Orientacja Lotusa na lekkie, a zarazem praktyczne samochody, nie jest tylko kaprysem menadżerów firmy. Według badań marketingowych klienci szukają samochodów ze sportowym charakterem, które przynajmniej w minimalnym stopniu nadają się do codziennej eksploatacji. Do tej kategorii żaden z Lotusów nie należał, dlatego pojawił się model Europa S, którego opracowanie trwało od pierwszego prototypu po seryjną wersję zaledwie 28 miesięcy.
Rozmiary Lotusa Europa S wynoszą 3900 x 1714 x 1120 mm, a rozstaw osi 2330 mm, tak więc auto jest o 10 cm dłuższe od coupe Exige. Nowość oczywiście zbudowano zgodnie z regułami firmy Lotus, które mówią o niskiej masie sportowego samochodu. Lotus Europa S waży zaledwie 995 kg, co jest więcej niż w wypadku bezkompromisowego Exige S, który jednak jest spartańskim samochodem, a model Europa powstał jako jego przeciwieństwo. Sam Lotus podkreśla, że samochód oferuje o wiele więcej komfortu. Nie oznacza to tylko większą kabinę, ale patrząc na wysokość auta 1120 mm ważne jest także zwiększenie wysokości drzwi o 90 mm, w tym 40 mm przypadło na wysokość szyby. Powiększył się także bagażnik (154 l).
Niską masę uzyskano dzięki zastosowaniu aluminiowej ramy przestrzennej, elementów nadwozia z kompozytów, a także w konstrukcji przodu, w którym zaprojektowano strefy deformacyjne. Przód z kompozytów jest w stanie absorbować trzy aż cztery razy więcej energii od takiej samej struktury ze zwykłej stali.
Coupe otrzyma silnik zamontowany przed tylną osią w stalowej ramie pomocniczej. Będzie to doładowana jednostka Ecotec 2,0 l o mocy 149 kW (202 KM) przy 5400 obr./min i momencie obrotowym 263 Nm przy 4200 obr./min. Doładowanie zapewniło jednostce płaski przebieg momentu obrotowego, który już przy 2000 obr./min osiąga 90 % swojego maksimum. Przyśpieszenie Lotusu Europa S od 0 do 96 km/h odbywa się w 5,5 s, do 100 mph (160 km/h) w 14 sekund. Prędkość maksymalna podana przez producenta wynosi 225 km/h.
Lotus Europa S oferowany będzie na wszystkich rynkach, gdzie marka Lotus ma swoich przedstawicieli, oprócz rynku kanadyjskiego i amerykańskiego.