Logo
WiadomościAktualnościMaszyna TBM ważąca 600 t jest już na miejscu. W ślad za nią ruszy jeszcze większa

Maszyna TBM ważąca 600 t jest już na miejscu. W ślad za nią ruszy jeszcze większa

Do Męciny dotarła już pierwsza tarcza TBM, dzięki której wydrążony zostanie tunel pod Pisarzową w Małopolsce. Teraz wykonawca, informuje PAP, przygotowuje tzw. kołyskę, czyli miejsce startu potężnej tarczy.

Jedna z tarcz TBM, które będą drążyły tunele pod Pisarzową, jest już na miejscu
PKP PLK
Jedna z tarcz TBM, które będą drążyły tunele pod Pisarzową, jest już na miejscu

Aż 30 ciężarówek wiozło na miejsce budowy potężną maszynę TBM, której zadaniem będzie wydrążenie tunelu pod Pisarzową w Małopolsce. Specjalna konstrukcja o wadze 600 t z tarczą drążącą o średnicy 5 m jeszcze w grudniu 2024 r. została przetransportowana drogą morską z Chin do Polski. Na przełomie lutego i marca spodziewana jest druga, znacznie większa maszyna TBM, której tarcza będzie miała średnicę 11 m.

Dalszy ciąg artykułu pod materiałem wideo

Poznaj kontekst z AI

Kiedy dotarła pierwsza tarcza TBM do Polski?
Jakie są wymiary tarczy drążącej pierwszej maszyny TBM?
Kiedy planowane jest zakończenie budowy tuneli pod Pisarzową?
Jak długo trwała podróż morską maszyny TBM z Chin do Polski?

Dwie tarcze wydrążą dwa tunele pod Pisarzową

Paweł Hamarnik, rzecznik PKP Polskie Linie Kolejowe, przekazał PAP, że start drążenia tuneli o długości niemal 4 km — głównego i ewakuacyjnego — zaplanowany jest na pierwszą połowę br. Pierwszy z tuneli wydrąży tarcza, która dotrze do Polski w późniejszym terminie, tunel ewakuacyjny ta, która już została dostarczona na miejsce.

Obecnie na odcinku tunelowym w Męcinie i Modarce przygotowywane są miejsca, w których nowe tunele będą miały swój początek i koniec. PAP informuje, że tunele pomiędzy tymi dwoma miejscowościami mają być gotowe w 2027 r.

Z Krakowa do Zakopanego pociągiem w ok. 90 minut

Pierwsza do pracy ruszy mniejsza z dwóch tarcz. Ta we wrześniu ub.r. w chińskiej fabryce w Changsha przeszła wymagane testy i odbiory, a następnie po rozłożeniu i przygotowaniu została wysłana do Polski. Na całość transportu składało się 36 części o łącznej wadze 600 t. Największą z nich była tzw. głowica tnąca o średnicy 4,8 m, której waga to 41 t.

Podróż drogą morską z portu w Szanghaju do Polski trwała 60 dni. Ze względów bezpieczeństwa, wszystkie szczegóły związane z transportem maszyn TBM nie są podawane do publicznej wiadomości.

Drążenie tunelu pod Pisarzową potrwa kilkanaście miesięcy i po zakończeniu prac powstanie jeden z najdłuższych tuneli kolejowych w Polsce. Ten będzie miał 3,75 km długości. Obiekt powstanie na nowej linii kolejowej nr 104 pomiędzy Nowym Sączem a Chabówką w ramach większego projektu zwanego Podłęże-Piekiełko. Po jego zrealizowaniu najszybsze pociągi przejadą trasą Kraków — Nowy Sącz w ok. 60 minut, natomiast podróż ze stolicy Małopolski do Zakopanego zajmie ok. 90 minut.

Autor Mariusz Kamiński
Mariusz Kamiński
Dziennikarz AutoŚwiat.pl
Pokaż listę wszystkich publikacji
Powiązane tematy:
Przeczytaj skrót artykułu
Zapytaj Onet Czat z AI
Poznaj funkcje AI
AI assistant icon for Onet Chat
Skrót artykułu

To jest materiał Premium

Dołącz do Premium i odblokuj wszystkie funkcje dla materiałów Premium:

czytaj słuchaj skracaj

Dołącz do premium