Oznaczenie GTDi w tym przypadku nie oznacza turbodiesla, ale silnik przystosowany do spalania etyliny i w przyszłości także bioetanolu E85. Zastosowanie systemu bezpośredniego wtrysku ma wpływ na obniżenie zużycia paliwa.
Silnik 1.6 GTDi T3 ma moc 110 kW (150 KM) i maksymalny moment obrotowy 240 Nm, a mocniejszy T4 ma moc 132 kW (180 KM) i moment obrotowy 240 Nm w szerokim zakresie obrotów od 1600 do 5000 obr./min.
Aluminiowe silniki mają plastikowy kolektor ssący, który obniża masę. Każdy wtryskiwacz jest umieszczony centralnie i ma sześć otworów. Przy zimnych startach paliwo wtryskiwane jest do komory spalania pod ciśnieniem 100 barów. Na ściankach komory nie zostaje nic co oznacza jego skuteczność i radykalne obniżenie ilości sadzy w porównaniu z wtryskiwaczami umieszczonymi z boku.
Również katalizator spalin ogrzewa się szybciej i turbosprężarka jest gotowa do pracy już przy niższych obrotach. Zminimalizowany został turboefekt.
System wtrysku zaprojektował szwedzki producent przy współpracy z firma Bosch.
Jednostki Volvo T3 i T4 – dane techniczne | ||
Silnik | 1,6 GTDi T3 | 1,6 GTDi T4 |
Pojemność skokowa [cm3] | 1595 | 1595 |
Cylindry/zawory | 4/4 | 4/4 |
Średnica cylindra [mm] | 79 | 79 |
Skok tłoka [mm] | 81,4 | 81,4 |
Stopień sprężenia | 10,0:1 | 10,0:1 |
Moc [kW/obr./min] | 110/- | 132/5500 |
Maksymalny moment obrotowy [Nm/obr./min] | 240/- | 240/1600-5000 |
Norma emisji spalin | Euro 5 | Euro 5 |
Silnik 1.6 GTDi T4 będzie dostępny z sześciostopniową przekładnią manualną lub sześciostopniowym automatem Powershift. Do słabszej wersji T3 montowana będzie jedynie przekładnia manualna. Manualna otrzyma także system Strat/Stop. Nowe jednostki napędowe będą montowane od jesieni 2010 roku do sedana Volvo S60 i kombi V60.