Polscy importerzy i dilerzy sprzedali od stycznia do czerwca 2010 roku 158 305 nowych samochodów i jest to o 10,5 tys. mniej niż w analogicznym okresie minionego roku.
Liderem pozostaje Skoda, która co prawda sprzedała o 1 tys. aut mniej niż przed rokiem, ale o 4,8 tys. więcej niż drugi w tym rankingu Fiat. Najpopularniejszym modelem producenta z Mlada Boleslav pozostaje Skoda Octavia, która stanowi 40 proc. sprzedaży oraz Fabia – 32 proc. Największy spadek w porównaniu do 2009 roku odnotowały dwie marki – Fiat (-24,33 proc.) i przezywająca światowy kryzys Toyota (-22,18 proc.).
Trzy marki z pierwszej dziesiątki tego rankingu, które odnotowały wzrost sprzedaży to: Peugeot (+5,88 proc.), Renault (+3,48 proc.) i Kia (+0,44 proc.). W czerwcu 2010 roku największą miesięczną sprzedaż osiągnęła Skoda – 3131 aut. Najdynamiczniejszy wzrost miesięcznej sprzedaży z topowej dziesiątki odnotował Opel – 2538 szt. (+53,35 proc.), ale rekordzista pozostaje Saab (+450 proc.), Mini (+150 proc.) i Smart (+120 proc.).
Z marek luksusowych w czerwcu 2010 roku wyniki w stosunku do poprzedniego miesiąca poprawiły takie marki jak m.in. Volvo (+42,15%; 18. pozycja), Porsche (+27,45%; 28. pozycja), LandRover (+25,00%; 26. miejsce), oraz BMW (+16,00%; 17. lokata). Sprzedaż od początku roku większości producentów aut z segmentu premium jest nadal wyższa niż rok temu, głównie dzięki dobrej sprzedaży egzemplarzy z kratką.
Marka | Sprzedaż I-VI 2010 | Sprzedaż I-VI 2009 | Zmiana % | Udział 2010 | Udział 2009 |
Skoda | 18 245 | 19 298 | -5,46 | 11,53 | 11,43 |
Fiat | 13 376 | 17 676 | -24,33 | 8,45 | 10,47 |
Volkswagen | 12 515 | 14 216 | -13,97 | 7,91 | 8,42 |
Ford | 12 443 | 13 377 | -6,98 | 7,86 | 7,92 |
Toyota | 12 252 | 15 745 | -22,18 | 7,74 | 9,32 |
Opel | 11 627 | 12 623 | -7,89 | 7,34 | 7,47 |
Renault | 9 354 | 9 039 | 3,48 | 5,91 | 5,35 |
Kia | 8 078 | 8 043 | 0.44 | 5,10 | 4,76 |
Peugeot | 6 389 | 6 405 | -0,27 | 4,04 | 3,79 |
Źródło: samar