Komisja Europejska przedstawiła na krótko przed świętami swój projekt walki ze zmianami klimatycznymi, którego głównym aspektem jest obniżanie emisji CO2 w samochodach osobowych. Komisja żąda obniżenia przeciętnych emisji CO2 do roku 2012 do poziomu 120 gramów na km, czyli o 19%. Dla producentów ustanowiono jednak limit 130 g/km. Obniżenie o pozostałych 10 g CO2 zależne będzie od innych czynników, przede wszystkim od producentów opon czy klimatyzacji.

W projekcie dokładnie opisano także mechanizm dotrzymywania przeciętnych limitów emisyjnych. Komisja przygotowała coś w rodzaju krzywej emisji CO2, zależnej od masy auta. Krzywą skonstruowano tak, by przeciętna wyniosła 130 g CO2 na km. Producent będzie musiał zapewnić, by przeciętne emisje utrzymywały się poniżej krzywej. Z projektu wynika, że limity emisyjne najbardziej dotkną samochodów z większą masą, które będą musiały wykazać większe obniżenie emisji CO2 niż małe pojazdy. Np. samochód o masie dwa razy większej od mniejszego samochodu będzie mógł wypuszczać do atmosfery zaledwie o 60% emisji CO2 więcej. Pewną ulgą jest fakt, że Komisja żądać będzie dotrzymywania przeciętnych limitów, a nie limitów dla poszczególnych modeli. Producent może więc u niektórych modeli przekroczyć ustaloną krzywą, jednak będzie musiał zrekompensować powstałą sytuację u innych modeli, tak by osiągnąć przeciętną wartość 130 g CO2 na km. Z tego wynika, że nowela najbardziej dotknie producentów, którzy w swojej ofercie mają przede wszystkim większe samochody.

Jeśli producent nie spełni ustanowione limity, przewidziane są sankcje, które będą liczone na podstawie gramów, o które zostanie przekroczony dany limit. „Ponadprzeciętne” gramy zostaną pomnożone przez ilość sprzedanych samochodów. Oznacza to, że w roku 2012 sankcja wyniesie 20 euro na g/km, na rok 2013 będzie to już 35 euro na g/km itd. Komisja uważa, że większość producentów będzie w stanie dotrzymać ustanowione limity.

Na razie chodzi o projekt, który poddany będzie dyskusji w Radzie i Parlamencie Europejskim.

Źródło: EU, Automobilwoche