Modelem Elantra Hyundai zadebiutował w segmencie C. Prace nad tej wielkości samochodem rozpoczęto w 1986 roku, żeby wypełnić lukę pomiędzy Hyundaiem Excel (znany szerzej jako Pony) a większą Sonatą. Pierwszy pojazd pozycjonowany był w segmencie B, drugi w segmencie D, więc kompaktowa Elantra idealnie wpasowała się do oferty.
Wiele nazw, jeden model
Pierwsza generacja modelu (J car) zadebiutowała w 1990 roku. Samochód ochrzczono jako Elantra, przy czym w Australii i w wybranych krajach Europy początkowo stosowana była nazwa Lantra (wynik sporu z firmą Mitsubishi, oferującą model Elante). Obecnie na całym świecie, poza Koreą Południową (o której dalej), ten model Hyundaia znany jest jako Elantra. Nazwa jest zbitką dwóch słów. „Elan” (z franc. oznacza pasja), a „tran” pochodzi od słowa transport.
Elantra odegrała bardzo ważna rolę w historii Hyundaia. To pierwszy model tej marki, który powstał w pełni niezależnie – został zaprojektowany przez wewnętrzny oddział koncernu ds. designu. W latach 1992-1993 był to najlepiej sprzedający się samochód w Korei Południowej. W 1995 roku wprowadzono następcę.
Druga generacja (oznaczenie RD) na rodzimym rynku koreańskim otrzymała nazwę Avante (z portugalskiego - naprzód), pod którą oferowana jest tam do dziś. Druga odsłona kompaktu Hyundaia bardziej zaznaczyła swoją obecność na świecie. Obok ładnie wystylizowanego sedana, oferowana była również bardziej funkcjonalna wersja kombi. W sumie sprzedano ok. 1,24 mln egzemplarzy, podczas gdy pierwsza Elantra znalazła 948 tys. nabywców.
Hit eksportowy
Jeszcze lepsza pod tym względem okazała się trzecia generacja (XD), wprowadzona do sprzedaży w 2000 roku – globalnie dostarczono ponad 2,8 mln sztuk. W tym przypadku zrezygnowano z kombi na rzecz nadwozia liftback, które w połączeniu z ostrzejszą stylistyką było skierowane do młodszych klientów. W ofercie naturalnie pozostawiono sedana. Auto oferowało bogate wyposażenie jak na tamte czasy – m.in. system kontroli trakcji, 15-calowe felgi aluminiowe czy boczne poduszki powietrzne. Pod maską pojawiły się mocniejsze jednostki napędowe. Sukces eksportowy Elantry III (również w Chinach) pomógł w pobudzeniu rynku południowokoreańskiego, który odczuwał następstwa azjatyckiego kryzysu lat dziewięćdziesiątych.
2006 rok to data debiutu czwartej odsłony Hyundaia Elantry. Niestety ten model nie był dostępny na europejskich rynkach. Nie przeszkodziło to jednak, by sprzedał się on w liczbie ponad 2,5 mln egzemplarzy. Generacja o oznaczeniu HD dysponowała jednym z najprzestronniejszych wnętrz w klasie. Ciekawostkę stanowi odmiana Lpi Hybrid, wprowadzona w 2009 roku. Była to hybrydowa odmiana z silnikiem zasilanym LPG, wspomaganym silnikiem elektrycznym.
Powrót do Europy
W 2011 roku Hyundai ponownie zameldował się w segmencie kompaktowych sedanów na kontynencie europejskim. Piąta generacją Elantry (MD) została zaprojektowana zgodnie z językiem stylistycznym Fluidic Sculpture, dzięki czemu robiła duże wrażenie swoimi opływowymi i dynamicznymi liniami. Z wyglądu auto przypominało flagowy model i40. Przestronne wnętrze, bogata oferta wyposażenia i przyzwoita jakość pozwoliła na równą walkę z uznaną konkurencją. W 2014 roku Elantra zdobyła prestiżowy tytuł North American Car of the Year.
Nowy rozdział
Szóstą generację Elantry (AD) poznaliśmy pod koniec 2015 roku, jednak na jej debiut poza Koreą Południową musieliśmy trochę poczekać. Europejska premiera nowego modelu odbędzie się podczas Poznań Motor Show 2016 (31 marca – 3 kwietnia). Samochód będzie dostępny w Polsce, Hiszpanii, Rumunii, Bułgarii, Grecji, Słowenii, Chorwacji, na Słowacji i na Węgrzech.
Na nową Elantrę można już składać zamówienia w salonach. Na okres przedsprzedaży Hyundai przygotował ofertę specjalną opartą na trzech korzyściach: upuście finansowym, dedykowanym dla tego modelu kredycie oraz premii za odkup użytkowanego dotychczas samochodu.
Materiał przygotowany we współpracy z marką Hyundai.