Tempo, w jakim Hyundai wprowadza na rynek nowe modele aut, jest naprawdę imponujące. Po niedawnym debiucie crossovera ix35 oraz mikrovana ix20 teraz przyszedł czas na auta z wyższych półek. Na salonie samochodowym w Los Angeles (19-28.11) koreański koncern przedstawił reprezentującą klasę średnią (choć wymiarami bliżej jej do wyrośniętego kompaktu) piątą już generację Elantry oraz pierwsze zdjęcia nowego wcielenia modelu Azera (poza Ameryką znany jako Grandeur) zaliczanego do klasy wyższej.
Pierwszy z nich ma szansę pojawić się na europejskim rynku w drugiej połowie przyszłego roku, natomiast limuzyna do sprzedaży wejdzie pod koniec 2011 lub na początku 2012 roku.
Elantra w piątym wcieleniu od kilku miesięcy dostępna jest już na macierzystym rynku koreańskim, ale dopiero po prezentacji amerykańskiej wersji modelu (różni się tylko kilkoma detalami we wnętrzu) tempa nabierze proces wprowadzania tego auta do sprzedaży także w innych krajach.
W porównaniu z czwartą generacją piąta to samochód zaprojektowany od podstaw na nowej płycie podłogowej. Pod względem stylistycznym odpowiada aktualnemu kierunkowi designu marki określanemu jako „four-door coupé”, dlatego też można dojrzeć w nim wyraźne podobieństwo do większej Sonaty (najnowsza generacja tego modelu będzie sprzedawana w Europie pod nazwą i40 od wiosny 2011 roku). Agresywna i dynamiczna linia nadwozia (współczynnik oporu powietrza – 0,28) nadaje Elantrze indywidualnego charakteru i z pewnością jest jedną z największych zalet tego modelu. Choć uroda to kwestia gustu, to nie przesadzę, jeśli napiszę, że to po prostu bardzo ładny samochód.
Podobne odczucia można mieć, oglądając nowocześnie zaprojektowane wnętrze z przejrzystym układem zegarów, rozbudowaną konsolą środkową z umieszczonym centralnie dużym, kolorowym ekranem systemu nawigacyjnego, wielofunkcyjną kierownicą i materiałami wykończeniowymi wysokiej jakości.
Zależnie od wersji standard wyposażenia obejmuje m.in.: przednie, boczne i kurtynowe poduszki powietrzne, ABS, systemy kontroli trakcji i stabilizacji toru jazdy, automatyczną klimatyzację, nawigację z dotykowym ekranem, podgrzewane przednie i tylne siedzenia oraz system audio ze 172- lub 360-watowym zestawem głośników.
Wersja amerykańska modelu oferowana jest z benzynowym silnikiem o poj. 1,8 l i mocy 148 KM. Jednostka ta współpracuje z 6-biegową skrzynią manualną lub automatyczną. Do Europy prawdopodobnie trafi odmiana z nowym silnikiem 1.6 GDI z bezpośrednim wtryskiem paliwa o mocy 140 KM oraz wysokoprężna 2.0 CRDi w wariantach 140 lub 180 KM, choć na potwierdzenie tych specyfikacji trzeba będzie poczekać do wiosennego salonu genewskiego.
Drugi ze wspomnianych debiutów Hyundaia – Azera (Grandeur) – na razie skrywany jest tajemnicą, a koncern przedstawił jedynie jego oficjalne zdjęcia. Wiadomo natomiast, że w ofercie marki będzie on pozycjonowany pomiędzy Sonatą (i40) i luksusową limuzyną Genesis. Jako źródło napędu (na przednią oś) Hyundai planuje wykorzystać silniki benzynowe. Pod uwagę brane są jednostki 2.4/201 KM, 3.0/262 KM, 3.3 V6/286 KM oraz 3.5 V6/276 KM.