obszarze działania, począwszy od planowania produkcji, sprzedaży, strategii produktowej i cenowej, aż po obszar planowania oczekiwanych wyników finansowych. Przy tak szybkiej dynamice rozwoju zapewnia to marce utrzymanie silnej i stabilnej pozycji.

Leszek Płonka - dyrektor zarządzający Hyundai Motor Poland
Leszek Płonka - dyrektor zarządzający Hyundai Motor Poland

Jakie są zamierzenia marki Hyundai? Czy modele prezentowane tutaj, na Salonie Samochodowym w Paryżu odzwierciedlają to, jak Hyundai chce być postrzegany i pozycjonowany?

Hyundai to niesłychanie szybko rozwijająca się marka globalna. Obecnie Hyundai Motor Company jest piątym producentem samochodów na świecie sprzedającym ponad siedem milionów aut rocznie, a to w naturalny sposób obliguje nas do coraz silniejszej ekspansji nie tylko w segmencie samochodów popularnych, ale także w nowych obszarach. Hyundai od lat udowadnia, że chce być silnym graczem na rynku aut ekologicznych. Jesteśmy pierwszym na świecie producentem, który rozpoczął seryjną produkcję samochodu napędzanego ogniwami paliwowymi. Aktualnie oferowanym modelem zasilanym wodorem jest model Hyundai NEXO. Jako jedyni mamy także w swojej ofercie model IONIQ, który może być wyposażony w jeden z trzech rożnych napędów alternatywnych do wyboru - elektryczny, hybrydowy lub hybrydowy plug-in. Model Hyundai KONA Electric jest natomiast pierwszym elektrycznym SUV-em na europejskim rynku, o imponującym zasięgu aż do 482 km.  Wszystkie wymienione modele z napędem ekologicznym możemy zobaczyć na stoisku Hyundaia, tutaj na Międzynarodowym Salonie Samochodowym w Paryżu. Model koncepcyjny ‘Le Fil Rouge’ to natomiast zapowiedź nowego kierunku projektowania naszej marki nazwanego ‘Sensous Sportiness’. Hyundai konsekwentnie utrzymuje również ekspansję produktową klasycznych modeli, dzięki czemu nasza gama jest aktualnie najmłodsza wśród wszystkich producentów samochodów.  W samym 2018 roku Hyundai wprowadził wiele nowości i zmian. W sprzedaży w Polsce pojawił się nowy elegancki model z rodziny i30 – i30 Fastback, odświeżony został wygląd zewnętrzny modeli i30 Hatchback i i30 Wagon. Do sprzedaży trafił Nowy i20. Zmieniła się także gama SUV-ów Hyundai. SANTA FE Nowej Generacji został wyposażony w pionierskie systemy bezpieczeństwa, Nowy Tucson zyskał jeszcze bardziej nowoczesny design i nowe wyposażenie. Model KONA dostępny jest teraz także z silnikiem Diesla. Wszystkie nowo produkowane modele Hyundai są dostosowane do europejskiej normy spalin euro 6d-temp. Poza opracowywaniem nowych produktów Hyundai rozwija też takie projekty przyszłości, jak samochód autonomiczny, rozwiązania z zakresu connectivity, umożliwiające skomunikowanie pojazdu z otoczeniem czy wykorzystanie w samochodach technologii rozszerzonej rzeczywistości. Angażujemy się również w inicjatywy sportowe. W 2014 roku Hyundai ponownie podjął wyzwanie WRC. Od tego czasu wielokrotnie udowadniał swoją mocną pozycję, odnotowując kolejne zwycięstwa. Jesteśmy też dumnym partnerem Mistrzostw Świata FIFA, największego święta piłki nożnej na świecie. Wszystkie te inicjatywy mają sprawić, by Hyundai stał się ukochaną marką klientów na całym świecie.

Hyundai na salonie samochodowym w Paryżu Foto: Auto Świat
Hyundai na salonie samochodowym w Paryżu

Jak bardzo zmienił się europejski i polski rynek motoryzacyjny w ciągu ostatnich lat?

Przez lata trwania mojej kariery, a to już prawie 30 lat, obserwuję zmiany dotyczące nie tylko samych firm, ale także otoczenia, w jakim funkcjonują. Jesteśmy świadkami przełomowych zmian, które dokonały się w branży motoryzacyjnej w bardzo wielu obszarach, takich jak: produkt, finansowanie, obsługa klienta, infrastruktura dealerska czy sposób użytkowania samochodu. Zmienił się również w minionym czasie sposób postrzegania samochodu. Dla większości ludzi nie stanowi on już elementu inwestycji i obiektu będącego środkiem własności. Samochody kupowane są za pośrednictwem firm leasingowych, oferujących wynajem długo i krótkoterminowy, i innych firm zarządzających użytkowanym przez klientów samochodem, rozwijają się także usługi car-sharingu. Jednocześnie coraz rzadziej samochód kupowany jest przez klientów za gotówkę i użytkownik jest jego właścicielem, co kiedyś było standardem. W ciągu ostatnich lat rozwinął się też cały przemysł obsługi klienta w salonach dealerskich. Dzięki nowym technologiom kontakt między dealerem a klientem stał się mocno sprofesjonalizowany co z jednej strony stanowi o komforcie dla kupującego i użytkownika auta, a z drugiej strony zapewnia profity biznesowe dla aktywnych dealerów. Śmiało możemy powiedzieć, że autoryzowane salony i serwisy Hyundaia w Polsce należą do najnowocześniejszych obiektów w Europie. Nasi dealerzy, którzy najczęściej reprezentują ciągle nasz rodzimy biznes w ciągu ostatnich dwóch dekad ponieśli ogromny wysiłek inwestycyjny. Zaangażowanie, kreatywność i swoista miłość do branży motoryzacyjnej zaowocowały wspaniałymi, interesującymi i nowoczesnymi obiektami. Zmiany zachodzą również z poziomu państwa, które inwestuje w rozbudowę polskich dróg i autostrad, zmieniają się także przepisy dotyczące norm zużycia paliwa i emisji spalin.

Biorąc pod uwagę zmiany rynkowe, czy i jak według Pana zmieniła się w Polsce sytuacja marki Hyundai w ciągu ostatnich 5 lat?

Polska to jeden z najważniejszych rynków w Europie ze względu na duży potencjał rozwoju gospodarczego. Hyundai jest obecny w Polsce od ponad 20 lat i konsekwentnie wzmacnia tu swoją pozycję. 2017 rok był najlepszym w historii marki na polskim rynku – do Klientów trafiło ponad 20 000 nowych samochodów Hyundai. Niewątpliwie źródłem tego sukcesu jest w dużej mierze możliwość oferowania produktów wychodzących naprzeciw oczekiwaniom lokalnych klientów.  Hyundai stworzył silną infrastrukturę w Europie - zbudowaliśmy 2 fabryki, w Czechach i Turcji, a także centrum badawczo-rozwojowe oraz centrum testowania samochodów w Rüsselsheim w Niemczech. Hyundai oferuje  także nowoczesne rozwiązania finansowe, ułatwiające zakup samochodu. Coraz bardziej powszechne staje się podejście, aby klient płacił za mobilność, a nie nabywał samochód na własność. Mając to na uwadze, wprowadziliśmy w Polsce pionierską ofertę nazwaną Hyundai Abonament – program wynajmu konsumenckiego dla osób fizycznych i małych firm, który spotkał się z dużym uznaniem. Sukcesywnie zwiększamy także sprzedaż do klienta instytucjonalnego,  dzięki odpowiedniej ofercie i specjalnym programom dedykowanym biznesowi. Polscy klienci doceniają doskonałą jakość naszych samochodów, potwierdzoną przez 5 lat gwarancji bez limitu kilometrów. To pomaga budować silną pozycję Hyundaia. Dodam jeszcze, że Hyundai obchodził w minionym roku 50-lecie swojego istnienia. Jest więc bardzo młodą marką i tym bardziej imponuje dynamiką rozwoju i globalną ekspansją.

Hyundai na salonie samochodowym w Paryżu Foto: Auto Świat
Hyundai na salonie samochodowym w Paryżu

Jakie modele utorowały marce Hyundai drogę do polskiego Klienta?

Natomiast numerem jeden w gamie modelowej Hyundaia pozostaje Tucson. Ten elegancki SUV reprezentujący segment C jest bestsellerem w naszej ofercie prawie od początku swojej obecności na rynku. W 2017 roku do polskich Klientów trafiło około 7 000 sztuk tego modelu, a ponadto w niektórych miesiącach, Tucson okazał się także najbardziej popularnym modelem typu SUV na polskim rynku. Jesteśmy dumni z faktu, że polscy klienci tak pokochali ten model, który w tym roku przeszedł facelift. Nowy Tucson otrzymał jeszcze bardziej nowoczesny design oraz nowe elementy wyposażenia. Nasze pozostałe modele, jak KONA, i20, Elantra cieszą się również bardzo dużym zainteresowaniem. Sukces marki w Polsce zawdzięczamy również ciężkiej pracy i profesjonalizmowi sieci dealerów Hyundai.

Pracując dla firmy Hyundai, które z największych wyzwań szczególnie Pan zapamiętał i dlaczego?

Polski rynek motoryzacyjny jest napędzany głównie przez sprzedaż do klienta instytucjonalnego. W tym przypadku klient oczekuje odpowiedniej polityki sprzedażowej, ale przede wszystkim zabezpieczenia właściwej obsługi posprzedażowej na terenie całego kraju, co stanowi często kluczowy czynnik decydujący o wyborze dostawcy. Tak więc należało przygotować szereg zmian wewnątrz organizacji, aby dopasować możliwości nasze jako importera a także  możliwości naszych dealerów do wymogów stawianych przez klienta firmowego. Był to proces wymagający systematycznej pracy działu sprzedaży oraz działu serwisu. Opłaciło się i Hyundai z coraz większym powodzeniem konkuruje obecnie na rynku z innymi producentami w sektorze sprzedaży flotowej.

Z czego Pan jest szczególnie dumny jeśli chodzi o osiągnięcia marki Hyundai pod pańskim kierownictwem?

Od początku mojej działalności w HMP postawiłem na lepsze wykorzystanie potencjału rynkowego. Dokonaliśmy niezbędnych zmian strukturalnych, szczególnie po stronie organizacji sprzedaży. Wzmocniliśmy kadrę menadżerską w celu zmotywowania zespołów do bardziej aktywnego oddziaływania na rynek, i wzmocnienia wiary dealerów w możliwości marki Hyundai. Wkrótce po dokonanych zmianach pojawiły się nowe, zmodernizowane modele i10, i20, rodzina modeli i30, Tucson, który od samego początku okazał się najlepiej sprzedającym się modelem w naszym portfolio. Pokazaliśmy zaawansowanie techniczne fabryki Hyundaia w Nosovicach, mocne wrażenie wywarła na naszych dealerach konferencja w Madrycie w ubiegłym roku, na której zaprezentowano strategię produktową Hyundaia. Zwieńczeniem działań, które miały na celu budowanie zaufania i wiary w markę była wizyta polskich dealerów Hyundai w Korei w styczniu bieżącego roku, podczas której nasi dealerzy mieli okazję zobaczyć osobiście potęgę marki Hyundai w kraju pochodzenia. Wszystko to razem spowodowało wzrost wiary i zaufania do marki. To przełożyło się na liczbę nowo zbudowanych lub gruntownie zmodernizowanych obiektów dealerskich spełniających najnowsze wymogi marki Hyundai. W sumie to ponad 10 nowych obiektów dealerskich, i cały czas powstają kolejne. Dla nas to bardzo ważny kapitał zaufania na przyszłość, które musimy nadal pielęgnować.