Auto Świat > Wiadomości > Aktualności > Maszyna TBM ważąca 600 t jest już na miejscu. W ślad za nią ruszy jeszcze większa

Maszyna TBM ważąca 600 t jest już na miejscu. W ślad za nią ruszy jeszcze większa

Do Męciny dotarła już pierwsza tarcza TBM, dzięki której wydrążony zostanie tunel pod Pisarzową w Małopolsce. Teraz wykonawca, informuje PAP, przygotowuje tzw. kołyskę, czyli miejsce startu potężnej tarczy.

Jedna z tarcz TBM, które będą drążyły tunele pod Pisarzową, jest już na miejscu
Jedna z tarcz TBM, które będą drążyły tunele pod Pisarzową, jest już na miejscuŹródło: PKP PLK
  • Zachęcamy do oddawania głosów w ankiecie, która znajduje się pod artykułem

Aż 30 ciężarówek wiozło na miejsce budowy potężną maszynę TBM, której zadaniem będzie wydrążenie tunelu pod Pisarzową w Małopolsce. Specjalna konstrukcja o wadze 600 t z tarczą drążącą o średnicy 5 m jeszcze w grudniu 2024 r. została przetransportowana drogą morską z Chin do Polski. Na przełomie lutego i marca spodziewana jest druga, znacznie większa maszyna TBM, której tarcza będzie miała średnicę 11 m.

Dalszy ciąg artykułu pod materiałem wideo

Dwie tarcze wydrążą dwa tunele pod Pisarzową

Paweł Hamarnik, rzecznik PKP Polskie Linie Kolejowe, przekazał PAP, że start drążenia tuneli o długości niemal 4 km — głównego i ewakuacyjnego — zaplanowany jest na pierwszą połowę br. Pierwszy z tuneli wydrąży tarcza, która dotrze do Polski w późniejszym terminie, tunel ewakuacyjny ta, która już została dostarczona na miejsce.

Obecnie na odcinku tunelowym w Męcinie i Modarce przygotowywane są miejsca, w których nowe tunele będą miały swój początek i koniec. PAP informuje, że tunele pomiędzy tymi dwoma miejscowościami mają być gotowe w 2027 r.

Z Krakowa do Zakopanego pociągiem w ok. 90 minut

Pierwsza do pracy ruszy mniejsza z dwóch tarcz. Ta we wrześniu ub.r. w chińskiej fabryce w Changsha przeszła wymagane testy i odbiory, a następnie po rozłożeniu i przygotowaniu została wysłana do Polski. Na całość transportu składało się 36 części o łącznej wadze 600 t. Największą z nich była tzw. głowica tnąca o średnicy 4,8 m, której waga to 41 t.

Podróż drogą morską z portu w Szanghaju do Polski trwała 60 dni. Ze względów bezpieczeństwa, wszystkie szczegóły związane z transportem maszyn TBM nie są podawane do publicznej wiadomości.

Drążenie tunelu pod Pisarzową potrwa kilkanaście miesięcy i po zakończeniu prac powstanie jeden z najdłuższych tuneli kolejowych w Polsce. Ten będzie miał 3,75 km długości. Obiekt powstanie na nowej linii kolejowej nr 104 pomiędzy Nowym Sączem a Chabówką w ramach większego projektu zwanego Podłęże-Piekiełko. Po jego zrealizowaniu najszybsze pociągi przejadą trasą Kraków — Nowy Sącz w ok. 60 minut, natomiast podróż ze stolicy Małopolski do Zakopanego zajmie ok. 90 minut.

Mariusz Kamiński
Mariusz Kamiński
Dziennikarz AutoŚwiat.pl
Pokaż listę wszystkich publikacji
Powiązane tematy:tarcza TBMTunelTransport
materiał promocyjny

Sprawdź nr VIN za darmo

Zanim kupisz auto, poznaj jego przeszłość i sprawdź, czy nie jest kradziony lub po wypadku

Numer VIN powinien mieć 17 znaków