Po zeszłorocznej generalnej modernizacji – zakład ten jest flagowym przykładem przechodzenia na system elastycznego wytwarzania w skali całegokoncernu.Od stycznia 2006 trwa tam produkcja samochodów Dodge Caliber 2007, a począwszy od maja – Jeep Compass 2007.

Dzięki elastyczności wytwarzania nowe modele pojazdów Chrysler Group pojawiać się będą na rynku znacznie szybciej niż poprzednio, a Belvidere Assembly Plantzyskuje zdolność produkcji wielomodelowej na pojedynczej linii montażowej. System ten pozwala ponadto zaoszczędzić w pewnych przypadkach nawet 85 procent na kosztach produkcji i wdrażany jest kolejno we wszystkich zakładach wytwórczych Chrysler Group.

- Widzimy już realne korzyści płynące z elastycznej produkcji, która staje się konkurencyjnym atutem dla Chrysler Group” – mówi Frank Ewasyshyn, wiceprezes ds. produkcji. Zdolność produkcji wielomodelowej na pojedynczej linii montażu w Belvidere to szansa na znaczne obniżenie kosztów produkcji każdego trzech modeli w porównaniu do nakładów, jakie były konieczne dla uruchomienia tylko jednego.

Automatyzacja

W elastycznym procesie wytwarzania kluczową rolę odgrywa robotyzacja spawalni nadwozia – zastępująca stosowane przedtem oprzyrządowanie specjalistyczne, aBelvidere Assembly Plant jest pierwszym tego typu zakładem produkcyjnym w ramach Chrysler Group.Do produkcji różnych modeli nadwozi wymagana jest tylko wymiana manipulatorów w automatachspawalniczych – której dokonuje się automatycznie w czasie „przechodzenia” do kolejnego pojazdu na linii. System elastycznej produkcji w Belvidere umożliwia różnicowanie „product-mix” w granicach 0-100 procent podczasjednoczesnej produkcji trzech modeli pojazdów.

Możliwy jest także pilotaż – lub montaż próbny – czwartego modelu, co pozwala skrócić do minimum czas niezbędny dla zmiany produktu. Nowe wyposażenie spawalni oraz pozostałe modernizacje zakładu zostały zrealizowane w ramach rozpoczętego w roku 2005 programu inwestycyjnego o wartości 149 milionów dolarów.

Przykładem innych zmian, jakie wywołuje system produkcji wielomodelowej jest wdrożenie stosowania lekkich tłoczników blach nadwoziowych, co przynosiw skali Chrysler Group oszczędności sięgające 60 procent dotychczasowych kosztów ich przygotowania.

Zaopatrzenie materiałowe

Złożoność jednoczesnej produkcji trzech modeli na jednej linii montażowejwymaga także wdrożenia nowych metod zaopatrzenia materiałowego produkcji.

Własne centrum sekwencyjnego zaopatrzenia produkcji zarządza dostawą ponad 1799 asortymentów części i komponentów, jakie stosowane są do produkcji samochodów Dodge Caliber oraz Jeep Compass i Jeep Patriot. Oprócz tego centrum sprawdza ich parametry, grupuje w zestawy (moduły) i dostarcza podzespoły na linie montażowe w systemie „just-in-time” (dokładnie na czas) oraz steruje zakładową gospodarką kontenerową. Stosowana metoda wstępnie zmontowanych modułów montażowych zmniejsza ilość poszczególnych komponentów niezbędnych do budowy pojazdów, w ten sposób podnosząc wydajność i jakośćprodukcji oraz ergonomię pracy.

Liczące niemal 46.500 m2 centrum sekwencyjnego zaopatrzenia produkcji połączone jest z fabryką Belvidere tunelem i zarządzane przez firmę TDS/US, jednego z największych „mniejszościowych” (tj. należących do osób o innym niż biały kolorze skóry) dostawców usług dla Chrysler Group. Komponenty i części jadąna drugi koniec tunelu – skąd są odbierane przez pracowników fabryki i dostarczane na linie montażu pojazdów.

W ten sposób zapasy buforowe utrzymywane są na poziomie optymalnym, czas dostaw zostaje znacznie skrócony, a w porównaniu z systemami stosowanymi poprzednio – koszty ogólne zmniejszają się o około 12 procent rocznie. Efektem jest wzrost koncentracji pracowników liniowych na jakości wytwarzania oraz utrzymanie przez Belvidere Assembly Plant statusu jednego z najbardziej wydajnych zakładów produkcyjnych w ramach Chrysler Group.

Wszystko się zmienia

Nowym technologiom w Belvidere towarzyszy zmiana organizacji i kultury pracy. Model organizacyjny produkcji zwany „SMART Manufacturing” promuje kreatywność oraz wynalazczość załogi i jest obecnie powszechnie wdrażany w skali całego koncernu. Obok intensywnego doskonalenia zawodowego przewiduje także możliwość powstawaniazespołów roboczych, samoorganizacji stanowisk pracy oraz tworzenia reguł elastycznej klasyfikacji funkcjonalnej pracowników.Wszystko to sprzyjapodwyższeniu komfortu i bezpieczeństwa środowiska pracy osób zatrudnionych przy liniach montażupojazdów.

- Zakład Belvidere pracuje pełną parą – mówi Kurt Kavajecz, szef zakładu Belvidere Był to rok poważnych wyzwań: wprowadzenia drugiej oraz trzeciej zmiany, uruchomienia zautomatyzowanego zakładu nadwozi i produkcji trzech nowych modeli, Dodge Caliber, JeepCompass i Jeep Patriot. Nowy model organizacji z wykorzystaniem małych zespołów pracowniczych wyraźnie sprzyja innowacyjności i kreatywności na poziomie produkcji, pomaga także we wdrażaniu koniecznych modyfikacji.

Jeep Patriot

Jeep Patriot 2007 to pojazd mocny i wytrzymały, o klasycznej dla Jeep’a stylizacji. Jest kolejnym elementem trwającej ekspansji tej firmy na nowe terytoria – oferując nabywcy wielką frajdę z jazdy i poczucie nieograniczonej swobody oraz najlepszy w swej klasie napęd 4x4 przy niespotykanym dotąd poziomie cenowym.

Oparty na pojeździe koncepcyjnym Patriot z salonu samochodowego IAA 2005 we Frankfurcie dzisiejszy Jeep Patriot stanowi nowoczesną interpretację tradycji swej marki, łącząc w sobie użyteczność i funkcjonalność pojazdu typu SUV z osiągami, własnościami jezdnymi, zużyciem paliwa oraz ceną samochodu klasy kompaktowej. Jego wartość dla klienta podnosi bogate standardowe wyposażenie bezpieczeństwa, które obejmuje m.in. boczne kurtynowe poduszki powietrzne oraz program elektronicznej stabilizacji toru jazdy ESP.

Dzięki wielu nowym rozwiązaniom Jeep Patriot może górować nad innymi pojazdami w swym segmencie. Na rynku USA i Kanady samochód oferowany będzie w trzech wersjach napędu: na koła przednie, Freedom Drive I™ (stały, aktywny napęd 4x4 z funkcją Lock zblokowania obu osi) oraz pakietem off-roadowym Freedom Drive II™ (stały, aktywny napęd 4x4 z reduktorem terenowym, zgodnym z klasyfikacją Jeep 4x4 Trail Rated).

Chrysler Group jest największym pracodawcą w mieście Belvidere i ma znaczny wpływ na standard życia okolicznej społeczności zatrudniając w całym stanie Illinois 3400 osób, których roczne wynagrodzenia sięgają kwoty 188 mln dolarów (dane na koniec 2005 roku). Zajmujący powierzchnię ok. 344.000 m2Belvidere Assembly Plantjest siedzibą organizacji związkowych UAW Locals 1268 i 1761. Swą działalność zakład rozpoczął w roku 1965 od produkcji samochodów Plymouth Fury oraz Dodge Monaco.