Oznaczenie GTDi w tym przypadku nie oznacza turbodiesla, ale silnik przystosowany do spalania etyliny i w przyszłości także bioetanolu E85. Zastosowanie systemu bezpośredniego wtrysku ma wpływ na obniżenie zużycia paliwa.

Silnik 1.6 GTDi T3 ma moc 110 kW (150 KM) i maksymalny moment obrotowy 240 Nm, a mocniejszy T4 ma moc 132 kW (180 KM) i moment obrotowy 240 Nm w szerokim zakresie obrotów od 1600 do 5000 obr./min.

Aluminiowe silniki mają plastikowy kolektor ssący, który obniża masę. Każdy wtryskiwacz jest umieszczony centralnie i ma sześć otworów. Przy zimnych startach paliwo wtryskiwane jest do komory spalania pod ciśnieniem 100 barów. Na ściankach komory nie zostaje nic co oznacza jego skuteczność i radykalne obniżenie ilości sadzy w porównaniu z wtryskiwaczami umieszczonymi z boku.

Również katalizator spalin ogrzewa się szybciej i turbosprężarka jest gotowa do pracy już przy niższych obrotach. Zminimalizowany został turboefekt.

System wtrysku zaprojektował szwedzki producent przy współpracy z firma Bosch.

Jednostki Volvo T3 i T4 – dane techniczne
Silnik 1,6 GTDi T3 1,6 GTDi T4
Pojemność skokowa [cm3] 1595 1595
Cylindry/zawory 4/4 4/4
Średnica cylindra [mm] 79 79
Skok tłoka [mm] 81,4 81,4
Stopień sprężenia 10,0:1 10,0:1
Moc [kW/obr./min] 110/- 132/5500
Maksymalny moment obrotowy [Nm/obr./min] 240/- 240/1600-5000
Norma emisji spalin Euro 5 Euro 5

Silnik 1.6 GTDi T4 będzie dostępny z sześciostopniową przekładnią manualną lub sześciostopniowym automatem Powershift. Do słabszej wersji T3 montowana będzie jedynie przekładnia manualna. Manualna otrzyma także system Strat/Stop. Nowe jednostki napędowe będą montowane od jesieni 2010 roku do sedana Volvo S60 i kombi V60.