Jak poinformował dyrektor oddziału Jacek Gryga, w tym roku zakończy się kilka kluczowych inwestycji na drogach Małopolski oraz rozpoczną się następne. Najważniejszym zadaniem w regionie jest budowa nowego odcinka autostrady A4 pomiędzy Krakowem i Tarnowem.

Na sierpień tego roku zapowiedziano oddanie do użytku pierwszego 20-kilometrowego odcinka tej autostrady pomiędzy Krakowem a Szarowem wraz z węzłem autostradowym "Szarów". Budowa, trwająca od 2007 roku, będzie kosztować 839,3 mln zł. W tym roku planowane jest też zakończenie budowy ekspresowej obwodnicy Lubnia na "zakopiance" o wartości 166 mln zł oraz modernizacji: obwodnicy Tarnowa na drodze krajowej nr 4, lewej jezdni dwupasmowej "zakopianki" pomiędzy Krakowem i Myślenicami oraz drogi krajowej nr 7 od Rabki do granicy państwa ze Słowacją w Chyżnem.

Najważniejsza rozpoczynana w tym roku inwestycja to budowa 57-kilometrowego odcinka autostrady A4 Kraków-Tarnów pomiędzy Szarowem i Tarnowem. GDDKiA ogłosiła już przetarg na wykonawców tej inwestycji. Roboty budowlane mają się rozpocząć w drugiej połowie tego roku. Na wybudowanie autostrady wykonawcy będą mieli dwa lata od momentu podpisania umowy. Wartość inwestycji będzie znana, gdy oferenci złożą wiążące oferty.

W ciągu najbliższych miesięcy rozpocznie się budowa nowego 2,4-kilometrowego odcinka drogi krajowej nr 94 bezpośrednio łączącego autostradę A4 z drogą Kraków - Olkusz. Trasą, której budowa będzie kosztować 150 mln zł, pojazdy pojadą na początku 2011 roku.

W tym roku planowane jest także rozpoczęcie budowy kolejnego, 4,4-kilometrowego odcinka drogi S-7 na terenie Krakowa, między węzłem "Rybitwy" a węzłem "Igołomska", będącego równocześnie częścią wschodniej obwodnicy miasta. Trasa poprowadzi 700-metrowym mostem wantowym przez Wisłę.

Drogowcy zaplanowali w tym roku rozpoczęcie 12 zadań związanych z przebudową istniejących dróg, a także opracowanie dokumentacji dla przyszłych zadań, wśród których są m.in. budowa bezpośredniego dojazdu z autostrady A4 do lotniska Kraków-Balice, budowa ekspresowego odcinka "zakopianki" od Lubnia do Rabki z najdłuższym w Polsce tunelem o długości 2,1 kilometra oraz obwodnic Łapczycy, Zatora, Limanowej, Nowego Sącza, Dąbrowy Tarnowskiej, Chrzanowa i Zabierzowa.

"To są oczywiście plany, a ich realizacja będzie zależeć od wielu czynników" - zaznaczył dyrektor krakowskiego oddziału GDDKiA. Według niego podstawowe czynniki opóźniające inwestycje drogowe w Małopolsce to przede wszystkim przeciągające się decyzje administracyjne w urzędach różnych szczebli oraz składane od nich odwołania czy przedłużanie przetargów przez oferentów.

Krakowski oddział Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad zarządza siecią dróg krajowych województwa małopolskiego, na którą składa się 12 dróg o łącznej długości 886 km, w tym 100 km tras dwujezdniowych.