Autorzy badania wpadli na pomysł, żeby przebadać kierowców pod kątem ich motoryzacyjnych kierowców, ale nie podzielili ich, jak to zwykle bywa, na płeć, ani miejsce zamieszkania, ale ze względu na to, do jakiego pokolenia się zaliczają. Pod lupę badaczy trafili kierowcy z pokoleń: Baby Boomers (osoby w wieku 55+), X (dzisiejsi 40- i 50-latkowie), Y (Millenialsi, urodzeni pomiędzy 1981 a 1995 rokiem) i Z (dzisiejsi 20-latkowie).

Autorzy badania chcieli wiedzieć, m.in. czym poszczególne pokolenia, kierują się przy wyborze samochodu, jakie cechy cenią najbardziej w swoich samochodach oraz jak traktują swoje cztery kółka. Wnioski płynące z badania są dość ciekawe.

Praktyczność kontra przyjemność z jazdy

Wyniki badań pokazują, że starsze pokolenia kierowców przy zakupie samochodu zwracają uwagę przede wszystkim na niezawodność, koszty utrzymania i praktyczność. Dla młodszych częściej mają za to znaczenie wygląd, moc silnika oraz komfort jazdy. Jednak jest jedna rzecz, która łączy wszystkie pokolenia – jest to bezpieczeństwo.

Co ciekawe wszyscy zgodnie też przyznają, że motoryzacja jest ich pasją, a samochód daje im poczucie wolności. Jednak to ci najmłodsi najmocniej przywiązują się do swoich aut. Ze stwierdzeniem „Samochód jest dla mnie niczym dobry kompan, lubię spędzać w nim czas” zgadza się 8 na 10 kierowców z pokolenia Z i tylko 5 na 10 Baby Boomersów.

Czym dla polaków jest samochód?
Czym dla polaków jest samochód?

Dodatkowe wyposażenie

Z kolei wyraźne międzypokoleniowe widać również przy preferencjach dotyczących dodatkowego wyposażenia. Dla pokoleń Y i Z duże znaczenie ma muzyka w aucie: zapytani o to, jakie akcesoria powinny się w nim znaleźć, częściej niż starsi kierowcy wskazują na sprzęt do odtwarzania muzyki oraz dobry zestaw car audio. Pokolenie X oraz Baby Boomers zwracają za to większą uwagę na dodatkowe poduszki powietrzne oraz pokładową nawigację GPS. Dla co dziesiątej osoby urodzonej przed 1980 rokiem ważny jest również wideorejestrator.

{ "uuid": "4d6feb08-f52f-4937-adfd-ae4ac933dce1", "caption": "Jaki powinien być dobry samochód?", "url": "http://ocdn.eu/images/pulscms/MTg7MDA_/c065706b80b0155796d9dd3d9d1c1c51.png", "alignment": "center", "contentSources": [ { "uuid": "954e1d12-7de9-5d90-95e5-8d0ea7d7c7ae", "name": "EFL", "idref": "954e1d12-7de9-5d90-95e5-8d0ea7d7c7ae" } ], "available": { "start": "2020-06-24 00:00:00+0200" }, "copyright": { "uuid": "6accdb4c-efee-53c4-9f58-358f30835e69", "idref": "6accdb4c-efee-53c4-9f58-358f30835e69", "note": "EFL" }, "publicationId": { "type": "ocdn", "ocdn": "c065706b80b0155796d9dd3d9d1c1c51", "ocdnExt": "png" }, "size": { "height": 921, "width": 1411, "bytes": 208470 }, "asyncAdSlot": null } Jaki powinien być dobry samochód? Foto: EFL
Jaki powinien być dobry samochód?

W jednym polscy kierowcy są jednak zgodni: najbardziej kluczowym elementem dodatkowego wyposażenia samochodu jest klimatyzacja. W badaniu wskazał ją średnio co piąty respondent.

Młodsi stawiają na ekologię

A jak wygląda świadomość ekologiczna polskich kierowców? Okazuje się, że 46 proc. zmotoryzowanych nie widzi w samochodach zagrożenia dla środowiska, dostrzegając m.in. ekologiczne alternatywy w postaci samochodów elektrycznych. Wyjątkiem są tu jedynie respondenci z pokolenia X, wśród których aż 45 proc. twierdzi, że auta mogą mieć negatywny wpływ na otoczenie.

{ "uuid": "cb1cb584-bf28-4fd8-8238-7f4c5b6d6885", "caption": "Dlaczego nie posiadasz samochodu", "url": "http://ocdn.eu/images/pulscms/NDA7MDA_/51d78e08edc2d5e421e3045bd22fe88f.png", "alignment": "center", "contentSources": [ { "uuid": "954e1d12-7de9-5d90-95e5-8d0ea7d7c7ae", "name": "EFL", "idref": "954e1d12-7de9-5d90-95e5-8d0ea7d7c7ae" } ], "available": { "start": "2020-06-24 00:00:00+0200" }, "copyright": { "uuid": "6accdb4c-efee-53c4-9f58-358f30835e69", "idref": "6accdb4c-efee-53c4-9f58-358f30835e69", "note": "EFL" }, "publicationId": { "type": "ocdn", "ocdn": "51d78e08edc2d5e421e3045bd22fe88f", "ocdnExt": "png" }, "size": { "height": 1142, "width": 1411, "bytes": 284616 }, "asyncAdSlot": null } Dlaczego nie posiadasz samochodu Foto: EFL
Dlaczego nie posiadasz samochodu

Jednocześnie co trzeci kierowca w wieku 40+ przyznaje za to, że za kierownicę wsiada rzadko, przede wszystkim wtedy, gdy musi coś załatwić. Cześć z nich odstrasza wizja problemów ze znalezieniem miejsca do zaparkowania lub po prostu wygodniej jest dal nich podróżować innymi środkami transportu. Z kolei najmłodszych dość często nie stać na zakup i utrzymanie własnego auta – takie odpowiedzi podało 38 proc. badanych z pokolenia Z, którzy mają prawo jazdy, ale nie mają własnego auta.

Cztery pokolenia – cztery wnioski z badania

1. Polscy kierowcy traktują samochody emocjonalnie: auta to ich pasja, są jak dobrzy przyjaciele, z którymi miło spędza się czas. Najbardziej do samochodów przywiązują się najmłodsze osoby, które dopiero zaczynają swoją przygodę z motoryzacją.

2. Starsze pokolenia kierowców z reguły szukają samochodów niezawodnych i tanich w utrzymaniu. Młodsi częściej zwracają za to uwagę na takie cechy, jak estetyka, moc silnika czy komfort. Niezależnie od wieku, priorytetem jest dla nas przede wszystkim bezpieczeństwo.

3. Przy wyborze wyposażenia dodatkowego pokolenie X oraz Baby Boomers myślą praktycznie: decydują się na dodatkowe poduszki powietrzne czy pokładowy GPS. Z kolei pokolenia Y i Z kładą większy nacisk na słuchanie muzyki w samochodzie, szukając przede wszystkim dobrego sprzętu audio.

4. Są różne powody, dla których zamiast auta wybieramy inne środki transportu. Dla młodszych pokoleń przeszkodą są pieniądze. Starsze, zamiast kupować własne auto, chętniej korzystają z wynajmu, gdy są im potrzebne cztery kółka.

Ładowanie formularza...