Zapewne nigdy do końca nie poznamy prawdziwej przyczyny odejścia z firmy Kulczyk Tradex czołowej postaci polskiej motoryzacji, jaką niewątpliwie jest dr Leszek Płonka.

Jego pasją była nauka, które stała się początkiem jego kariery zawodowej. W poszukiwaniu nowych wyzwań trafił ostatecznie do motoryzacji, której poświęcił większą część swojego życia. Doświadczenie zdobywał u poznańskiego importera BMW, a następnie w Kulczyk Tradex, gdzie był członkiem zarządu i prokurentem spółki, po czym przez 13 lat spędził w Skodzie Auto Polska, by w styczniu 2008 roku powrócić do firmy Kulczyk Tradex.

Skoda Auto Polska musiała zmagać się z niechlubnymi tradycjami dotychczasowych importerów. W owych czasach samochody jeszcze czeskiej marki oficjalnie importowało aż 7 firm. Klienci narzekali na ich mało profesjonalna obsługę, prowizoryczny serwis, a także brak przestrzegania gwarancji, które były znacznie krótsze niż producenta.

W ramach poszukiwania optymalnych rozwiązań z inicjatywy dilerów w Poznaniu podjęto próbę zorganizowania centralnej firmy importerskiej. Ostatecznie przy wsparciu producenta znaleziono mocnego partnera, którym okazała się firma Jana Kulczyka.Skoda Auto Polska, to firma importerska która powstała ze znacznym udziałem Kulczyk Holding (49 proc.) i Skoda Auto (51 proc.) W 1994 roku zadanie stworzenie w Poznaniu nowej firmy importerskiej powierzono dr inż. Leszkowi Płonce, który w tym celu został delegowany przez Jana Kulczyka.

Zaczynali w jednym pokoju w cztery osoby. Dzisiaj, Skoda Auto Polska to jedna z wiodących w Polsce firm importerskich, która zatrudnia prawie 100 osób. Sukces tego przedsiębiorstwa związany jest nierozłącznie z sukcesem menedżerskim dr inż. Leszka Płonki. Przez wiele lat był on członkiem zarządu, a dopiero w ostatnim okresie swojej pracy w tym przedsiębiorstwie został powołany na stanowisko prezesa spółki. To pod jego kierownictwem Skoda Auto Polska została importerem numer jeden samochodów osobowych.

Zadanie nie było łatwe – budowa praktycznie od zera sieci serwisowej, punktów dilerskich, szkolenie wykwalifikowanej kadry. Kolejne lata potwierdziły, że przyjęto słuszny kierunek rozwoju. W 2005 i 2006 roku Skoda stała się marka numer 1 w Polsce, a Fabia najpopularniejszym modelem samochodu.

Sukcesy w Skodzie, zapewnie spowodowały, że dr Płonka chciał się sprawdzić w nowym obszarze działalności. Od stycznia 2008 roku został prezesem Kulczyk Tradex, polskiego importera samochodów marki Audi, Porsche i Volkswagen.

Czy ponownie odniósł sukces, a może doznał goryczy porażki? W tym przypadku zapewne wymiernym argumentem mogą być wyniki sprzedaży samochodów marki Volkswagen. Dla porównania w 2007 roku, a więc przed przyjściem Płonki do Kulczyk Tradex udziały marki VW w polskim rynku wynosiły 6,98 proc.

Natomiast w ostatnim pełnym miesiącu przed odejściem jej szefa Volkswagen walczył z Fordem o czwartą pozycję na rynku i miał w nim 8,29 proc. udziałów.

Te porównania mówią chyba wszystko i z całą pewnością świadczą o progresji i jednocześnie kolejnym sukcesie szefa firmy.Oficjalnie Kulczyk Tradex nie podał informacji na temat przyczyn odejścia swojego szefa, chociaż krąży na ten temat wiele plotek. Jedne mówią o różnych wizjach kierowania przedsiębiorstwem, inne o konflikcie z dilerami.

Nowego prezesa firmy Kulczyk Tradex jeszcze nie powołano.