Najważniejszymi drogami, które muszą powstać do 2012 roku są autostrada A-4 między Krakowem a Tarnowem oraz droga ekspresowa S7 z Krakowa do Jędrzejowa. Obydwie trasy są bardzo ważne z punktu widzenia mistrzostw Europy w piłce nożnej w 2012 roku. Na budowę autostrady A-4 już dawno przewidziano odpowiednią pulę pieniędzy, która daje gwarancję, że droga powstanie. Za około półtora roku powinien zostać oddany do użytku 20 km odcinek autostrady z Krakowa do Szarowa. Natomiast budowa blisko 60 km odcinka z Szarowa do Tarnowa powinna zakończyć się do 2011 roku. Termin może jednak nie zostać dotrzymany, gdyż Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad ma kłopoty ze zdobyciem pozwolenia środowiskowego dla inwestycji. Starania o nie trwają już półtora roku. Drogowcy muszą jeszcze uzyskać pozwolenie na budowę i przeprowadzić przetarg. Wszystko musi się zakończyć najpóźniej za rok, żeby budowa mogła ruszyć zgodnie z harmonogramem w 2009 roku.

W przypadku planów związanych z budową drogi ekspresowej S7, nie ma pewności czy znajdą się pieniądze na jej budowę. Projektowana trasa na odcinku Kraków - Jędrzejów ma być dwujezdniową drogą ekspresową z węzłami bezkolizyjnymi i drogami serwisowymi. W przyszłości planowana jest także rozbudowa każdej jezdni o trzeci pas ruchu. Na trasie zaplanowano dziewięć węzłów bezkolizyjnych oraz trzy obwodnice: Słomnik, Miechowa i Książa Wielkiego. Aktualnie zakończyły się konsultacje społeczne w sprawie budowy 60 km odcinka drogi od węzła Ptaszyckiego/Igołomska (Kraków) do granicy z województwem. Według planów inwestycyjnych GDDKiA do 2012 roku ma powstać przynajmniej jedna jezdnia S7, ponieważ na więcej może nie starczyć pieniędzy (w budżecie państwa przewidziano na ten cel ponad 1,5 mld zł).

Drogowcy planują także budowę wschodniej obwodnicy Krakowa od węzła Ptaszyckiego/Igołomska do węzła Bieżanów na autostradzie A-4, gdzie połączyłaby się z południową obwodnicą Krakowa. Obwodnica według planów powinna powstać do 2010 roku. GDDKiA wystąpiła o pozwolenie na inwestycję a wiosną 2008 roku powinien odbyć się przetarg.

Oprócz drogi ekspresowej i autostrady, drogowcy zajmą się także drogami krajowymi nr 7 i 47. W najbliższych latach będzie remontowany odcinek "siódemki" z Krakowa do Rabki. Został on podzielony na cztery części:

  • Kraków - Myślenice (w ciągu najbliższych dwóch lat będzie remontowana jedna nitka trasy dwupasmowej. W Myślenicach trwają prace przy budowie estakady w kierunku Kraków - Zakopane)
  • Myślenice - Pcim (budowa dwupasmowej drogi do Pcimia jest już praktycznie zakończona. Niezbędne jest jeszcze wykonanie dróg serwisowych i ekranów akustycznych)
  • Pcim - Lubień (pod koniec przyszłego roku powinny się zakończyć prace przy budowie obwodnicy Lubnia)
  • Lubień - Rabka (na niemal 16 km odcinek zakopianki między Lubniem a Rabką przewidziano w budżecie państwa ponad 1 mld zł (wysoki koszt ze względu na konieczność budowy tunelu). Na razie trwają prace projektowe, a zakończenie realizacji całego odcinka przewidziano w 2010 roku)

Planowane są także prace na trzech odcinkach drogi krajowej nr 47 z Rdzawki do Zakopanego. Małopolski oddział Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad planuje budowę dwupasmówki z Rdzawki do Nowego Targu. Obecnie trwa przygotowywanie studiów dla projektu przebudowy tego odcinka. W ramach tej inwestycji ma powstać m.in. zachodnia obwodnica Nowego Targu. Natomiast termin realizacji odcinków z Nowego Targu do Białego Dunajca i z Poronina do Zakopanego nie jest znany ze względu na konflikty z mieszkańcami.