Auto Świat Wiadomości Aktualności Kia cee´d 2010: pierwsze wrażenia z jazdy

Kia cee´d 2010: pierwsze wrażenia z jazdy

Autor Lesław Sagan
Lesław Sagan

Tym razem Kia postanowiła zaprezentować dziennikarzom swoje dwie nowości w okolicach Wiednia. Na parkingu mieliśmy do dyspozycji odmłodzony model cee'd oraz drugą generację Sorento.

Kia cee´d 2010: pierwsze wrażenia z jazdy
Zobacz galerię (70)
Auto Świat
Kia cee´d 2010: pierwsze wrażenia z jazdy

Odświeżenie designu, małe zmiany w silnikach, to z reguły facelifting samochodu, który producent przeprowadza po trzech latach produkcji. Także Kia nie wykroczyła poza te ogólnie przyjęte ramy.

Model cee’d w wersji 2010 ma nowe przednie reflektory, nową atrapę wlotu powietrza chłodnicy, zmodyfikowane zderzaki i tylne światła zespolone z diodami LED. Nowy kształt otrzymały też przednie światła mgłowe i boczne lusterka zintegrowane z kierunkowskazami. Przyznać trzeba, że w rzeczywistości zmodyfikowane aut wygląda teraz bardziej dojrzale.

We wnętrzu zmodyfikowano deskę rozdzielczą i „kapliczkę” z zegarami, inny kształt ma też środkowy panel oraz rękojeść dźwigni zmiany biegów. Trójramienne koło kierownicy nabrało bardziej sportowego charakteru. Kierowców ucieszy zapewne wyświetlacz informujący o aktualnie włączonym biegu, co zapewne pozwoli na zmniejszenie zużycia paliwa.

Zmiany te dotyczą wersji hatchback i kombi, a wersja trzydrzwiowa obecnie otrzyma tylko identyczne wnętrze, a nadwozie zostanie zmodyfikowane dopiero w przyszłym roku.

Modyfikacjami objęto także jednostki napędowe. W ofercie znalazł nowy turbo diesel 1,6 CRDi, znany już z modelu Soul. Został on wyposażony w drugą generację systemu common-rail, filtr cząsteczek stałych oraz sześciostopniowa przekładnię manualną. Ma on moc 90 kW przy 4000 obr./min i maksymalny moment obrotowy 255 Nm w zakresie od 1900 do 2750 obr./min.

Zawieszenie otrzymało nowe sprężyny, amortyzatory i stabilizatory, co poprawiło własności jezdne. Za dopłatą można zamówić system stop&start z doładowywaniem akumulatora przy hamowaniu.

Kia Cee'd facelifting - jednostki benzynowe
Silnik1,4 CVVT1,6 CVVT2,0 CVVT
Przekłądnia5M5M (4A)5M (4A)
Pojemność skokowa [cm3]139615911975
Cylindry/zawory4/44/44/4
Moc [kW / obr./min]66/600093/6200105/6000
Maksymalny moment obrotowy [Nm / obr./min]137/5000157/4200186/4600
Prędkośc maksymalna [km/h]180192 (187)205 (195)
Przyspieszenie 0-100 km/h [s]11,610,8 (11,9)10,4 (10,4)
Średnie zużycie paliwa [l/100 km]5,8/5,56,3/5,9 (6,6)7,0 (7,5)

Do jazdy testowej wybraliśmy hatchback z silnikiem o mocy 66 kW, który należy do najbardziej ulubionych w ofercie koreańskiego producenta. Nowe koło kierownicy ma przyjemny gruby wieniec zwężony po obu bokach, co powoduje, że dobrze się go trzyma w rękach. Podobnie rękojeść dźwigni zmiany biegów.

Dobre jest trzymanie boczne na przednich fotelach, które się nic nie zmieniło w porównaniu z poprzednią wersją.

Wydaje nam się, że obecnie silnik pracuje ciszej, co świadczy o lepszym oddzieleniu kabiny pasażerskiej od komory mieszczącej jednostkę napędową. Także pięciostopniowa skrzynia biegów pracuje obecnie bardziej precyzyjnie.

Największe zmiany przeprowadzono w zawieszeniu, które obecnie znakomicie tłumi nierówności nawierzchni (a jeździliśmy po naprawdę złych jakościowo odcinkach!)

Przedstawiciele producenta ogłosili także, że ze względu na wymagania ważnego niemieckiego rynku i opłaty według pojemności silnika i jego mocy, zostanie obniżona moc silnika 1,4 l z 80 kW do 66 kW. Jednak z dużym prawdopodobieństwem nadal pozostanie w ofercie również dotychczasowa wersja.

Kia Cee'd facelifting - jednostki wysokoprężne
Silnik1,6 CRDi lp1,6 CRDi hp2,0 CRDi
Przekładnia5M5M (4A)6M
Pojemność skokowa [cm3]158215821991
Cylindry/zawory4/44/44/4
Maksymalny moment obrotowy [kW / obr./min]66/400085/4000103/3800
Maksymalny moment obrotowy [Nm / obr./min]235/1750-2500255/1900-2750305/1800-2500
Prędkość maksymalna [km/h]172188 (180)205
Przyspieszenie 0-100 km/h [s]14,011,0 (12,3)10,3
Autor Lesław Sagan
Lesław Sagan
Powiązane tematy: