Rajd Wielkiej Brytanii zakończył się zwycięstwem Jari-Mattiego Latvali, ale walka o tytuł Rajdowego Mistrza Świata rozegra się bez jego udziału. Po 10. rundach w punktacji WRC prowadzi Sebastien Loeb z 219 punktami. Tuż za nim znajduje się Mikko Hirvonen, który skompletował 158 oczek. To właśnie kierowcy zespołu Citroën Total World Rally Team będą rywalizować o miano Mistrza Świata 2012.
Francuski zespół prowadzi również w klasyfikacji producentów i jest bardzo blisko od zdobycia ósmego tytułu. Nad drugim w tabeli Fordem wypracował przewagę 111 punktów. Jeśli Loeb i Hirvonen utrzymają dotychczasową formę, to mistrzostwo trafi w ręce Citroëna jeszcze przed zakończeniem sezonu. Do końca zmagań pozostały 3 rundy.
Sebastien Loeb siedmiokrotnie stawał na najwyższym stopniu podium w tym sezonie. Mikko Hirvonen sześć razy dojeżdżał drugi i wygrał Rajd Portugalii. Został jednak zdyskwalifikowany z powodu niehomologowanych części i radość z wygranej przepadła.
Zdecydowanym faworytem do tytułu jest zatem Sebastien Loeb, dla którego byłoby to dziewiąte z rzędu Rajdowe Mistrzostwo Świata. Jego przewagą jest także pozycja w team’ie (lider Citroëna). Można zakładać zatem, że jeśli Francuzowi nie przytrafią się żadne awarię lub wypadki w trzech ostatnich rajdach, to sprawa tytułu jest przesądzona.
Sporo oczywiście w tym zasług Mikko Hirvonena. Fin przechodząc do Citroëna zdawał sobie sprawę, że będzie pełnić rolę kierowcy nr. 2, który przede wszystkim ma zdobywać punkty dla zespołu i wspierać swojego kolegę. Trzeba przyznać, że Mikko fantastycznie wywiązuje się ze swoich obowiązków, nie raz stosując się do cichych „team orders”.
Lecz czy 32-latek nie ulegnie pokusie walki o mistrzostwo? Mikko Hirvonen ma na swoim koncie trzy tytuły wicemistrzowskie i 9 lat startów w WRC. Niestety nigdy, nie udało mu się sięgnąć po najważniejsze trofeum – Mistrzostwo Świata. Znów jest bardzo blisko, tym razem jednak z odgórnymi ograniczeniami.
Rajdy samochodowe są nieprzewidywalną dyscypliną motorsportu, a trzy imprezy do końca sezonu mogą jeszcze wiele zmienić. Być może szczęście uśmiechnie się do sympatycznego Fina, a los zadrwi z Sebastiena Loeba i zobaczymy spektakularną końcówkę sezonu, która wykroczy poza wszelkie strategie Citroëna?
Pewien scenariusz z dramatycznym finałem zapisał się już na kartach historii Rajdowych Mistrzostw Świata. W 1998 roku walkę o tytuł toczyli Tommi Makinen (58 punktów) i Carlos Sainz (56 punktów). Ostatnia runda, Rajd Wielkiej Brytanii, miał wyłonić zwycięzcę.
Sytuacja nabiera rumieńców już I dnia zmagań. Fin reprezentujący Mitsubishi nie może odnaleźć tempa i po I pętli zajmuje 10. pozycję. Następnie na 5 oesie urywa prawe tylne koło. Na dojazdówce zatrzymuje go policja i zabrania dalszej jazdy, co dyskwalifikuje Makinena z rajdu i odbiera marzenia o tytule.
Carlos Sainz staję przed wielką szansą zdobycia 3. Mistrzostwa Świata. Wystarczy, że ukończy rajd. Zadanie z pozoru łatwe przy bezstresowej jeździe, ale... ok. 500 metrów przed metą ostatniego odcinka specjalnego silnik w Toyocie Corolli WRC Hiszpana odmawia posłuszeństwa. Niewiarygodna sytuacja, w której bezsilność rodzi łzy na oczach setek tysięcy kibiców. Sainz nie może zrobić już nic, a Makinen dowiaduje się o swoim 3. tytule Mistrza Świata drogą telefoniczną od brata w trakcie udzielania wywiadu.
PUNKTACJA KIEROWCÓW WRC 20121. Loeb (219) 2. Hirvonen (158) 3. Petter Solberg (119) 4. Østberg (114) 5. Latvala (113) 6. Nowikow (63) 7. Prokop (40) 8. Neuville (38) 9. Ogier (31) 10. Sordo (13)
PUNKTACJA PRODUCENTÓW WRC 20121. Citroën WRT (348) 2. Ford WRT (237) 3. M-Sport Ford WRT (123) 4. Qatar WRT (63) 5. Adapta WRT (61) 6. Citroën Junior (60) 7. Mini WRC Team (26) 8. Brazil WRT (20)