Nowy czterocylindrowy silnik należy według producenta do bardzo ekologicznych jednostek nowej generacji. Według wewnętrznych analiz firmy Mazda już dziś spełnia normę emisyjną Euro 5. Główną nowinką techniczną ma być wprowadzenie filtru cząstek stałych z poprawioną funkcją. Udało się wydłużyć interwał pomiędzy regeneracjami filtru, a nowy porowaty materiał ceramiczny z molekułami tlenu pozwolił skrócić czas regeneracji filtru o dwie trzecie.

Mechanizm regeneracji nie zmienił się, nadal niezbędne jest krótkotrwałe zwiększenie temperatury spalin tak, aby zebrane sadze w filtrze spaliły się. Wydłużenie interwału w połączeniu z krótszym czasem regeneracji umożliwiło zmniejszyć zużycie paliwa. Według danych producenta model CX-7 z tym silnikiem miałby spalać w cyklu mieszanym 5,6 l/100 km.

Pojemność nowego silnika zwiększyła się w porównaniu do obecnej jednostki 2,0 MZR-CD o 10 %. Szczegółowe parametry diesla nie są na razie dostępne, wiadomo jedynie, że moc maksymalna wynosi 136 kW (185 KM), zaś moment obrotowy sięga 400 Nm. Sztywniejszy kadłub i dwa wałki równoważące poprawiają kulturę pracy nowego turbodiesla.