• Polski rynek rośnie w tempie niemal 20 proc. w zestawieniu rok do roku
  • Według prognoz firmy Samar w tym roku w Polsce zostanie zarejestrowanych ponad 490 tys. zł, co będzie rekordem obecnego stulecia
  • Główne czynniki windujące sprzedaż aut to reeksport oraz zakupy dokonywane przez firmy

W listopadzie w Polsce łącznie zarejestrowano aż 41 234 nowe auta – wynika z danych opublikowanych przez firmę Samar, która korzysta w tym celu z państwowego rejestru CEPiK. To wynik o 1,71 proc. lepszy niż w i tak bardzo dobrym październiku. Był to też rezultat lepszy o 10,83 proc. w porównaniu z listopadem 2016 roku. W sumie w jedenaście miesięcy Polacy (klienci indywidualni i firmy) zarejestrowali łącznie 437 297 aut osobowych, czyli aż o 17,4 proc. więcej niż w tym samym okresie 2016 roku. Można zatem powiedzieć, że w Polsce branża motoryzacyjna ma znakomitą passę.

Jak wskazuje firma Samar w swojej analizie, polski rynek rozwija się przede wszystkim dzięki dwóm zjawiskom. Po pierwsze to reeksport, czyli wysyłka sprzedanych w Polsce samochodów za granicę, najczęściej do Niemiec. Dotyczy to wielu marek, których auta w Polsce są tańsze niż u naszych zachodnich sąsiadów. Według Samaru od stycznia do listopada wyeksportowano aż 48 592 samochody sprzedane i zarejestrowane w naszym kraju. To aż 11,11 proc. całego rynku, a zatem bardzo dużo.

Druga kwestia to zakupy dokonywane przez firmy: zarówno te jednoosobowe, jak i wielkie koncerny – w tym przypadku nie ma rozróżnienia w CEPiK-u. Z danych opracowanych przez Samar wynika, że klienci instytucjonalni zarejestrowali w tym roku aż 67,9 proc. nowych samochodów osobowych. Klienci indywidualni nadal – decydując o zakupie auta – wybierają raczej samochody używane.

Jeśli chodzi o najpopularniejsze w Polsce marki to niekwestionowanym liderem jest Skoda - w listopadzie kupiono aż 5672 czeskich aut, a od listopada do stycznia – 56 826 samochodów. Czesi mogą być już pewni pozycji lidera w całym 2017 roku, gdyż kolejne marki to Toyota (45 737 auta) i Volkswagen (43 849 auta). Choć różnica między drugim oraz trzecim miejscem jest niewielka, to jednak wydaje się, że Toyota nie odpuści i postara się, by utrzymać drugie miejsce. Kolejne w zestawieniu są Opel, Ford, Renault, Kia, Dacia, Hyundai oraz Mercedes.  Zwróćmy uwagę, że w pierwszej dziesiątce znalazła się marka premium, co dotąd w Polsce było rzeczą nie do pomyślenia.

Zresztą, to właśnie marki premium odnotowują obecnie największe wzrosty, co dowodzi, że firmy – bo one przede wszystkim kupują takie samochody – mają się świetnie. Segment premium rośnie zresztą o wiele szybciej niż cały rynek. Czołową marką, jeśli wziąć pod uwagę sprzedaż od stycznia do listopada jest BMW, które łącznie sprzedało 13 187 samochodów. Drugi jest Mercedes z 12 867 samochodów, przy czym w tym przypadku w zestawieniu Samaru nie uwzględniono osobowych wersji takich aut jak Citan, Vito, klasa V, Sprinter oraz Marco Polo. Zwłaszcza w przypadku klasy V nie jest to jednak do końca uzasadnione. W przeciwnym przypadku Mercedes miałby na koncie 14 615 zarejestrowanych samochodów. Ostatnie na podium jest Audi (11 751 aut). Co ciekawe, najczęściej kupowanym modelem klasy premium jest Volvo XC60 (4 647 sztuk).