Rozdanie nagród FIA Strefy Europy Centralnej (CEZ) to wydarzenie podsumowujące sezon sportów motorowych w Europie Środkowej. Gala za każdym razem gości w innym kraju. W tym roku, po kilku latach przerwy, zaszczyt jej zorganizowania ponownie przypadł Polsce.

Dla fanów sportów motorowych najważniejszą kwestią dotyczącą wizyty Jeana Todta w Krakowie były jednak pytania o jego wizję przyszłości rajdów czy Formuły 1. NA konferencji prasowej prezes FIA przedstawił zarys nowej koncepcji dotyczącej rajdów w cyklu mistrzostw świata, która zapowiada rewolucyjne zmiany.

"Obecna sytuacja w Rajdowych Mistrzostwach Świata nie jest stanem idealnym, dlatego uważam, że każdy rajd powinien mieć swój indywidualny charakter i szczególny format. W obecnej formule rajdy są bliższe wyścigom. Zawodnicy startują o ósmej rano, w południe jest przerwa, a rywalizacja kończy się wczesnym wieczorem. Odbyłem ostatnio spotkanie z promotorem cyklu WRC i myślę, że stworzymy wspólnie plan, który zmieni charakter tych imprez. Zachęcimy też nowych producentów i zespoły prywatne do udziału w Rajdowych Mistrzostwach Świata" - podkreślił Jean Todt.

Todt mówił też niedawno o tym, że chciałby powrotu tego, co było solą rajdów, czyli nocnych odcinków specjalnych. Podczas konferencji dodał do tego możliwość rozgrywania rajdów w nowej formule - jako kilkudniowych wydarzeń z trasami biegnącymi przez kilka sąsiadujących krajów. Takie zmiany z pewnością przyciągną rzesze kibiców i przywrócą rajdom ich dawny charakter.

Obecny na konferencji prezes Polskiego Związku Motorowego - Andrzej Witkowski - przedstawił działania mające na celu wprowadzenie na stałe Rajdu Polski do kalendarza mistrzostw świata.

"Podczas majowego spotkania z Jeanem Todtem miałem okazję poznać jego nową koncepcję rozgrywania rund RSMŚ, która przewiduje wprowadzenie do rajdów elementów typu endurance, wydłużenie czasu trwania rywalizacji oraz trasy przebiegającej nawet przez kilka krajów. Dzisiejsza jego wizyta była kolejną okazją do rozmów na ten temat. Polska ma szanse być organizatorem grupy roboczej, zajmującej się w przyszłości organizacją tego typu imprezy. Byłaby ona połączona z rozgrywkami narodowymi. Złożyliśmy już w FIA propozycję, aby Rajd Polski w zmienionej, rozbudowanej i uatrakcyjnionej formie powrócił do mistrzostw świata w roku 2012" - poinformował Andrzej Witkowski.

Podczas konferencji została także poruszona kwestia Formuły 1, w której Jean Todt zapowiedział m.in. prace nad uatrakcyjnieniem widowiska przez ułatwienie wyprzedzania. Nad tym pracować będzie sztab specjalistów, a propozycje rozwiązania tego problemu poznamy niebawem.

Uroczystość rozdania nagród FIA CEZ to bez wątpienia jedno z najważniejszych wydarzeń w sportach motorowych odbywających się w tym roku w naszym kraju. W Krakowie nagrody odebrali zawodnicy rywalizujący w tym sezonie w pucharze CEZ w takich dyscyplinach jak: rajdy, wyścigi, wyścigi górskie, rallycross, autocross, karting i wiele innych. Wśród nagrodzonych było wielu Polaków.

Statuetkę za pierwsze miejsce w rajdowej grupie N otrzymali: Kajetan Kajetanowicz i Jarosław Baran. Trzecie miejsce w grupie N CEZ zajęli: Kamil Butruk i Maciej Wilk. W grupie A najwyższy stopień podium przypadł w udziale: Michałowi i Grzegorzowi Bębenkom a trzecie miejsce załodze: Jan Chmielewski i Robert Hundla. Polacy zdominowali także kategorię S2000. Zwycięzcami zostali: Michał Sołowow i Maciej Baran a trzecie miejsce wywalczyli: Tomasz Kuchar i Daniel Dymurski.

W wyścigach nagrodę za drugie miejsce odebrał Maciej Stańco, a w cross-country w grupie T2 Grzegorz Szwagrzyk z Piotrem Brakowieckim. Trzeci w tej kategorii był duet: Zbigniew Więcławek/Ryszard Więcławek. Polacy mogą także pochwalić się sukcesami w dywizji II rallycrossu. Pierwsze miejsce wywalczył Łukasz Zoll, a trzeci był Andrzej Grigoriew. Krzysztof Hołowczyc odebrał z kolei z rąk Jeana Todta nagrodę za zwycięstwo w Międzynarodowym Pucharze FIA Cross-Country Baja. Prezes Andrzej Witkowski wręczył też statuetki w formie kropli benzyny i kropli oleju PKN Orlen S.A. za projekt Verva Racing Team a firmie Orlen Oil (Platinum) za wieloletni wkład w rozwój polskiego motorsportu.