W tym roku do akcji włączyło się prawie 150 miast w całej Polsce. "Koperta przez większość kierowców jest kojarzona z ułatwieniem, a nie koniecznością. Nie każdy wie, że miejsca postojowe dla niepełnosprawnych charakteryzuje nie tylko położenie blisko wejścia do sklepu, ale przede wszystkim szerokość, umożliwiająca wyjęcie wózka inwalidzkiego z samochodu." - mówi Adam Pietrasiewicz, niepełnosprawny mieszkaniec Warszawy. "Od początku 2007 roku wystawiliśmy blisko 1200 mandatów za zajmowanie miejsc przeznaczonych dla osób niepełnosprawnych i założyliśmy ok. 1300 blokad. Dzięki edukacji społeczeństwa w porównaniu do poprzednich lat, ten problem się zmniejszył, jednak nadal dotyka wiele osób niepełnosprawnych. Dlatego idea Kampanii Parkingowej będzie w tym roku promowana przez 45 jednostek Straży Miejskiej w całej Polsce i 19 września, a zamiast mandatu za zajęcie miejsca parkingowego dla niepełnosprawnych, strażnicy miejscy będą wręczać kierowcom ulotkę. Chcemy, aby ten gest w pozytywny sposób motywował kierowców do przestrzegania przepisów i długotrwałej zmiany postaw." - komentuje Zbigniew Leszczyński Komendant Straży Miejskiej m.st. WarszawyDo akcji włączyły się również organizacje pozarządowe (12 organizacji w kraju), a także centra handlowe - 7 galerii handlowych w Warszawie, 4 ogólnopolskie sieci oraz centra rozrywkowe w całej Polsce. Będą one uczestniczyć w dystrybucji różnych materiałów informacyjnych w tym. 200 tys. ulotek, 21 tys. plakatów, 7 tys. zapachów samochodowych, 1 tys. balonów i 1 tys. koszulek. Ponadto w każdym z miast biorących udział w kampanii odbędą się happeningi teatralne na miejscach parkingowych przeznaczonych dla osób niepełnosprawnych. Na ulicach Warszawy pojawi się 20 bilboardów i 40 citilightów promujących kampanię. Wsparcia medialnego udzieliły: Gazeta Wyborcza, Newsweek Polska, Auto Świat, gazeta.pl, Moto.pl, a także portal niepełnosprawni.pl i Magazyn Integracja, które opublikują reklamy kampanii, a Polskie Radio 3, ngo.pl i Antyradio wyemitują spoty."Organizując Kampanię Parkingową, chcemy kształtować odpowiedzialną, prointegracyjną postawę. Problem zajmowania kopert dotyczy bowiem nie tylko kierowców, ale także przechodniów czy obserwatorów zajmowania "kopert". Większość z nas w tego typu sytuacji nie reaguje i przechodzi obojętnie, a jednak warto jest zainteresować się problemem osoby niepełnosprawnej, której prawo do swobodnego funkcjonowania w społeczeństwie jest łamane. Dzięki Kampanii Parkingowej chcemy ułatwić jej codzienne życie i w prosty sposób przyczynić się do prawdziwej integracji społecznej. Jesteśmy przekonani, że dezaprobata otoczenia wobec zachowań nieprzychylnych osobom niepełnosprawnym spowoduje trwałą zmianę postaw kierowców i doprowadzi do sytuacji, w której nasza kampania nie będzie już potrzebna" - dodaje Piotr Pawłowski, prezes Stowarzyszenia Przyjaciół Integracji.Kampanię Parkingową zdecydowali się wesprzeć: Minister Transportu Jerzy Polaczek, Minister Edukacji Ryszard Legutko, Marszałek Adam Struzik oraz prezydent Miasta Stołecznego Warszawy Hanna Gronkiewicz - Waltz, którzy objęli honorowy patronat nad akcją. Jak co roku kampania aktywnie prowadzona jest przez regionalne Centra Integracja w Gdyni, Krakowie i Zielonej Górze, a w pozostałych miastach przez 70 Urzędów Miast oraz Straż Miejską (45 jednostek). Działania realizowane są przy wsparciu Urzędu Miasta st. Warszawy oraz Państwowego Funduszu Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych.źródło: Stowarzyszenie Przyjaciół Integracji