W najmocniejszej kategorii Easykart 125 Shifter, wyposażonej w skrzynię biegów, podwójne zwycięstwo odnieśli bracia Szczepanikowie – Seweryn i Patryk. Swoim występem skłonili wielu obserwatorów do refleksji - w kartingu mamy do czynienia z polskimi braćmi Schumacher...

Zawody rangi Mistrzostw Europy Pucharu Easykart odbyły się w Polsce po raz pierwszy. Do Kielc zjechali najlepsi zawodnicy ze Starego Kontynentu: z Niemiec, Węgier, Włoch, Czech, Rosji, Austrii i Słowacji. W zawodach brała udział także 50-osobowa reprezentacja naszego kraju.

Na lokalizację wybrano świeżo wyremontowany tor dla gokartów w Miedzianej Górze pod Kielcami. Obiekt ten przeszedł generalną modernizację i wszyscy zawodnicy, nawet Polacy, musieli nauczyć się jego konfiguracji oraz charakterystyki od nowa, co na wstępie wyeliminowało przewagę gospodarzy i dodało ekscytujący czynnik nieprzewidywalności wyników.

Mistrzostwa Europy Pucharu Easykart są swoistą europejską Formułą 1 wśród gokartów. Startują w nich najlepsi i najbardziej utytułowani kierowcy z całego kontynentu. Aby móc zakwalifikować się do finałów, które właśnie odbyły się w Polsce, należało wcześniej wywalczyć czołowe miejsca w mistrzostwach krajowych. Każdy z kierowców uczestniczących w ME jest zatem zawodnikem z najwyższej półki. Finał ME (ang. Easykart Euro Grand Final) zorganizowany w Miedzianej Górze jest jedyną w roku okazją do konfrontacji topowych europejskich kartingowców.

Wszyscy uczestnicy byli podzieleni na 6 klas różniących się wiekiem zawodnikw oraz pojemnością skokową i mocą silników. Zarówno Seweryn jak i Patryk Szczepanik uczestniczyli w rywalizacji najmocniejszej i najszybszej kategorii E-125 Shifter, w zespole Sonax. Są to gokarty wyposażone w motor o pojemności 125 cm3 o mocy 35 KM oraz 6-biegową przekładnię obsługiwaną za pomocą drążką za kierownicą, bardzo podobnie jak w Formule 1.

Przy niewielkiej wadze wózków oraz kierowców i zastosowaniu skrzyni biegów, gokart ten rozpędza się do prędkości 100 km / godz. w niecałe 2 sekundy.

Przez wszystkie trzy dni wolnych treningów bracia z Kraśnika regularnie plasowali się na pierwszych dwóch miejscach. W czasie tych przejazdów mechanicy Patryka i Seweryna (zwanego popularnie „Tobim”), ustawiali nadwozie wózka, silnik, skrzynię biegów oraz ciśnienie w oponach. Jak się okazało, charakterystyka toru była bardzo zmienna i nieprzewidywalna również dla nich.

Na torze w Miedzianej Górze panował swoisty mikroklimat i nastawy gokarta opracowane na treningu o 11, podczas kolejnego treningu o 15 już były kompletnie nieprzydatne. Wszystkie podzespoły należało ustawić od początku. Było to ogromne wyzwanie dla całego zaplecza technicznego teamu Sonaxa, które stawiło mu czoła.

W sesji kwalifikacyjnej również dominowali bracia z Kraśnika. Podczas gdy konkurenci musieli pokonać po 10-12 okrążeń, aby uzyskać swój najlepszy czas, „Tobi” i Patryk już w 3 i 4 okrążeniu pobili wyniki innych. Seweryn wywalczył pierwsze pole startowe (pole position), a Patryk Szczepanik uplasował się tuż za nim. Dalej znaleźli się Mateusz Rzucidło i Karol Próchniak.

Tuż przed startem wyścigu finałowego, mechanicy 18-letniego Seweryna Szczepanika zauważyli u niego skrzywioną tylną oś. Spokój i opanowanie wynikające z dużego doświadczenia zespołu, nie pozwoliły na niepotrzebną panikę. Szybkie i sprawne działanie głównego mechanika, Marka Wyrzykowskiego, zakończyło się naprawą osi jeszcze na polach przedstartowych, w ostatnim dozwolonym momencie.

Start wyścigu przebiegł spokojnie, bez wypadków i innych incydentów. Seweryn „Tobi” Szczepanik wystartował czysto i od razu odskoczył konkurentom na prowadzeniu. Jego młodszy 15-letni brat, Patryk, popełnił drobny błąd przy zmianie biegów i spadł na trzecią pozycję za Mateusza Rzucidło. Na drugim okrążeniu powrócił na swoje drugie miejsce, wyprzedzając Rzucidło na dohamowaniu do pierwszego zakrętu i nie oddał już pozycji do końca wyścigu.

Bracia Szczepanikowie pewnie wygrali fianł Mistrzostw Europy Pucharu Easykart. Niezagrożenie dowieźli rodzinny dublet, pierwszy tego typu w dziejach polskiego kartingu i tym samym zapisali nową kartę historii narodowego sportu.

Pokonali wielu zagranicznych zawodników, w tym Włocha Mauro Simoniego, który w swojej ojczyźnie będącej kolebką kartingu jest wielokrotnym mistrzem. Ponadto, Patryk Szczepanik jest najmłodszym zawodnikiem na świecie startującym w kategorii Easykart 125 Shifter. W świetle tego, tytuł wicemistrza Europy rysuje przed nim bardzo barwną i obiecującą przyszłość.

Podczas ceremonii wręczania nagród można było usłyszeć głosy obserwatorów i kibiców mówiące, że na scenie pojawili się polscy bracia Schumacherowie. Życzylibyśmy sobie oraz Sewerynowi i Patrykowi, aby w niedalekiej przyszłości te - póki co, kurtuazyjne słowa - sprawdziły się w wynikach sportowych najważniejszych światowych imprez motoryzacyjnych.

- Jestem bardzo zadowolony z mojego wyniku. Od samego początku zawodów jechało mi się bardzo dobrze. Gokart i silnik spisywały się rewelacyjnie, za co bardzo dziękuję Markowi Wyrzykowskiemu i całej ekipie Sonaxa - powiedział Seweryn Tobiasz Szczepanik. Od początku dominowaliśmy na torze i dyktowaliśmy wysokie tempo. Wywalczyliśmy dwa pierwsze miejsca w czasówce i startowaliśmy z pierwszej linii. Ja miałem bardzo udany start, od razu odjechałem konkurentom. Patryk niestety pomylił biegi i spadł za Mateusza Rzucidło, ale na następnym okrążeniu już go wyprzedził. Uciekliśmy wszystkim notując czasy średnio o pół sekundy szybsze na każdym okrążeniu i wróciliśmy do Kraśnika z tytułami mistrza i wicemistrza Europy. Super! Nowy tor w Kielcach jest bardzo szybki i śliski. Trzeba umiejętnie po nim jeździć, praktycznie cały czas atakując po tarkach. Jeśli ktoś na moment się zawacha i przestraszy, odejmując gazu traci bardzo dużo czasu.

Wyniki

PozycjaZawodnikKlubCzas ukończenia1Seweryn SzczepanikAutomobilklub Wschodni w Lublinie28 okr.2Patryk SzczepanikAutomobilklub Wschodni w Lublinie+ 2.130 sek3Mateusz RzucidłoAutomobilklub Wielkopolski+ 14.461 sek4Mauro Simoni (ITA)Emilia Kart+ 14.717 sek5Igor Maksimkin (RUS)Karelia Karting Team+ 14.855 sek6Jacek KomakowskiAutomobilklub Wielkopolski+ 24.662 sek7Ales Kohut (CZE)HKC Racing+ 28.621 sek8Tymoteusz NowakAutomobilklub Wielkopolski+ 29.103 sek9Stephan Maurer (AUT)Birel Austria+ 29.337 sek10Pavel Machulda (CZE)HKC Racing+ 29.712 sek11Karol PróchniakAutomobilklub Lubelski+ 33.643 sek12Anita MyszkierAutomobilklub Rzemieślnik+ 37.456 sek13Markus Gromer (AUT)Birel Austria+ 1 okr.14Gracjan AmbrozikAutomobilklub Wielkopolski+ 2 okr.15Alan LalakHAWI Racing Team+ 4 okr.16Jakub GłowackiAutomobilklub Wielkopolski+ 18 okr.