Pierwszy dzień rajdu nie był najszczęśliwszy dla kilku kierowców z czołówki. Najpierw zawiodły hamulce w Peugeocie 207 S2000 Bruno Magalhaesa, co skończyło się demolką auta. Na szczęście załoga wyszła z tej opresji cało.
Problemy z hamulcami miał także Jan Kopecky, który nie mógł się zatrzymać na mecie 3.OS.
Nieco później z rywalizacji odpadł także Portugalczyk Bruno Sousa, ze względu na pożar Fiesty S2000.
Na 12.OS faworyzowany Włoch Luca Rosetti kilometr przed linią mety wypadł z trasy i jego Fiat Grande Punto S2000 nie nadawał się już do dalszej jazdy.
Pierwszy dzień zakończył się zwycięstwem Freddy Loixa (Skoda Fabia S2000), który o 21,1 sekundy wyprzedził Krisa Meeke, o 22,2 sekundy Jana Kopeckiego i 59,6 sekundy Juho Hänninena.
Drugi etap miał 115,2 km. Zacięta walka rozpoczęła się od samego początku, gdy zaatakował Kris Meeke. Jednak na 17.OS musiał zatrzymać się na trasie, gdy z jego Peugeota 207 S2000 zaczął wyciekać olej. Kolejnym pechowcem był Hanninen, który po poślizgu na plamie olejowej z samochodu Krisa złapał gumę i spadł na czwartą pozycję.
Ostatnie dwa odcinki specjalne przebiegały pod znakiem ataku Hanninena, który ostatecznie ukończył ten rajd na trzecim miejscu. Na mecie ostatniego odcinka czołowa trójka zameldowała się w następującej kolejności: Loix – Kopecký – Hanninen. Wszyscy trzej jechali samochodami Škoda Fabia S2000.
Dla Freddy Loixa to drugie w tym roku i piąte w historii startów w tym serialu zwycięstwo w rajdzie IRC. Na Maderze wygrał 14 z 21 odcinków specjalnych. Dla Škody taki wynik oznacza coraz bliżej zwycięstwo w tym sezonie.
Jednak udział fabrycznej ekipy z Mlada Boleslav nie bardzo podoba się konkurentom. Na ten temat wypowiedział się szef działu sportowego Peugeota, Olivier Quesnel i zagroził nawet odejściem z IRC:
- Chcemy zostać w IRC, ale dla mnie to są mistrzostwa importerów i prywatnych zespołów. Jeżeli Škoda ponownie wystawi fabryczny zespół, to my się wycofamy.
Rally Vinho Madeira 2010 - wyniki | ||
1. Freddy Loix | (Škoda Fabia S2000) | 3:08:14 |
2. Jan Kopecký | (Škoda Fabia S2000) | +37,8 |
3. Juho Hänninen | (Škoda Fabia S2000) | + 2:25,8 |
4. Miguel Nunes | (Peugeot 207 S2000) | + 2:42,7 |
5. Vitor Sa | (Peugeot 207 S2000) | + 3:13,7 |
6. Felipe Freitas | (Mitsubishi Lancer Evo X) | + 9:03,2 |
7. Joao Magalhaes | (Mitsubishi Lancer Evo X) | + 9:29,0 |
8. Joao Silva | (Renault Clio R3) | + 10:37,8 |
Freddy Loix: Przez cały rajd auto sprawowało się dobrze, a to że tak znakomicie zostało przygotowane, dodawało mi pewności. Już po pierwszym dniu wierzyłem, że mogę ten rajd wygrać. Cieszę się, że takim samym samochodem wystartuję w Zlinie, gdzie będzie wyjątkowo silna konkurencja.
Jan Kopecký: To fantastyczny wynik dla całej marki Škoda. My startowaliśmy na nieznanym terenie.
Juho Hänninen: Jestem zadowolony z trzeciego miejsca, bo trzeba być realistą ze startu po nieznanym terenie. Mieliśmy też duże szczęście, że po przygodzie na plamie oleju mogliśmy jechać dalej.
Klasyfikacja kierowców IRC 2010 (po 8 rajdach): | ||
1. Juho Hänninen | (Škoda Fabia S2000) | 54 |
2. Jan Kopecký | (Škoda Fabia S2000) | 47 |
3. Bruno Magalhäes | (Peugeot 207 S2000) | 30 |
4. Guy Wilks | (Škoda Fabia S2000) | 25 |
5. Kris Meeke | (Peugeot 207 S2000) | 23 |
6. Freddy Loix | (Škoda Fabia S2000) | 20 |
7. Thierry Neuville | (Peugeot 207 S2000) | 11 |
8. Mikko Hirvonen | (Ford Fiesta S2000) | 10 |
9. Andreas Mikklesen | (Ford Fiesta S2000) | 9 |
10. Paolo Andreucci | (Peugeot 207 S2000) | 8 |
11. Nicolas Vouilloz | (Peugeot 207 S2000) | 6 |
Klasifikacja zespołów IRC 2010 (po 8 rajdach): | |
1. Škoda | 122 |
2. Peugeot | 82 |
3. M-Sport | 26 |
4. Ralliart | 19 |
5. Subaru | 11 |
Najbliższy rajd IRC odbędzie się w dniach 27-29 sierpnia 2010 roku i będzie to Barum Czech Rally Zlín.