Logo
WiadomościAktualnościKoperty - tam nie parkuję!

Koperty - tam nie parkuję!

Autor Robert Rybicki
Robert Rybicki

Już po raz czwarty Stowarzyszenie Przyjaciół Integracji przekonuje Polaków, że zajmowanie tzw. "kopert" przez nieuprawnionych do tego kierowców pozbawia osoby niepełnosprawne możliwości swobodnego funkcjonowania oraz poruszania się w miejscach publicznych.

Koperty - tam nie parkuję!
Auto Świat
Koperty - tam nie parkuję!

W tym roku do akcji włączyło się prawie 150 miast w całej Polsce. "Koperta przez większość kierowców jest kojarzona z ułatwieniem, a nie koniecznością. Nie każdy wie, że miejsca postojowe dla niepełnosprawnych charakteryzuje nie tylko położenie blisko wejścia do sklepu, ale przede wszystkim szerokość, umożliwiająca wyjęcie wózka inwalidzkiego z samochodu." - mówi Adam Pietrasiewicz, niepełnosprawny mieszkaniec Warszawy. "Od początku 2007 roku wystawiliśmy blisko 1200 mandatów za zajmowanie miejsc przeznaczonych dla osób niepełnosprawnych i założyliśmy ok. 1300 blokad. Dzięki edukacji społeczeństwa w porównaniu do poprzednich lat, ten problem się zmniejszył, jednak nadal dotyka wiele osób niepełnosprawnych. Dlatego idea Kampanii Parkingowej będzie w tym roku promowana przez 45 jednostek Straży Miejskiej w całej Polsce i 19 września, a zamiast mandatu za zajęcie miejsca parkingowego dla niepełnosprawnych, strażnicy miejscy będą wręczać kierowcom ulotkę. Chcemy, aby ten gest w pozytywny sposób motywował kierowców do przestrzegania przepisów i długotrwałej zmiany postaw." - komentuje Zbigniew Leszczyński Komendant Straży Miejskiej m.st. WarszawyDo akcji włączyły się również organizacje pozarządowe (12 organizacji w kraju), a także centra handlowe - 7 galerii handlowych w Warszawie, 4 ogólnopolskie sieci oraz centra rozrywkowe w całej Polsce. Będą one uczestniczyć w dystrybucji różnych materiałów informacyjnych w tym. 200 tys. ulotek, 21 tys. plakatów, 7 tys. zapachów samochodowych, 1 tys. balonów i 1 tys. koszulek. Ponadto w każdym z miast biorących udział w kampanii odbędą się happeningi teatralne na miejscach parkingowych przeznaczonych dla osób niepełnosprawnych. Na ulicach Warszawy pojawi się 20 bilboardów i 40 citilightów promujących kampanię. Wsparcia medialnego udzieliły: Gazeta Wyborcza, Newsweek Polska, Auto Świat, gazeta.pl, Moto.pl, a także portal niepełnosprawni.pl i Magazyn Integracja, które opublikują reklamy kampanii, a Polskie Radio 3, ngo.pl i Antyradio wyemitują spoty."Organizując Kampanię Parkingową, chcemy kształtować odpowiedzialną, prointegracyjną postawę. Problem zajmowania kopert dotyczy bowiem nie tylko kierowców, ale także przechodniów czy obserwatorów zajmowania "kopert". Większość z nas w tego typu sytuacji nie reaguje i przechodzi obojętnie, a jednak warto jest zainteresować się problemem osoby niepełnosprawnej, której prawo do swobodnego funkcjonowania w społeczeństwie jest łamane. Dzięki Kampanii Parkingowej chcemy ułatwić jej codzienne życie i w prosty sposób przyczynić się do prawdziwej integracji społecznej. Jesteśmy przekonani, że dezaprobata otoczenia wobec zachowań nieprzychylnych osobom niepełnosprawnym spowoduje trwałą zmianę postaw kierowców i doprowadzi do sytuacji, w której nasza kampania nie będzie już potrzebna" - dodaje Piotr Pawłowski, prezes Stowarzyszenia Przyjaciół Integracji.Kampanię Parkingową zdecydowali się wesprzeć: Minister Transportu Jerzy Polaczek, Minister Edukacji Ryszard Legutko, Marszałek Adam Struzik oraz prezydent Miasta Stołecznego Warszawy Hanna Gronkiewicz - Waltz, którzy objęli honorowy patronat nad akcją. Jak co roku kampania aktywnie prowadzona jest przez regionalne Centra Integracja w Gdyni, Krakowie i Zielonej Górze, a w pozostałych miastach przez 70 Urzędów Miast oraz Straż Miejską (45 jednostek). Działania realizowane są przy wsparciu Urzędu Miasta st. Warszawy oraz Państwowego Funduszu Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych.źródło: Stowarzyszenie Przyjaciół Integracji

Autor Robert Rybicki
Robert Rybicki
Powiązane tematy: