Zawarto kontrakty na budowę 78 km autostrad w systemie tradycyjnym (m.in. A8 obwodnica Wrocławia, A1 Piekary Śląskie – Maciejów i A1 Maciejów – Sośnica) oraz 348 km w systemie partnerstwa publiczno-prywatnego (m.in. A1 Stryków – Pyrzowice).Od 16 listopada 2007 r. oddano do użytku 95 km autostrad (A1 Rusocin – Nowe Marzy) oraz 228 km ekspresówek (m.in. S7 Białobrzegi – Jedlińsk, S22 Elbląg – Grzechotki, S11 Poznań – Kórnik), obwodnic (Strykowa, Grójca, Nowej Soli, Wyszkowa, Chojnic i Płońska) i dróg po przebudowie.

Obecnie w budowie lub przebudowie jest 706 km dróg krajowych. Prace prowadzone są na 225-kilometrowym odcinku autostrad, 239 km dróg ekspresowych i 92 km obwodnic. Do końca 2009 r. GDDKiA ma wyremontować 933 km dróg kosztem 2,6 mld zł.

Cezary Grabarczyk, minister infrastruktury, zapewnia, że inwestycje drogowe będą realizowane szybciej dzięki zmianom prawa. Obowiązująca od września 2008 roku specustawa drogowa sprawia, że nieruchomości pod budowę dróg są szybciej pozyskiwane. Ustawa pomija dwie decyzje – o ustaleniu lokalizacji drogi i pozwoleniu na budowę. Teraz zastępuje je jedna, zezwalająca na realizację inwestycji.

Właściciele lub użytkownicy wieczyści są zachęcani finansowo do wcześniejszego wydania nieruchomości zarządcy drogi. Jeśli zrobią to w ciągu 30 dni od momentu, w którym decyzja stała się ostateczna, otrzymają tzw. słuszne odszkodowanie powiększone o 5 proc. Już są pierwsze pozytywne efekty specustawy drogowej. Pozyskanie nieruchomości pod budowę małopolskiego odcinka autostrady A4 (Szarów – Tarnów) idzie bardzo sprawnie. Spośród 2,5 tys. właścicieli aż 1838 zdecydowało się przekazać swoje nieruchomości w ciągu 30 dni.