Auto Świat Wiadomości Aktualności Koniec marzeń o innowacyjnym autobusie z Polski - NCBR unieważnia postępowanie

Koniec marzeń o innowacyjnym autobusie z Polski - NCBR unieważnia postępowanie

Autor Tomasz Okurowski
Tomasz Okurowski

Pora zapomnieć o ambitnych planach ponad 1000 innowacyjnych zeroemisyjnych autobusów z Polski. Narodowe Centrum Badań i Rozwoju (NCBiR) unieważnia projekt, gdyż nie ma możliwości opracowania i zbudowania pojazdów w ciągu kilku najbliższych lat.

Autobusy z Sanoka - historia Sanockiej fabryki autobusów
Auto Świat
Autobusy z Sanoka - historia Sanockiej fabryki autobusów
  • Narodowe Centrum Badań i Rozwoju unieważnia program opracowania innowacyjnego polskiego autobusu.
  • Autobusy stworzone w ramach programu miały trafić do wielu polskich miast. Zakładano realizację do końca 2023 roku.
  • Decyzję wraz z uzasadnieniem spisano na 13 stronach. W dokumencie często powtarza się sformułowanie „nie leży w interesie publicznym” czy „sprzeczność z interesem publicznym”.

Szczytny narodowy projekt trafia do kosza. Program Bezemisyjny Transport Publiczny (BTP) niestety nie zostanie zrealizowany. Tym samym można zapomnieć o innowacyjnych uniwersalnych bezemisyjnych polskich autobusach, które miały trafić do miejskich przedsiębiorstw komunikacyjnych w wielu polskich miastach (na liście zainteresowanych znalazły się m.in. Bydgoszcz, Częstochowa, Gdynia, Jaworzno, Kraków, Krosno, Katowice, Lublin, Mielec, Płock, Siedlce, Sosnowiec, Szczecin, Toruń, Warszawa, Wrocław). Narodowe Centrum Badań i Rozwoju (NCBiR) unieważniło projekt, do którego zgłosiło się kilkunastu chętnych.

Przeczytaj też:

Decyzję wraz z uzasadnieniem spisano na 13 stronach. W dokumencie często powtarza się sformułowanie „nie leży w interesie publicznym” czy „sprzeczność z interesem publicznym”. Uznano bowiem, że nie jest możliwe opracowanie, przetestowanie i dostarczenie nie później niż do końca 2023 roku innowacyjnych zeroemisyjnych pojazdów transportu publicznego, które powinny zastąpić przynajmniej część dotychczasowej floty autobusów. Nie zapomniano również o kwestii epidemii koronawirusa, który również pokrzyżował plany.

Od kandydatów sporo oczekiwano. Firmy musiały się wykazać doświadczeniem w takich zagadnieniach jak np. oprogramowanie do jazdy autonomicznej, wodorowe ogniwa paliwowe, technologie drive-by-wire, systemy ładowania w pojazdach czy optymalizacja źródeł energii. To jednak nie zniechęciło zainteresowanych. Wśród 13 wnioskodawców znalazły się m.in. turecka Temsa, Politechnika Śląska, konsorcjum z Autosanem na czele, Solaris, Man, Volvo, Rafako, zakład pojazdów w Nysie czy niemieckie Veramo i Eurabus. Żadna z nich jednak nie zbuduje uniwersalnego autobusu w ramach programu BTP. Na tym jednak nie koniec.

NCBiR tak łatwo jednak się nie poddaje. Rozpoczęto bowiem realizację nowego projektu OZE w transporcie w ramach tzw. szybkiej ścieżki. Można liczyć na wsparcie liczone w milionach euro.

Autor Tomasz Okurowski
Tomasz Okurowski
Powiązane tematy:
materiał promocyjny

Sprawdź nr VIN za darmo

Zanim kupisz auto, poznaj jego przeszłość i sprawdź, czy nie jest kradziony lub po wypadku

Numer VIN powinien mieć 17 znaków