Logo
WiadomościAktualnościJeszcze jeden konkurent

Jeszcze jeden konkurent

Autor Robert Rybicki
Robert Rybicki

Toyota, firma założona 28 sierpnia 1937 roku, w sporcie samochodowym debiutowała dość późno. W 1957 roku w Rajdzie Australii wystawiła samochód Toyopet Crown.

Jeszcze jeden konkurent
Zobacz galerię (2)
Auto Świat
Jeszcze jeden konkurent

Ze 102 uczestników do mety dotarło zaledwie 52. Na 47. pozycji finiszował Toyopet. Pierwsze miejsce zdobyto rok później. Tym razem Toyopet Crown okazał się najszybszy w rajdzie dookoła Japonii.W 1963 roku odbyło się pierwsze Grand Prix Japonii. Wtedy też otwarto tor Suzuka. Do tych zawodów Toyota zgłosiła się z modelami Crown, Corona i Publica. To był ogromny sukces. Toyota tryumfowała w trzech klasach. Poza tym Publica zajęła miejsca od pierwszego do siódmego, a Corona od pierwszego do trzeciego. W pierwszym Grand Prix Japonii zwyciężyli Hiroaki Taga (Crown), Soukichi Shikiba (Corona) i Fumio Fukaya (Publica).Rok później ten wyścig rozegrano w kategorii formuł. Tym razem zabrakło Toyoty. Pojawiła się tam później ze sportowym modelem 2000GT. Ten pojazd wywodził się z ze standardowego modelu drogowego. Pomimo silnej konkurencji ze strony Nissana R380 i Porsche Carrera 6 zdobył on trzecie miejsce.Kolejnym krokiem w sporcie samochodowym było skonstruowanie w 1967 roku prototypu Toyota 7. Początkowo ten pojazd wyposażony był w 3-litrowy silnik V8. Potem wyposażono go w jednostkę pięciolitrową, a na koniec dodano jeszcze turbosprężarkę. Toyota 7 wywalczyła szereg liczących się wyników w wyścigach długodystansowych.Na początku lat siedemdziesiątych Toyota rozpoczęła starty w rajdach w Europie. Stało się tak za sprawą szwedzkiego kierowcy Ove Anderssona. W 1975 roku powstał Toyota Team Europe (TTE), na czele którego stanął Andersson. Przez kolejne dwie dekady Corolle i Celiki przygotowane przez TTE wygrały 43 eliminacje rajdowych mistrzostw świata, zdobyły trzy tytuły w kategorii producentów (1993, 1994 i 1999), cztery kierowców (Carlos Sainz 1990 i 1992, Juha Kankkunen 1993 oraz Didier Auriol 1994), dwukrotnie mistrzostwo Europy (Armin Schwarz 1996, Henrik Lundgaard 2000), mistrzostwo strefy Azji i Pacyfiku (Carlos Sainz 1990) oraz cztery razy strefy Środkowego Wschodu (Mohammed bin Sulayem 1986, 1987, 1988, 1990).Toyota angażowała się także w amerykańskich seriach wyścigowych IMSA i CART. Dostarczała także silniki dla samochodów Formuły 3. To właśnie na pojeździe z taką jednostką napędową Ayrton Senna wygrał mistrzostwa Wielkiej Brytanii.Po zaprzestaniu aktywnej działalności w rajdach TTE przygotował model GT-One, który wziął udział w 24-godzinnym wyścigu w Le Mans. W pierwszy starcie w 1998 roku Toyocie niewiele zabrakło do zwycięstwa. GT-One z pozycji lidera odpadło zaledwie na godzinę przed metą. Rok później Toyota zajęła drugie miejsce.W 1999 roku zapadła decyzja o startach w Formułe 1. Dwa lata później 23 marca 2001 roku na torze Paul Ricard na południu Francji w obecności 500 dziennikarzy zaprezentowano testowy pojazd Toyoty. Przez cały rok Mika Salo i Allan McNish sprawdzali w jazdach poszczególne elementy konstrukcji. Po kilometrach przejechanych na jedenastu torach, na których odbywają się wyścigi Formuły 1, przyszedł czas na prezentację nowego samochodu.W Kolonii na oficjalnej prezentacji pokazano pierwszy pojazd o symbolu TF102, który weźmie udział w tegorocznych mistrzostwach świata Formuły 1. Toyota zbudowała nie tylko samochód. Firma skonstruowała także dla niego 10-cylindrowy widlasty silnik (RVX-02). Jednym z kierowców zespołu jest 35-letni Fin Mika Salo. Ma on już za sobą spore doświadczenie w Formule 1. W latach 1994-2000 ścigał się w teamach Lotus, Tyrrell, Arrows, BAR, Ferrari i Sauber. Dla 32-letniego Szkota Allana McNisha będzie to debiut w Formule 1, chociaż z takimi samochodami miał już wcześniej kontakt. Na początku lat dziewięćdziesiątych był kierowcą testowym McLarena i Benettona.Toyota myśli już o swej sportowej przyszłości. Podobnie jak Renault ma własny program dla młodych utalentowanych kierowców. Objęto nim teraz trzech zawodników. Pierwszym z nich jest 20-letni Australijczyk Ryan Briscoe, mistrz włoskiej Formuły Renault, oraz dwóch 17-letnich kartingowców - Francuz Franck Perera i Szwed Alex Storckenfeldt.W Melbourne 3 marca odbędzie się pierwszy sprawdzian zespołu Panasonic Toyota Racing. To tam swój debiut będzie miała biało-czerwona Toyota TF102.

Autor Robert Rybicki
Robert Rybicki
Powiązane tematy: