- Opolski oddział GDDKiA ogłosił przetarg na budowę kolejnej rampy do odśnieżania samochodów ciężarowych
- Rampa znajdzie się na MOP-ie Jankowice Wielkie i będzie trzecią rampą na opolskim odcinku A4
- Odśnieżanie pojazdów jest obowiązkiem korzystających z nich kierowców i ma duży wpływ na bezpieczeństwo
- Zachęcamy do oddawania głosów w ankiecie, która znajduje się pod artykułem
Na początku stycznia br. na Podkarpaciu doszło do bardzo niebezpiecznego zdarzenia. Z jadącego drogą dostawczego auta spadła bryła lodu, która przebiła szybę poruszającego się z tyłu samochodu osobowego i raniła kierującą nim kobietę. Ta po wypadku została przewieziona do szpitala. Już niebawem kierowcy dużych pojazdów, w szczególności ciężarówek, będą mieli możliwość zrzucenia śniegu i lodu zalegającego na dachach zabudów.
Dalszy ciąg artykułu pod materiałem wideo13 urządzeń już jest. Gdzie można z nich skorzystać?
W październiku 2024 r. informowaliśmy, że w Miejscach Obsługi Podróżnych (MOP) pojawią się kolejny rampy do odśnieżania pojazdów ciężarowych. Te charakterystyczne stalowe konstrukcje mają poprawiać bezpieczeństwo na drogach w okresie zimowym. Obecnie na polskich MOP-ach przy drogach szybkiego ruchu stoi 13 takich urządzeń:
- A1 MOP Mszana Południe w woj. śląskim,
- A1 MOP Woźniki Wschód w woj. śląskim,
- A1 MOP Woźniki Zachód w woj. śląskim (tu dostępna jest dmuchawa),
- A4 MOP Prószków w woj. opolskim,
- A4 MOP Przysiecz w woj. opolskim,
- S3 MOP Racula Zachód w woj. lubuskim,
- S7 MOP Widoma Wschód i Widoma Zachód w woj. małopolskim,
- S8 MOP Guzew Południe w woj. łódzkim,
- S19 MOP Obroki Wschód w woj. lubelskim,
- S19 MOP Obroki Zachów w woj. lubelskim,
- S61 MOP Chomentowo Wschód w woj. podlaskim,
- S61 MOP Chomentowo Zachód w woj. podlaskim.
Jeszcze w br. powyższa lista powinna wymagać aktualizacji. Opolski oddział Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad (GDDKiA) ogłosił przetarg na budowę kolejnej rampy do odśnieżania samochodów ciężarowych w ciągu autostrady A4. Nowa konstrukcja ma pojawić się na MOP-ie Jankowice Wielkie i będzie to trzecia rampa na opolskim odcinku A4. Od momentu podpisania umowy wykonawca będzie miał pół roku na przygotowanie projektu i montaż rampy. To oznacza, że przy znalezieniu chętnego z rampy będzie można skorzystać dopiero podczas zimowego sezonu w końcówce 2025 r.
Ponad 70 ramp do odśnieżania ciężarówek do końca 2026 r.
GDDKiA informuje, że do końca 2025 r. powstanie ok. 10 nowych ramp, a ponad 50 jest w trakcie postępowań przetargowych i w przygotowaniu. Do końca 2026 r. infrastruktura do odśnieżania pojazdów ciężarowych rozwinie się do ponad 70 urządzeń. Te przy wciąż pojawiających się w Polsce opadach śniegu oraz mrozach powinny w znaczący sposób poprawić bezpieczeństwo ruchu drogowego na sieci dróg krajowych.
Warto pamiętać, że zgodnie z przepisami za właściwe przygotowanie pojazdu do drogi, w tym dokładne jego odśnieżenie, odpowiada kierowca. Zalegający na dachu śnieg stanowi zagrożenie zarówno dla kierującego pojazdem, jak i innych uczestników ruchu. Podczas hamowania śnieżna pokrywa może zsunąć się na przednią szybę, całkowicie zasłaniając widok. Z kolei podczas jazdy wiatr może zwiewać śnieg, skutecznie ograniczając widoczność pojazdom poruszającym się z tyłu. W przypadku ciężarówek i furgonów największym zagrożeniem są także wspomniane na początku spadające bryły lodu.