Zapomnijmy na chwilę o popularnych hasłach, takich jak auto elektryczne, downsizing czy hybryda, bo mają one więcej wspólnego z dążeniami konstruktorów, polityków i speców od marketingu niż z pragnieniami klientów. Prawdziwe życie kręci się raczej wokół SUV-ów, crossoverów, napędu4x4 i turbodoładowania. Żeby wyżej siedzieć i więcej zapakować.

Te życzenia spełnia VW Tiguan. Na rodzimym rynku stał się prawdziwym bestsellerem – Niemcy zapisują się na listach oczekujących. Producent musiałby być szalony, żeby nie wykorzystać swojej recepty na sukces w następnej generacji. Tylko w kwestii designu mógłby wykazać więcej odwagi, bo aktualny Tiguan nie wygląda szczególnie ekscytująco.

To, jak projektanci VW wyobrażają sobie drugą odsłonę SUV-a, pokazuje zaprezentowane w Tokio studium crossovera. Podobne linie w połączeniu z harmonijnymi proporcjami mają charakteryzować stylistykę wszystkich przyszłych aut VW.

Tiguan wystąpi w 3 wariantach: model podstawowy o gabarytach zbliżonych do aktualnych, XL z obszerniejszym tyłem kabiny i bagażnikiem oraz lifestylowe coupé. Auto zadebiutuje jesienią 2014 r. Rok później dołączy SUV na bazie Passata. Pytanie: czy Tiguan XL wejdzie na kurs kolizyjny z SUV-em Passata? Odpowiedź: w zasadzie tak. Dlatego VW zaoferuje te modele na różnych rynkach: Passata w USA, a Tiguana XL – w Chinach i Europie. Odpowiedni odstęp cenowy między nim a najtańszym Touaregiem zostanie zachowany.

Tiguan skorzysta z bazy technicznych modułów, która umożliwia elastyczne projektowanie: 4x4 z dowolnym silnikiem i prawie zawsze także ze skrzynią DSG. Planowane są następujące wersje: BlueMotion (ekonomiczna), R-Line (sportowa), Alltrek (uterenowiona) i Hybrid (ekologiczna).

Do wyboru będą trzy diesle 1.6 i 2.0 (110-204 KM) oraz cztery doładowane silniki benzynowe 1.4, 1.8 i 2.0 (140-220 KM), do tego hybryda silnika 1.4 TSI (115 KM) i 88-konnego motoru elektrycznego, która ma spalać średnio 2,5 l/100 km. Jednostki napędowe VW otrzymają także zaawansowane rozwiązania, takie jak turbina Twin Scroll, odłączanie cylindrów czy konstrukcja aluminiowa.

PODSUMOWANIE - Crossovery sprzedają się na świecie jak ciepłe bułeczki. Ten trend chce wykorzystać Volkswagen, poszerzając paletę Tiguana. Nowym coupé po raz pierwszy atakuje lifestylową niszę. Kolejne asy w rękawie niemieckiego producenta to uterenowione modele wywodzące się z Polo i Passata.