I Podpisane umowy

Od 16 listopada 2007 r. do 7 kwietnia 2010 r. podpisano umowy na budowę ponad 1220 km dróg krajowych, w tym na 485 km  autostrad oraz ok. 740 km dróg ekspresowych, obwodnic i dużych przebudów dróg. Podpisano umowy na budowę 317 km autostrad w systemie tradycyjnym oraz 168 km w systemie Partnerstwa Publiczno - Prywatnego.

W tym roku podpisano 7 umów na nowe inwestycje. Wyłoniono wykonawców autostrad: A4 Wierzchosławice - Krzyż, A4 Brzesko - Wierzchosławice, A4 Rzeszów centralny - Rzeszów wschód, a także dróg ekspresowych: S19 Stobierna - Rzeszów, S7 Pasłęk - Miłomłyn oraz obwodnicy Jarosławia, Nowogardu. Wartość tych inwestycji to 3412 mln zł.

II Drogi w budowie

Obecnie w budowie i przebudowie ponad 830 km dróg krajowych. Trwają prace przy budowie nowych tras, w tym ok. 360 km autostrad, 290 km dróg ekspresowych i ponad 100 km obwodnic. W ramach "Programu Budowy Dróg Krajowych na lata 2008-2012" obecnie realizowana jest także przebudowa 70 km istniejącej sieci. Budowanych jest 15 odcinków autostrad, 22 odcinków dróg ekspresowych oraz 15 obwodnic.

III Drogi oddane do ruchu

Od 16 listopada 2007 r. oddano do ruchu ponad 900 km dróg krajowych, w tym ok. 180 km autostrad, prawie 290 km "ekspresówek", 91 km obwodnic oraz 350 km dróg po przebudowie.

IV Usprawnienie procesów inwestycyjnych na drogach

Zmieniona "specustawa" drogowa

Dla przyspieszenia i ułatwienia realizacji inwestycji drogowych przygotowano nowelizację specustawy drogowej, która obowiązuje od września 2008 r. Proces realizacji inwestycji uległ skróceniu, a nieruchomości pod budowę dróg są pozyskiwane sprawniej.

Przygotowany w Ministerstwie Infrastruktury projekt ustaw kompleksowo reguluje proces przygotowania i realizacji inwestycji drogowych.

Ustawa zlikwidowała dwie decyzje - decyzję o ustaleniu lokalizacji drogi i decyzję o pozwoleniu na budowę - zastępując je jedną decyzją o zezwoleniu na realizację inwestycji. Uregulowała również kwestię tzw. słusznego odszkodowania - nowe rozwiązanie jest jednocześnie "zachętą" dla dotychczasowego właściciela bądź użytkownika wieczystego do wcześniejszego wydania nieruchomości poprzez powiększanie odszkodowania o kwotę równą 5 proc. wartości nieruchomości, gdy zostanie ona wydana zarządcy drogi w terminie 30 dni od dnia, w którym decyzja stała się ostateczna. Dodatkowo właściciele budynków lub lokali mieszkalnych otrzymają 10 tys. zł na pokrycie dodatkowych wydatków np. związanych z przeprowadzką. Ustawa wprowadziła także sankcje dla organu, który nie wyda decyzji o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej w terminie 90 dni od dnia złożenia wniosku.

Nowy model finansowania inwestycji

Dzięki obowiązującej od 8 czerwca 2009 r. tej ustawie został stworzony nowy model finansowania inwestycji drogowych, który powstał na bazie istniejącego Krajowego Funduszu Drogowego. Nowy model to elastyczne narzędzie finansowania budowy dróg krajowych, które przyczyni się także do efektywniejszego wykorzystania środków publicznych.

Różne formuły realizacji inwestycji

Od 20 lutego 2009 r. obowiązuje, przygotowana przez resort infrastruktury, Ustawa o koncesji na roboty budowlane lub usługi. Dzięki tej ustawie prywatni przedsiębiorcy mogą włączyć się do realizacji inwestycji zarówno gminnych, takich jak budowa mostów czy wiaduktów, jak i do zadań związanych z utrzymaniem infrastruktury komunalnej.

27 lutego 2009 r. weszła w życie ustawa o partnerstwie publiczno - prywatnym. Projekt ustawy przygotowało Ministerstwo Gospodarki przy współpracy resortu infrastruktury.

Zmiany w prawie zamówień publicznych

W celu zmniejszenia ilości unieważnianych postępowań przetargowych na budowę dróg zostało znowelizowane Prawo zamówień publicznych. Od 24 października 2008 r. obowiązują znowelizowane przepisy przygotowane przez Urząd Zamówień Publicznych przy współpracy z Ministerstwem Infrastruktury.

Zaproponowane przez resort zapisy umożliwią m.in. dokonywanie korekt w treści ogłoszenia, co wyeliminuje możliwość zaskarżania korzystnych ofert ze względu na drobne pomyłki pisarskie. Trwają prace nad kolejnymi zmianami Prawa zamówień publicznych.

Prawo środowiskowe zgodne z unijnym

Od 15 listopada 2008 r. obowiązują zmiany w przepisach dotyczących ochrony środowiska przygotowane przez Ministerstwo Środowiska. Dzięki nowym ustawom, wszystkie realizowane inwestycje infrastrukturalne będą spełniały wymagania UE w zakresie ochrony środowiska, co likwiduje ryzyko utraty środków unijnych na drogi.

Drogi w zgodzie z naturą

Po raz pierwszy opracowano kompleksową Prognozę oddziaływania na środowisko dla Programu Budowy Dróg Krajowych na lata 2008-2012. Jej opracowanie pozwoliło wcześniej poznać miejsca potencjalnych konfliktów zarówno przyrodniczych, jak i społecznych, które mogą mieć wpływ na termin realizacji inwestycji. Dzięki temu można pogodzić interesy użytkowników dróg z wymogami ekologii. Jest to przełom w traktowaniu zagadnień ochrony środowiska.