Dziennikarze mieli okazje wcześniej poznać wszystkie nowości, które Hyundai zaprezentuje podczas międzynarodowego salonu samochodowego IAA 2009 we Frankfurcie nad Menem. W roli głównej wystąpił następca modelu Tucson, czyli ix35.
ix35
Nowy SUV wywodzący sie z wersji studyjnej ix-onic swoimi wymiarami zewnętrznymi 4410 x 1820 x 1660 mm i rozstawem osi 2640 mm, nieco przewyższa poprzednika. Jedynie o 20 mm jest niższy, co nie miało wpływu na komfort wnętrza. Design nadwozia stanowi kontynuację najnowszej rodziny samochodów marki Hyundai. Nam trochę przypomina to, co znamy już z …Forda Kuga.
Producent do napędu przygotował cztery silniki – dwa benzynowe i dwa wysokoprężne. Słabszy 1,6 GDI o mocy 103 kW wyposażony został w system start/stop, mocniejszy o pojemności 2,0 l Theta-II ma moc 122 kW. Ofertę jednostek wysokoprężnych otwiera U-II o pojemności skokowej 1,7 l i mocy 85 kW. Do wyboru są też dwie wersje R 2,0 o mocy 100 kW i 135 kW.
Oba silniki o pojemności 2,0 l można zamówić z napędem czterech kół, a słabsze wersje trafią do sprzedaży w listopadzie 2010 roku. Producent chcąc nie pozostać z tyłu zamontował ECO indicato, który ułatwia kierowcy jazdę ekonomiczną. Smart parking system pokazuje idealny kierunek przy manewrach cofania, a kamery przekazują na monitor LCD obraz z lusterek bocznych.
Nowy ix35 sprawia dobre wrażenia. We wnętrzu zastosowane miękkie elementy z tworzyw sztucznych, dobrej jakości materiały, które dokładnie spasowano. Na tylnych siedzeniach jest wystarczająco dużo miejsca dla osób wysokich (190 cm), chociaż pewien problem przy wsiadaniu i wysiadaniu może stwarzać zbyt mały kąt otwarcia tylnych drzwi. Dostęp do bagażnika jest też wystarczający.
Nowy ix35 przypomina pod wieloma względami Forda Kuga, ale należy oczekiwać, ze będzie od niego wyraźnie tańszy.Auto to będzie produkowane w trzech zakładach na dwóch kontynentach – w Pekinie, Ulsan i w Kia Motors Żylina. Produkcja seryjna rozpocznie się w pierwszym kwartale 2010 roku.
Santa Fe
Po faceliftingu Santa Fe zachowa nadal swoje klasyczne kształty, bo zmiany design są stosunkowo niewielkie. Nowy jest przedni zderzak, światła mgłowe otrzymały czarne ramki, doszły także przytłoczenia zderzaka i bocznych elementów nadwozia. Zmieniony został kształt atrapy wlotu powietrza chłodnicy, która otrzymała barwę nadwozia (poprzednio była czarna). Zmodyfikowany został również tylny zderzak, światła zespolone, a boczne kierunkowskazy zamontowano obecnie w lusterkach zewnętrznych. W kabinie zastosowano nowe materiały i barwy, zamontowano nowy system nawigacji satelitarnej oraz system parkowania z kamerą.
Bardziej istotne zmiany dotyczą jednostek napędowych. Benzynowa o pojemności skokowej 2,4 l ma moc 128 kW, a mocniejszy turbo diesel z rodziny R o pojemności 2,2 l dysponuje mocą 145 kW i maksymalnym momentem obrotowym 430 Nm w zakresie od 1800 do 2500 obr./min. Oba te silniki spełniają wymogi normy Euro 5 i będą także montowane do nowej generacji Kia Sorento. Wraz z nimi w ofercie znalazła się nowa sześciostopniowa przekładnia automatyczna, które w porównaniu z dotychczas montowaną pięciostopniową ma o 62 elementy mniej i jest o 12 kg lżejsza.
Hyundai Santa Fe będzie oferowany w dwóch opcjach wyposażenia – GL i GLS. Droższa wersja oferuje m.in. reflektory Bi-ksenonowe, system bezkluczykowy, a także 18-calowe koła z monitorowaniem ciśnienia w oponach.
i10 Electric
Mały pojazd z napędem elektrycznym trafi do produkcji seryjnej już w przyszłym roku. W pierwszym okresie auta te będą eksploatowane przez państwowe floty w Korei. Do napedu zastosowano silnik elektryczny o mocy 49 kW przy 11 500 obr./min i maksymalnym momencie obrotowym 210 Nm przy 2670 obr./min. Energia będzie dostarczana z akumulatorów LiPoly o pojemności 16 kWh, które będzie można naładować napięciem 220 V w ciągu 5 godzin. Jednak przy zastosowaniu napięcia 413 V w ciągu 15 minut będzie można naładować w 85 proc.
Przy pełnym naładowaniu akumulatorów auto to może pokonać dystans 160 km, od 0 do 100 km/h przyspiesza w ciągu 15 sekund i osiąga prędkość maksymalną 130 km/h. Ciekawostką jest wykorzystanie akumulatorów litowo-polimerowych, które w porównaniu z akumulatorami NiMH są o 30 proc. lżejsze, zajmują o 40 proc. mniej miejsca i o 12 proc. mają większa wydajność, a przy tym znacznie mniej się nagrzewają.
Elantra LPI Hybrid
To pierwszy na świecie pojazd hybrydowy, który do swojego napędu wykorzystuje system LPG i akumulatory LiPoly. Zasilają one silnik elektryczny o mocy 15 kW, który pozwala na obniżenie emisji silnika spalinowego. Podstawowa jednostka ma pojemność skokową 1,6 l i podobnie jak w Lexusie RX450h jest to silnik Atkinsona z wirującym tłokiem. Ma on moc 85 kW, bezstopniowa przekładnię CVT i przedni napęd. Od 0 do 100 km auto przyspiesza w ciągu 11,7 sekundy, co jest o 2 sekundy wynikiem lepszym od Hindy Civic Hybrid. Na zmniejszenie średniego zużycia paliwa ma także wpłym system start/stop oraz indykator jazdy ekonomicznej. Ten mild-hybrid średnio zużywa 5,3 l paliwa na 100 kilometrów.
Blue-Will
To koncept pierwszego pojazdu hybrydowego plug-in Hyundaia. Ma on funkcjonować jako laboratorium nowych pomysłów i systemów, które w przyszłości będą wykorzystywane do produkcji seryjnej. Dotyczy to m.in. wykorzystanie plastików PET z recyklingu, zastosowanie dotykowych wyświetlaczy, dachowych paneli słonecznych.
Dzięki wykorzystaniu oszczędnego silnika benzynowego o mocy 100 kW i baterii słonecznych, auto to byłoby zdolne bez potrzeby tankowania do pokonania dystansu 1050 km. W idealnych warunkach średnie zużycie paliwa powinno osiągnąć 2,2 l/100 km.
Blue-Will ma wymiary 4300 x 1800 x 1460 mm, rozstaw osi 2700 mm i 20-calowe koła z oponami o najmniejszym możliwym oporze toczenia.
Hyundai Genesis Coupé
Producent wciąż nie planuje sprzedaży tego modelu w Europie. Będzie on jednak zaprezentowany podczas międzynarodowego salonu samochodowego IAA 2009 we Frankfurcie nad Menem jako ciekawostka.
Equus
Bardzo interesującym modelem koreańskiej marki jest Equus. Hyundai w segmencie pięciometrowych sedanów nie jest zupełnym nowicjuszem, bo pierwsza generacja tego modelu powstała przy współpracy z Mitsubishi Motors i była sprzedawana w Korei i krajach azjatyckich od 1999 roku.
W tym roku zaprezentowano nowa generację, która powstała na przedłużonej platformie Hyundaia Genesis (rozstaw Equusa wynosi 3045 mm) i ma napęd tylnej osi. Model ten po raz pierwszy został zaprezentowany podczas salonu samochodowego w Nowym Jorku, a dobre opinie spowodowały jego wprowadzenie do sprzedaży w USA. Pierwsze samochody trafią do amerykańskich klientów w 2010 roku.
W Korei ten sedan o długości całkowitej 5,16 metra sprzedawany jest z silnikami o pojemności skokowej 3,8 V6 (196 kW) i 4,6 V8 (280 kW). Dostępna jest także przedłużona wersja. Z pierwszych naszych wrażeń wynika, iż wnętrze tego modelu prezentuje się bardzo atrakcyjnie i dostrzec można w nim dobra jakość wykonania. Trochę przypomina Lexusy z wcześniejszych lat produkcji.
ix-Metro
Hyundai ix-Metro jest konceptem z napędem hybrydowym, którego emisja CO2 wynosi jedynie 80 g/km. Jest to piąty projekt zespołu studia Global Design mającego swoją siedzibę w południowokoreańskim Namyang. Pojazd ma wymiary 3925 x 1760 x 1576 mm, napędzany jest litrowym turbodieslem o mocy 92 kW z bezpośrednim wtryskiem paliwa i przekładnią CVT.
To wszystko będzie można już zobaczyć 15. września na stoisku Hyundaia podczas pierwszego dnia prasowego międzynarodowego salonu samochodowego IAA 2009 we Frankfurcie nad Menem.
RoadLook.pl poleca:Frankfurt 2009 - przegląd nowości od A do Z
Praktyczne informacje dla zwiedzających - jak dojechać, gdzie kupić bilety?