Muszę oddać mechanikowi moje ukochane auto…

Czy wszystko przebiegnie zgodnie z planem i terminowo? Czy auto po wizycie w warsztacie będzie w pełni sprawne? Czy nikt mnie nie oszuka, a koszty nie będą zawyżone? Na te pytania nigdy nie będziemy mieli jednoznacznej odpowiedzi, jednak sami możemy zrobić bardzo wiele, żeby zminimalizować ryzyko, że coś pójdzie nie po naszej myśli. O tym, jak się przygotować do wizyty w warsztacie samochodowym porozmawiamy z Pawłem Dąbrowskim - szefem portalu rankingwarsztatow.pl.

Co możemy zrobić, żeby poczuć się pewniej zostawiając samochód u mechanika?

Po pierwsze należy się do tego odpowiednio przygotować. Pierwszym krokiem jest wybór właściwego zakładu. Jeżeli mamy sprawdzonego mechanika lub polecanego przez znajomych, sprawa wydaje się prosta. Jednak wielu kierowców nie ma zaufanych warsztatów i wtedy z pomocą przychodzi Internet. W sieci możemy znaleźć wiele opinii o warsztatach, które nas interesują i przekonać się, jakie zdanie o ich usługach mają inni kierowcy. Wprawdzie pozytywne opinie nie zawsze w 100% oznaczają, że dany zakład jest profesjonalny, a złe nie muszą go dyskwalifikować. Jednak dzięki opiniom zwiększamy szansę, że dokonamy właściwego wyboru.

A co wtedy, gdy nie znajdziemy opinii czy komentarzy na temat zakładu, który jest blisko naszego domu i w którym chętnie zostawilibyśmy auto do naprawy?

Wtedy warto najpierw zrobić samodzielne rozpoznanie. Dobrym wyjściem jest wstępny telefon a najlepiej wizyta w celu umówienia się na konkretny termin naprawy.

Rozmawiając z mechanikiem/kierownikiem/właścicielem możemy przekonać się, czy są życzliwi, chętni do pomocy i jak traktują klientów.

Będąc na miejscu warto też rozejrzeć się po warsztacie i sprawdzić jak się prezentuje. Czy jest czysto, schludnie a na stanowiskach roboczych panuje porządek. Dojazd tez jest ważny. Dziury i kałuże, wszechobecny brud, śmieci albo niedbale porozrzucane narzędzia świadczą o złych zasadach panujących w zakładzie.

Czy w takim razie lepsze są autoryzowane serwisy lub warsztaty sieciowe?

Nie zawsze. Przy bardziej skomplikowanych naprawach rzeczywiście lepiej oddawać auto większym warsztatom niż takim, które są zorganizowane w małym garażu za domem. Trzeba pamiętać, że wielu "domowych" mechaników to samouki, co nie gwarantuje dobrej jakości naprawy. Szczególnie, gdy usługa wymaga specjalistycznego sprzętu np. diagnostycznego. Dodatkowo, w przypadku błędu w naprawie, trudniej jest odzyskać pieniądze.

Warsztaty sieciowe są łatwo dostępne w dużych miastach i mają zwykle dobrą reputację. W przypadku błędów mechaników, łatwiej wymusisz ponowną naprawę lub zwrot pieniędzy. Na niekorzyść zakładów sieciowych wpływa spora rotacja pracowników, dlatego istnieje ryzyko, że kadra jest tam słabo wykwalifikowana i nieodpowiednio przeszkolona. Poza tym ceny usług najczęściej są dość wysokie.

A gdy warsztat jest wybrany, co kierowca może zrobić, żeby upewnić się, że naprawa pójdzie zgodnie z oczekiwaniami?

Przede wszystkim należy uzyskać konkretną cenę za naprawę ustalonych elementów samochodu, najlepiej na piśmie.

Powinno się też ustalić mechanikiem, że wszelkie dodatkowe naprawy wymagają co najmniej telefonicznego uzgodnienia z Tobą.

Mechanik, który używa skomplikowanej terminologii wcale nie musi być ekspertem. Zawsze w takich przypadkach warto zapytać szczegółowo, o jakie naprawy i jakich części chodzi oraz jaki ma to wpływ na funkcjonowanie samochodu. Dobry mechanik chętnie odpowie na wszystkie pytania, bo wie, że na tym polega właściwa obsługa klienta.

Czy to wystarczy, żeby ustrzec się przed nieuczciwością lub niekompetencją mechaników?

Jeżeli jest to nasz pierwszy kontakt z danym mechanikiem, sugeruję zastosować regułę ograniczonego zaufania do samego końca.

Przy odbiorze auta, powinniśmy bez problemów otrzymać stare części (nawet zużyte świece), szczególnie gdy o nie poprosimy. Nawet, jeśli chwilę później zostaną wyrzucone na śmietnik, mechanik będzie wiedział, że kontrolujemy sytuację i nie damy się oszukać w najprostszy z możliwych sposobów (wymiana lub naprawa sprawnych części). Jeżeli mamy wątpliwości, czy podzespoły pochodzą z naszego samochodu, warto sprawdzić je w dowolnym sklepie z częściami samochodowymi (np. przez numer seryjny).

Powinniśmy też otrzymać gwarancję na nowe części zainstalowane w trakcie naprawy. W wielu przypadkach możemy w ten sposób uniknąć montażu używanych lub odrestaurowanych części zamiast nowych.

No i ostatnia czynność - dokładne przejrzenie rachunku (faktury). Warto upewnić się, że są tam te usługi, na które się umówiliśmy. Jeżeli jakaś pozycja jest dla niezrozumiała, należy poprosić o wyjaśnienie.

Dziękujemy za rozmowę.

Czytaj więcej porad