Nowy silnik 3,0D w porównaniu do dotychczasowej jednostki 2,7D oferuje o 10 % niższe zużycie paliwa, znacznie wyższą moc i emisję spalin spełniącą wymogi normy Euro 5. W wersji XF Diesel S produkowana jest moc 202 kW (275 KM) i moment obrotowy 600 Nm. W ofercie pojawi się także słabsza odmiana o mocy 177 kW (241 KM) i momencie obrotowym 500 Nm. Dla porównania jednostka 2,7D produkuje „zaledwie” 152 kW (207 KM) i 435 Nm.
Kluczem do sukcesu jest nowy, rewolucyjny system podwójnego równolegle-sekwencyjnego doładowania użyty po raz pierwszy w widlastym silniku. Podobnie jak we wszystkich dwustopniowo doładowanych jednostkach nowy turbodiesel osadzono dwoma turbosprężarkami o różnej wielkości. Przy niższych obrotach (czyli podczas większości trybów jazdy) pracuje większe turbo z systemem zmiennej geometrii łopatek. Mniejsze turbo ze stałymi łopatkami dołącza się przy 2800 obr./min. Jego praca odczuwalna jest już po 300 milisekundach, a dostawa momentu obrotowego jest płynna bez wyraźnej turbodziury. Zawsze, kiedy małe turbo nie pracuje zostaje wyeliminowane z kolektora dolotowego i wylotowego, żeby nie wpływało na ssanie.
Jaguar AJ-V6 Diesel - porównanie 2,7D i 3,0DSilnik2,7D3,0D 500 Nm3,0D 600 NmPojemność skokowa [cm3]272029932993Cylindrów/zaworów6/46/46/4Średnica tłoka [mm]81,084,084,0Skok tłoka [mm]88,090,090,0Stopień sprężania17,3:116,0:116,0:1Moc maksymalna [kW (KM)/obr./min]152 (207)/4000177 (241)/4000202 (275)/4000Maksymalny moment obrotowy [Nm/obr./min]435/1900500/2000600/2000
Popularne dziś wykorzystanie małej turbosprężarki przy niskich obrotach jest co prawda efektywne, ale zwiększa ciśnienie spalin, a tym samym powoduje straty. Rozwiązanie użyte przez firmę Jaguar eliminuje ten problem, a zarazem zapewnia niższe zużycie paliwa i szybki przyrost momentu obrotowego. Całych 500 Nm dostępnych jest już po 500 milisekundach od obrotów biegu jałowego. Dodatkowo nowy silnik nie tylko oferuje więcej momentu obrotowego, ale już przy 1500 obr./min dostępne jest o 61 % momentu więcej.
Nowością w przypadku Jaguara jest zastosowanie systemu wtrysku paliwa common-rail trzeciej generacji z wtryskiwaczami piezoelektrycznymi, które w jednym cyklu mogą przeprowadzić aż pięć wtrysków pod ciśnieniem 2000 barów. Stopień sprężania zmniejszył się z 17,3:1 do 16,0:1. Wszystkie wymienione modyfikacje w połączeniu z obniżeniem tarcia wewnętrznego wału korbowego, tłoków i zaworów przyczyniły się do zmniejszenia zużycia paliwa w cyklu mieszanym z 7,5 do 6,8 l/100 km. Dzięki lepszemu chłodzeniu recyrkulacji spalin udało się również obniżyć emisję CO2.
Jaguar XF 2010 - oferta silnik¨wSilnik3,0D3,0D Diesel S3,0 V65,0 V85,0 V8 XFRPojemność skokowa [cm3]29932993296750005000Cylindrów/zaworów6/46/46/48/48/4Moc maksymalna [kW (KM)/obr./min]177 (241)/4000202 (275)/4000175 (238)/6800283 (385)/6500375 (510)/6000Maksymalny moment obrotowy [Nm/obr./min]500/2000600/2000293/4100515/3500625/2500Prędkość maksymalna [km/h]240250237250250Przyśpieszenie 0-100 km/h [s]7,16,48,35,74,9Zużycie paliwa w cyklu mieszanym [l/100 km]6,86,810,511,112,5