Zwycięzców ankiety International Engine of the Year w tym roku wybierało 65 jurorów z 32 krajów. Tegoroczna edycja była jedenastą w historii. Po raz pierwszy odbyła się ona w 1999 roku.

Silniki były oceniane w ośmiu kategoriach pojemności skokowej oraz w czterech kolejnych – najoszczędniejszy silnik (Green Engine of the Year), silnik z najlepsza mocą (Best Performance Engine), najlepszy nowy silnik (Best New Engine 2008) i główna kategoria (International Engine of the Year 2008), w której wybiera się zwycięzcę ze wszystkich kategorii.

International Engine of the Year 2009 –Silnik roku 2009

Na pierwszych dwóch miejscach pojawiły się dwie znane nazwy. Silnik VW 1,4 TSI EA111 z kompresorem i turbosprężarką przerwał czteroletnie panowanie BMW. Trzylitrowy sześciocylindrowy silnik BMW tym razem znalazł się na drugiej pozycji. Trzecie miejsce przypadło nowej jednostce 2,0 TFSI z biura konstrukcyjnego Audi. Czwarty jest nowy czterocylindrowy silnik wysokoprężny marki Mercedes-Benz, a za nim ośmiocylindrowy BMW M3 i ośmiocylindrowy Mercedes-AMG.

Silnik roku 2009 - International Engine of the Year 2009Kol.silnikpunkty1.Volkswagen 1,4 l TSI Twincharger (VW Golf, Golf Variant, Scirocco, Eos, Jetta, Touran, Tiguan, Seat Ibiza Cupra)3542.BMW 3,0 l DI Twin Turbo (135, 335, X6, Z4, 730)3503.Audi 2,0 l TFSI (Audi A4, A5, VW Scirocco, Golf GTI, aj.)2204.Mercedes-Benz 2,1 l diesel (BlueEfficiency C + E)2035.BMW 4,0 l (M3)2036.Mercedes-AMG 6,2 l (CLK, S, SL, CL, CLS, ML)1147.BMW-PSA 1,6 l Turbo (Mini Cooper S, Clubman, Peugeot 207, 308, Mini John Cooper Works)1078.Toyota 1,0 l (Aygo, IQ, Yaris/Vitz, Citroën C1, Peugeot 107, Subaru Justy)74

Najlepszy nowy silnikroku 2009

To trofeum przypadło marce Porsche. Jej silnik sześciocylindrowy uczynił z modelu 911 Carerra S członka klubu 300 km/h. Moc to nie wszystko. Wraz z nadejściem nowej generacji zwiększyła się jego pojemność skokowa i moc, a przy tym o 15 proc. spadło zużycie paliwa. Ważnym elementem jest też system bezpośredniego wtrysku paliwa przejęty z widlastych silników ośmiocylindrowych Porsche Cayenne.Najlepszy nowy silnik roku 2009Kol.silnikpunkty1.Porsche 3,8 l DI (911)1442.BMW 3,0 l diesel (330d, 730d, 530d, X3, X5)1223.BMW 4,4 l DI Turbo (750i, X6)1204.Jaguar 5,0 l V8 Supercharged (XF, XK)1125.Mercedes-Benz 2,1 l diesel (BlueEfficiency C + E)1075.Audi 2,0 l TFSI (Audi A4, A5, VW Scirocco, Golf GTI, aj.)107

Najoszczędniejszy silnik roku

Kategoria, która w ostatnich latach opanowały hybrydy, w tym roku należy do Volkswagena. Głównymi argumentami SA liczby. Niskie średnie zużycie paliwa (6,2 l/100 km) VW Golfa połączone jest z odpowiednią dynamiką, którego Honda (z niższym zużyciem) nie jest zdolna pokonać.

Najoszczedniejszy silnikKol.silnikpunkty1.Volkswagen 1,4 l TSI Twincharger (VW Golf, Golf Variant, Scirocco, Eos, Jetta, Touran, Tiguan, Seat Ibiza Cupra)2052.Honda Hybrid 1,3 l (Insight Civic)2033.BMW Diesel 2,0 l Twin Turbo (123d)1474.BMW Diesel 3,0 l Twin Turbo (335d, 535d, 635d, X3, X5, X6)1335.Mercedes-Benz 2,1 l diesel (BlueEfficiency C + E)1156.Ford Hybrid 2,5 l (Ford Fusion Hybrid, Mercury Milan)82

Silnik z najlepszą mocą

Królem kategorii, w której pojemność silnika odgrywa istotną rolę, jest Mercedes-Benz. Jego ośmiocylindrowa jednostka benzynowa o imponującej pojemności skokowej 6,2 l ma za sobą doświadczenie zdobyte na torach wyścigowych. Wysokoobrotowa koncepcja była dotychczas łączona z inną niemiecką markę, ale Mercedes-Benz chwali się ograniczeniem obrotów dopiero na granicy 7200 obr./min.

Silnik z najlepszą mocąKol.silnikpunkty1.Mercedes-AMG 6,2 l (CLK, S, SL, CL, CLS, ML)1092.BMW 5,0 l V10 (M5, M6)903.Jaguar 5,0 l V8 Supercharged (XF, XK)904.Porsche 3,8 l (911 GT3)785.BMW 4,0 l (M3)786.Ferrari 6,0 l V12 (599 GTB)77

Najlepszy silnik o pojemności do 1000 cm3

Z dużą przewagą ponownie w tej kategorii zwyciężyła jednostka napędowa Toyoty Aygo i Yaris, Citroena C1, Peugeota 107 i Toyoty iQ. Jej masa wynosi 67 kg, 50 kW mocy wraz z wyjątkowo niskim zużyciem paliwa, są przykładem wzorcowej nowoczesnej techniki.Najlepszy silnik o pojemności do 1000 cm3Kol.silnikpunkty1.Toyota 1,0 l (Aygo, IQ, Yaris/Vitz, Citroën C1, Peugeot 107, Subaru Justy)3182.Smart Diesel 0,8 l (Smart Fortwo)2163.Mitsubishi 1,0 turbo (Smart Fortwo)2144.Opel 1,0 l Twinport (Opel Agila, Corsa, Suzuki Splash)1495.Mitsubishi 1,0 l (Smart Fortwo)826.Kia 1,0 l (Picanto)73

Najlepsyz silnik o pojemnościod 1000 cm3 do 1400 cm3

Doładowane silniki VW 1,4 TSI i Fiat 1,4 Turbo już przed rokiem zajęły pierwsze trzy pozycje. Dominacja pierwszego z nazwą Twincharger (kompresor i turbosprężarka) ujawniła się także w ostatecznych wynikach całej ankiety. Najlepszy silnik o pojemności od 1000 cm3 do 1400 cm3Kol.silnikpunkty1.Volkswagen 1,4 l TSI Twincharger (Golf, Golf Variant, Scirocco, Eos, Jetta, Touran, Tiguan, Seat Ibiza Cupra)2932.Volkswagen 1,4 l TSI Turbo (Golf, Golf Plus, Golf Variant, Scirocco, Eos, Jetta, Passat, Skoda Octavia, Audi A3, Seat Leon, Altea, Škoda Superb)1543.Fiat 1,4 l Turbo (Fiat Abarth 500, Abarth Grande Punto, Linea, Bravo, Lancia Delta, Alfa Romeo Mito)1474.Honda Hybrid 1,3 l (Insight, Civic)1365.BMW-PSA 1,4 l stop/start (Mini One, One Clubman)836.Fiat-GM Diesel 1,25 l (Ford Ka, Fiat 500, Panda, Grande Punto, Qubo, Linea, Doblo. Musa, Lancia Ypsilon, Opel Agila/Suzuki Splash, Opel Meriva, Tigra, Combo, Corsa, Astra, Suzuki Ignis)7

Najlepszy silnik o pojemności od 1400 cm3 do 1800 cm3

Czterocylindrowy silnik 1,6 Turbo będący efektem wspólnego projektu BMW i PSA wykazał już swoje wyjątkowe zalety w małych Mini i znacznie większych modelach marki Peugeot.Najlepszy silnik o pojemności od 1400 cm3 do 1800 cm3Kol.silnikpunkty1.BMW-PSA 1,6 l Turbo (Mini Cooper S, Clubman, Peugeot 207, 308, Mini John Cooper Works)2532.Toyota Hybrid 1,8 l (Prius)1983.Audi 1,8 l TFSI (Audi A4, A3, A5, TT, Seat León, Altea, Toledo, Skoda Octavia, Superb, VW Passat)1844.Mercedes-Benz 1,8 l turbo (BlueEfficiency E-Class)1355.Opel 1,6 l turbo (Corsa, Astra, Insignia)596.Fiat Diesel 1,6 l JTD (Alfa Romeo Mito, Fiat Bravo, Lancia Delta56

Najlepszy silnik o pojemności od 1800 cm3 do 2000 cm3

Triumfator tej kategorii jest następcą jednostki, która odnosiła największe sukcesy w całej historii tej ankiety. Silnik 2,0 TFSI wygrał swoją kategorię czterokrotnie i także w tym roku okazał się najlepszy. Co prawda tytuł należy do nowocześniejszej wersji, która napędza kilka modeli marek Volkswagen, Audi i Seat.Najlepszy silnik o pojemności od 1800 cm3 do 2000 cm3Kol.silnikpunkty1.Audi 2,0 l TFSI (Audi A4, A5, Q5, VW Scirocco, Golf GTI)2202.BMW Diesel 2,0 l Twin Turbo (123d)1903.Audi 2,0 l TFSI (Audi A4, A5,VW Scirocco, Golf GTI, aj.)984.Mercedes-Benz 1,8 l BlueEfficiency (E-Class)965.Honda 2,0 (S2000)926.Subaru Diesel 2,0 l (Impreza, Outlook, Forester)91

Najlepszy silnik o pojemności od 2000 cm3 do 2500 cm3

Kategorię do 2,5 litrów wygrał wysokoprężny silnik czterocylindrowy Mercedes-Benz, który dostępny jest w kilku wariantach mocy w modelach C-Klasa i E-Klasa. Jego największym konkurentem był w tym roku silnik z Audi TT RS. Najlepszy silnik o pojemności od 2000 cm3 B137do 2500 cm3Kol.silnikpunkty1.Mercedes-Benz 2,1 l diesel (BlueEfficiency C + E)2252.Audi 2,5 l Turbo (Audi TT RS)1803.Subaru 2,5 l Turbo (Forester, Impreza, Legacy)1444.Peugeot-Citroën-Ford Diesel 2,2 l (C5, C6, C8, 407, 607, 807, C-Crosser, Freelander, Outlander, aj.)1315.BMW 2,5 l DI (Z4)1216.Honda 2,4 l (Element, CR-V, Edix, Elysion, Odyssey, Accord/Acura TSX, Accord USA)84

Najlepszy silnik o pojemności od 2500 cm3 do 3000 cm3

Podobnie jak przed rokiem podwójne zwycięstwo przypadło silnikom 3,0 l Twin Turbo BMW. Trzecia pozycja przypadła jednostce VW/Audi 3,0 TDI.Najlepszy silnik o pojemności od 2500 cm3 do 3000 cm3Kol.silnikpunkty1.BMW 3,0 l DI Twin Turbo (135, 335, X6, Z4, 730)3452.BMW Diesel 3,0 l Twin Turbo (335d, 535d, 635d, X3, X5, X6)2503.Audi 3,0 l DI Supercharged (S4)1254.Porsche 2,9 l DI (Boxster, Cayman)1035.Audi/VW Diesel 3,0 l V6 (A4, A5, A6, A6 allroad, A8, Q7, Touareg, Phaeton, Cayenne)886.Jaguar/Ford/PSA Diesel 3,0 l (XF)83

Najlepszy silnik o pojemności od 3000 cm3 do 4000 cm3

Także w tym roku tę kategorię wygrał silnik z BMW M3. Drugi był bokser Porsche, a trzeci mocny silnik z Porsche 911 GT3. Najlepszy silnik o pojemności od 3000 cm3 do 4000 cm3Kol.silnikpunkty1.BMW 4,0 l V8 (M3)3192.Porsche 3,8 l DI (911)1563.Porsche 3,8 l (GT3)1484.Nissan 3,8 l Turbo (GT-R)1305.Porsche 3,4 l (Boxster, Cayman S)836.Toyota Hybrid 3,5 l V6 (Lexus GS450h, RX, Toyota Crown)70

Najlepszy silnik o pojemności ponad 4000 cm3

Ośmiocylindrowy silnik AMG przerwał w tym roku czteroletnie panowanie dziesięciocylindrowej jednostki BMW. Trzecie miejsce zajął silnik z Jaguara. Najlepszy silnik o pojemności ponad 4000 cm3Kol.silnikpunkty1.Mercedes-AMG 6,2 l (CLK, S, SL, CL, CLS, ML)1622.BMW 5,0 l V10 (M5, M6)1333.Jaguar 5,0 l V8 Supercharged (XF, XK)1204.BMW 4,4 l DI Turbo (750i, X6)1145.Cadillac 6,2 l V8 Supercharged (CTS-V)706.Lexus Hybrid 5,0 l V8 (LS600h)62