Auto będzie wewnątrz szersze i dłuższe, co zapewni pasażerom podróżującym z tyłu więcej miejsca na nogi. Natomiast w kwestii pojemności bagażnika i zbiornika paliwa nie są spodziewane istotne zmiany. Nadwozie wykonane będzie jak dotychczas ze stali, zmiana na aluminium dokonana zostanie być może w kolejnej generacji. Limuzyna jest pierwszym wariantem nadwoziowym rodziny modeli. W ślad za nią i kombi Avantem pojawią się w następnych latach kabriolet i coupé. A4 otrzyma nowe zawieszenie, które zapewnić ma większy komfort i lepsze właściwości jezdne. Układ kontroli stabilności ESP instalowany będzie seryjnie.Do wyboru będą silniki benzynowe o pojemności skokowej 1,8-3,0 l i mocy 130-210 KM i dwa turbodiesle TDI 130-konny 1.9 i 2.5 V6 o mocy 180 KM. Niektóre z nich dostępne będą z bezstopniową automatyczną przekładnią Multitronic. W wyposażeniu seryjnym znaleźć mają się m.in. klimatyzacja i sześć poduszek powietrznych (w tym dwie kurtyny). W opcji znajdzie się skórzana tapicerka, radio ze zmieniarką CD i zestaw audio Bose.Alfa Romeo 147Następca kompaktowych modeli 145 i 146 producenta z Mediolanu pojawi się jako 3- i 5-drzwiowy hatchback pod nazwą 147. Auto miało swoją prapremierę podczas salonu turyńskiego w czerwcu, pod koniec września w Paryżu pokazane zostanie także jego wnętrze, które dotychczas znane było tylko ze zdjęcia kokpitu. Nostalgicznie stylizowana Alfa 147 (długość 4,16 m) oferowana będzie z nowoczesnymi silnikami benzynowymi o mocy 105-150 KM i 110-konnym turbodieslem Common Rail (tylko w wersji 5-drzwiowej). W wyposażeniu znajdzie się m.in. ABS, ASR, EBD, kontrola trakcji i automatyczna klimatyzacja.BMW serii 5Gwiazdą stoiska BMW podczas salonu paryskiego będzie następca Mini. Ponadto Bawarczycy wprowadzają nowe rzędowe silniki 6-cylindrowe i face lifting "piątki". 520i otrzyma silnik 2.2 (170 KM), 525i 2.5 (192 KM), 530i (231 KM). Mocniejszy jest także diesel 530d (193 KM). Modyfikacje nadwozia obejmują osłonę chłodnicy i światła. W wyposażeniu znajdą się airbagi chroniące z boku głowę pasażerów tylnej kanapy.Citroen C5Podczas salonu paryskiego oprócz face liftingu Xsary spodziewana jest premiera nowej generacji modelu klasy średniej.Następca Xantii pod nazwą C5 jest pięciodrzwiowym hatchba-ckiem, większym niż dotychczas (długość ok. 4,70 m), o obszerniejszym wnętrzu. Stylistyką przedniej części nadwozia zbliżony jest do Xsary Picasso. Planowana gama silników obejmuje trzy wersje benzynowe i dwa turbodiesle. Wersja podstawowa napędzana będzie benzynową jednostką 1.8 (115 KM), topowa 210-konnym V6. Pomiędzy nimi zmieści się nowy 2,0-litrowy silnik z bezpośrednim wtryskiem benzyny HPi (143 KM), który dostępny będzie w przyszłym roku, oraz dwie wersje HDi 2.0 (110 KM) i 2.2 (136 KM). W najdroższych wariantach dostępne będzie zawieszenie hydropneumatyczne trzeciej generacji. W wyposażeniu znaleźć ma się m.in. ABS, ESP, komplet poduszek powietrznych, klimatyzacja, a za dopłatą także skórzane fotele i rozbudowany komputer pokładowy.Hyundai ElantraKolejna generacja Lantry nosić ma także u nas nazwę Elantra. W stosunku do poprzedniczki nowy "koreańczyk" urósł na zewnątrz (długość o 5 cm do 4495 mm) i we wnętrzu, osiągając wymiary modelu klasy średniej. Bagażnik powiększono z 393 do 415 l. Auto zaprezentowano po raz pierwszy w czerwcu na salonie w Turynie, teraz wchodzi na europejskie rynki w dwóch wersjach nadwoziowych: czterodrzwiowego sedana i pięciodrzwiowego hatchbacka. Losy kombi nie zostały ostatecznie przesądzone.Do wyboru są dwie wersje benzynowe: podstawowa 1.6 (107 KM) i przeznaczona dla kierowców o sportowych inklinacjach 2.0 (141 KM). Ford MondeoZe swoim nowym modelem klasy średniej Ford wiąże duże nadzieje. Pomóc ma on przezwyciężyć zastój w sprzedaży na rynkach europejskich. Następna generacja Mondeo zadebiutuje podczas wystawy paryskiej i jeszcze w tym roku pojawi się w sieci dilerskiej. Nowy Ford spodziewany jest jednocześnie w trzech wersjach nadwoziowych: czterodrzwiowej limuzyny, pięciodrzwiowego hatchbacka i pojemnego kombi. Wzornictwem nadwozia zbliżony do aktualnej gamy produktów Forda nie eksponuje jednak stylu New Edge tak mocno jak kompaktowy Focus.Nowe Mondeo, przejmujące rolę topowego modelu marki, wyróżnia się funkcjonalnością i przestronnością wnętrza (zwłaszcza w tylnej części) i bagażnika, które zadowolić powinny nawet dotychczasowych odbiorców Scorpio. Ich wymaganiom sprostać ma także wysoka jakość materiałów i solidne wykończenie. Z dużą uwagą potraktowano temat czynnego i biernego bezpieczeństwa nowego modelu. W wyposażeniu znaleźć mają się ABS, ESP, poduszki powietrzne czołowe i boczne oraz nadmuchiwane kurtyny, chroniące głowę w przypadku zderzeń bocznych. Kompletnej modernizacji poddano zawieszenie. Gama silników benzynowych Duratec sięgać będzie od czterocylindrowego 1.8 do 2.5 V6. Od początku sprzedaży oferowany będzie także turbodiesel 2.0. W przyszłym roku dostępny ma być nowoczesny 2,0-litrowy silnik wysokoprężny z bezpośrednim wtryskiem Common Rail o mocy 130 KM. Obok publikujemy jeszcze nieoficjalne zdjęcie nowego Mondeo, na bardziej szczegółową prezentację fordowskiej klasy średniej zapraszamy za tydzień.Mercedes klasy C CoupéDrugą wersją nadwoziową po wiosennej premierze limuzyny klasy C jest jej skrócona, dynamiczna odmiana - sportowe coupé. Prezentujemy pierwsze oficjalne zdjęcia.Ten całkiem nowy model w programie Mercedesa zjednać ma stuttgarckiej marce liczną grupę młodszych klientów, którzy dotychczas spoglądali raczej w stronę BMW (compact, nowy model w przyszłym roku) i obniżyć średnią wieku właścicieli, wynoszącą obecnie około 50 lat. Osiągnięciu oczekiwanych rezultatów sprzyjać ma efektowny wygląd dwudrzwiowego modelu, w równym stopniu co świetne właściwości jezdne.Awangardowa jest zwłaszcza stylistyka tylnej części nadwozia z obszerną szklaną taflą, zintegrowanym spoilerem i przezroczystym elementem poniżej, który dodatkowo poprawiać ma widoczność do tyłu. Duże wrażenie robi szklany dach, przykrywany dla uniknięcia przegrzania wnętrza elektrycznie uruchamianą roletą. Za naciśnięciem guzika przednia część dachu unosi się i przesuwa do tyłu.Coupé (długość 4,34 m) jest o 18 cm krótsze niż limuzyna i o 2 cm niższe. Przeznaczone jest dla czterech osób. Oparcia tylnych foteli można złożyć i powiększyć bagażnik z 310 do 1100 l (limuzyna mieści 455 l). Wnętrze zdobi ryflowane aluminium. Oryginalna trójramienna kierownica zawiera przyciski do obsługi radia, komputera pokładowego i telefonu.Gama silników obejmuje jednostki czterocylindrowe: trzy benzynowe i jeden diesel. 129-konny z C 180, 163-konny 2,0-litrowy współpracujący z kompresorem, 2,3-litrowy 197-konny znany z SLK, dzięki któremu C 230 Kompressor przyspiesza 0-100 km/h w 8 s i osiąga maksymalną prędkość 240 km/h. Wersja dieslowska napędzana jest 2,2-litrowym silnikiem z bezpośrednim wtryskiem Common Rail o mocy 143 KM, zużywającym przeciętnie 6,2 l/100 km (dane producenta). Standardowo instalowana jest sześciobiegowa przekładnia manualna. Alternatywę stanowi nowa sześciostopniowa skrzynia automatyczna Sequentronic. Lekkie dotknięcie dźwigni wystarczy do zmiany przełożenia, pedał sprzęgła jest niepotrzebny. Niezależnie od tego w ofercie znajduje się dotychczasowy pięciostopniowy automat.W wyposażeniu jest m.in. sześć poduszek powietrznych, układ kontroli stabilności ESP, asystent hamowania BAS. W opcji dostępny będzie system Comand, sterowanie głosowe Linguatronic i automatyczna klimatyzacja Thermotronic.Honda CivicOto jeszcze jeden hit tegorocznej jesieni: siódme pokolenie kompaktowej Hondy zadebiutuje podczas salonu paryskiego. Civic cieszy się dużym powodzeniem także w naszym kraju.Stylistycznie nowy model podąża za plasującym się w klasie średniej Accordem. Prezentowana na zdjęciu "szpiegowskim" wersja czterodrzwiowa przeznaczona na rynek amerykański niewiele różnić się będzie od wariantu dla Europy. Sedan produkowany jest nadal w Japonii, podczas gdy trzydrzwiowy hatchback dołączy do wersji pięciodrzwiowej i kombi Aerodeck, wytwarzanych w angielskiej fabryce Hondy w Swindon. Piątą wersją nadwoziową jest produkowane w USA coupé (u nas nie oferowane).Nowe Civiki pojawią się w europejskiej sieci sprzedaży Hondy jeszcze w tym roku, u nas spodziewane są na początku 2001 r.Opel CorsaOficjalna premiera trzeciej generacji Corsy nastąpi podczas salonu paryskiego, chociaż firmowe zdjęcia nowego modelu znamy już od wiosny br. Auto, które zmienia model oferowany od 1993 r., jest od niego większe zarówno na zewnątrz (długość 3,82 m), jak i we wnętrzu, czemu sprzyja duży 2,49-metrowy rozstaw osi. Pod względem stylistyki nadwozia 3- i 5-drzwiowego hatchbacka największe zmiany nastąpiły w tylnej części, gdzie zastosowano światła w słupkach dachowych. Tablicę rozdzielczą przesunięto na zderzak.Corsa oferowana będzie w czterech wersjach benzynowych Duratec i dwóch dieslowskich. Do wyboru będą silniki benzynowe: 1.0/58 KM, 1.2/75 KM, 1.4/90 KM, 1.8/125 KM i turbodiesel: 1.7/65 lub 75 KM. Napęd przenoszony będzie za pośrednictwem pięciobiegowej przekładni manualnej, czterostopniowego automatu lub automatycznej przekładni Easytronic, z ręczną zmianą biegów. Wyposażenie zwiększające bezpieczeństwo zawiera m.in. cztery poduszki powietrzne i aktywne zagłówki na przednich fotelach.Volvo S60Nowe Volvo o wymiarach dł./szer./wys. 4576/ /1804/ 1428 mm plasujące się pomiędzy modelami S40 i S80, rywalizować będzie ze szlachetnymi limuzynami klasy średniej, Mercedesem klasy C i BMW serii 3. W odróżnieniu od niemieckiej konkurencji S60 ma napęd przenoszony na przednie koła. Sportowa sylwetka z mocno pochyloną tylną szybą może się spodobać. Wnętrze oferowane jest w dwóch wariantach: Sport z tylnymi fotelami wyprofilowanymi dla dwóch osób i Komfort, z wygodną trzyosobową kanapą. Bagażnik ma pojemność 424 l. Silniki (5 wariantów) wyłącznie pięciocylindrowe, znane z innych modeli szwedzkiej marki, osiągają maksymalną moc od 140 do 250 KM. W wyposażeniu znajdują się m.in. ABS, układ kontroli trakcji, komplet poduszek powietrznych (czołowe, boczne, kurtyny), system aktywnych zagłówków.Volkswagen PassatJesienna ofensywa producentów na klasę średnią skłoniła bossów z niemieckiego Wolfsburga do działania: produkowany od 1996 r. Passat poddany został face liftingowi. Operację plastyczną przeprowadzono zgodnie z aktualnym trendem: reflektory schowano pod gładkie klosze, w opcji dostępne będą światła ksenonowe, wokół atrapy chłodnicy dodano chromowaną listwę, dwa przetłoczenia na masce są kontynuacją linii sięgającej od zderzaka do górnej krawędzi "grilla". Zgodnie z zamierzeniem producenta odnowiony i dłuższy o 3 cm Passat ma dzięki temu zyskać bardziej dynamiczny i elegancki wygląd. Obok prezentujemy pierwsze oficjalne zdjęcia zmodernizowanego Passata.Uwagę zwracają - zwłaszcza w kombinacji z ciemnym lakierem nadwozia - chromowane listwy, biegnące wokół nadwozia (od wersji wyposażeniowej Highline) i wokół bocznych okien (od Comfortline). Z tyłu zmieniono kształt i rozplanowanie świateł, zmodyfikowano formę pokrywy bagażnika. We wnętrzu zastosowano szlachetniej wyglądające materiały, widoczne na zdjęciu drewniane dekoracje dostępne są od wariantu Highline.Podstawowym źródłem napędu pozostaje jednostka 1.6, tyle że odrobinę wzmocniona (ze 100 do 102 KM). Powyżej pod względem mocy plasuje się znany z Golfa i Bory silnik 2.0 115-konny. Bez zmian: 1.8T o mocy 150 KM oraz duży 2.8 V6 (193 KM). Pomiędzy tymi dwiema jednostkami oferowany będzie 2,3-litrowy V5, osiągający moc 170 KM. Rozszerzono także ofertę jednostek wysokoprężnych, którą otwiera 1,9-litrowy TDI (pompowtryskiwacz) o mocy 100 KM. Następna w kolejności jest nowość: 130-konny TDI 1.9. Najmocniejszy diesel w ofercie to 2.5 V6 TDI (150 KM). Wrażenie robi potężny maksymalny moment obrotowy diesli: 250 Nm osiąga silnik 100-konny, 310 Nm oba mocniejsze. Dla porównania: 102-konna jednostka benzynowa ma zaledwie 148 Nm.Informacje na temat przeciętnego zużycia paliwa nie są jeszcze znane, podobnie jak wszystkie szczegóły oferty silnikowej i wyposażeniowej na polski rynek. Ze wstępnych informacji wynika, że standardowy ekwipunek został wyraźnie wzbogacony; obok systemu kontroli stabilności ESP należeć ma do niego także klimatyzacja. Te wszystkie zabiegi mają sprawić, że Passat z powodzeniem stawi czoło kolejnej generacji konkurencyjnych modeli i zachowa swoją wysoką rynkową pozycję. Całkiem nowy model klasy średniej z Wolfsburga spodziewany jest za dwa lata.Renault LagunaJeszcze jedna ważna premiera w klasie średniej: Renault zaprezentuje w Paryżu drugą generację Laguny. Francuska limuzyna ma w zamierzeniach twórców zyskać na prestiżu. Producent zapowiada auto nowoczesne konstrukcyjnie i bardzo bezpieczne. Jak wynika z pierwszych nieoficjalnych zdjęć (por. AŚ sprzed tygodnia), zmiany stylistyczne nadwozia nie są rewolucyjne, auto podąża raczej tropem poprzedniego, bardzo udanego modelu. Kształty zyskały na nowoczesności, wnętrze stało się bardziej awangardowe.Wejście nowej Laguny na polski rynek zaplanowano na przyszły rok.Skoda Fabia KombiNa ten model czekają wszyscy ci wielbiciele Fabii, dla których pięciodrzwiowy hatchback o długości 3,96 m jest jednak za mało pakowny. Premiera rodzinnego modelu kombi spodziewana jest jeszcze tegorocznej jesieni, choć na nasz rynek, jak wynika z pierwszych wiadomości uzyskanych z polskiego przedstawicielstwa Skody, auto wejdzie jednak nie wcześniej niż na początku przyszłego roku. Wnętrze - poza przedziałem bagażowym - pod względem przestronności i stylistyki pozostanie bez zmian. Skoda odnawia też swoją limuzynę Octavię, równocześnie wprowadzając na rynek jej sportową wersję RS z silnikiem benzynowym 1.8 turbo o mocy 185 KM.
Klasa średnia atakuje
Premiera nowego A4 spodziewana jest podczas salonu samochodowego w Paryżu, na rynek (najpierw niemiecki) trafi w listopadzie. Druga generacja A4 bazuje na nowej płycie podłogowej o większym niż dotychczas rozstawie osi.