Odświeżenie designu, małe zmiany w silnikach, to z reguły facelifting samochodu, który producent przeprowadza po trzech latach produkcji. Także Kia nie wykroczyła poza te ogólnie przyjęte ramy.
Model cee’d w wersji 2010 ma nowe przednie reflektory, nową atrapę wlotu powietrza chłodnicy, zmodyfikowane zderzaki i tylne światła zespolone z diodami LED. Nowy kształt otrzymały też przednie światła mgłowe i boczne lusterka zintegrowane z kierunkowskazami. Przyznać trzeba, że w rzeczywistości zmodyfikowane aut wygląda teraz bardziej dojrzale.
We wnętrzu zmodyfikowano deskę rozdzielczą i „kapliczkę” z zegarami, inny kształt ma też środkowy panel oraz rękojeść dźwigni zmiany biegów. Trójramienne koło kierownicy nabrało bardziej sportowego charakteru. Kierowców ucieszy zapewne wyświetlacz informujący o aktualnie włączonym biegu, co zapewne pozwoli na zmniejszenie zużycia paliwa.
Zmiany te dotyczą wersji hatchback i kombi, a wersja trzydrzwiowa obecnie otrzyma tylko identyczne wnętrze, a nadwozie zostanie zmodyfikowane dopiero w przyszłym roku.
Modyfikacjami objęto także jednostki napędowe. W ofercie znalazł nowy turbo diesel 1,6 CRDi, znany już z modelu Soul. Został on wyposażony w drugą generację systemu common-rail, filtr cząsteczek stałych oraz sześciostopniowa przekładnię manualną. Ma on moc 90 kW przy 4000 obr./min i maksymalny moment obrotowy 255 Nm w zakresie od 1900 do 2750 obr./min.
Zawieszenie otrzymało nowe sprężyny, amortyzatory i stabilizatory, co poprawiło własności jezdne. Za dopłatą można zamówić system stop&start z doładowywaniem akumulatora przy hamowaniu.
Kia Cee'd facelifting - jednostki benzynowe | |||
Silnik | 1,4 CVVT | 1,6 CVVT | 2,0 CVVT |
Przekłądnia | 5M | 5M (4A) | 5M (4A) |
Pojemność skokowa [cm3] | 1396 | 1591 | 1975 |
Cylindry/zawory | 4/4 | 4/4 | 4/4 |
Moc [kW / obr./min] | 66/6000 | 93/6200 | 105/6000 |
Maksymalny moment obrotowy [Nm / obr./min] | 137/5000 | 157/4200 | 186/4600 |
Prędkośc maksymalna [km/h] | 180 | 192 (187) | 205 (195) |
Przyspieszenie 0-100 km/h [s] | 11,6 | 10,8 (11,9) | 10,4 (10,4) |
Średnie zużycie paliwa [l/100 km] | 5,8/5,5 | 6,3/5,9 (6,6) | 7,0 (7,5) |
Do jazdy testowej wybraliśmy hatchback z silnikiem o mocy 66 kW, który należy do najbardziej ulubionych w ofercie koreańskiego producenta. Nowe koło kierownicy ma przyjemny gruby wieniec zwężony po obu bokach, co powoduje, że dobrze się go trzyma w rękach. Podobnie rękojeść dźwigni zmiany biegów.
Dobre jest trzymanie boczne na przednich fotelach, które się nic nie zmieniło w porównaniu z poprzednią wersją.
Wydaje nam się, że obecnie silnik pracuje ciszej, co świadczy o lepszym oddzieleniu kabiny pasażerskiej od komory mieszczącej jednostkę napędową. Także pięciostopniowa skrzynia biegów pracuje obecnie bardziej precyzyjnie.
Największe zmiany przeprowadzono w zawieszeniu, które obecnie znakomicie tłumi nierówności nawierzchni (a jeździliśmy po naprawdę złych jakościowo odcinkach!)
Przedstawiciele producenta ogłosili także, że ze względu na wymagania ważnego niemieckiego rynku i opłaty według pojemności silnika i jego mocy, zostanie obniżona moc silnika 1,4 l z 80 kW do 66 kW. Jednak z dużym prawdopodobieństwem nadal pozostanie w ofercie również dotychczasowa wersja.
Kia Cee'd facelifting - jednostki wysokoprężne | |||
Silnik | 1,6 CRDi lp | 1,6 CRDi hp | 2,0 CRDi |
Przekładnia | 5M | 5M (4A) | 6M |
Pojemność skokowa [cm3] | 1582 | 1582 | 1991 |
Cylindry/zawory | 4/4 | 4/4 | 4/4 |
Maksymalny moment obrotowy [kW / obr./min] | 66/4000 | 85/4000 | 103/3800 |
Maksymalny moment obrotowy [Nm / obr./min] | 235/1750-2500 | 255/1900-2750 | 305/1800-2500 |
Prędkość maksymalna [km/h] | 172 | 188 (180) | 205 |
Przyspieszenie 0-100 km/h [s] | 14,0 | 11,0 (12,3) | 10,3 |