Model 300SL powstał po to, by wygrywać rajdy. Auto miało nowatorski szkielet nadwozia, dzięki któremu było sztywne i lekkie (nieco ponad 1500 kg). Efektem ubocznym konstrukcji podwozia były bardzo szerokie progi, który zmusiły projektantów do stworzenia podnoszonych do góry drzwi.
Do historii przeszły one pod nazwą Gullwings (z ang. skrzydła mewy), ponieważ gdy są otwarte, swoim kształtem przypominają właśnie skrzydła tego ptaka.
SL oznacza po niemiecku Sport Leicht, czyli sportowy i lekki. Auto niewiele ważyło nie tylko z racji nowatorskiej konstrukcji, ale także szerokiego zastosowania aluminium (maska, drzwi i klapa bagażnika wykonane były z tego materiału).
Ba, wersja seryjna mogła być lżejsza o 80 kg, jeśli była wykonana w całości z aluminium (horrendalnie droga opcja, powstało jej tylko 28 sztuk oraz jedna wykonana z włókna szklanego).
A czy 300SL był sportowy?
Jak najbardziej! Pod długą maską pracował trzylitrowy sześciocylindrowy silnik o mocy 175 KM, a to wystarczyło, by stawać na podium. Rajdowy SL nie tylko wygrał słynny, 24-godzinny wyścig LeMans, ale także ten na torze Nurburgring oraz inny, Carrera Panamericana, w Meksyku.
Gdy w 1952 roku pojawił się na starcie rajdu Mille Miglia, na metę dojechał czwarty. Całkiem nieźle jak na nowicjusza z silnikiem wyposażonym w gaźniki, który był słabszy od wersji seryjnej…
Max Hoffman, zajmujący się sprzedażą Mercedesów w USA, zasugerował Niemcom, by wypuścili drogową wersję modelu 300SL. Mercedes na początku niechętnie patrzył na ten pomysł, ale ostatecznie się zgodził.
Model dostępny w salonach niewiele różnił się z wyglądu od rajdowego brata, ale pod jego maską zaszła jedna zasadnicza zmiana. Drogowy 300SL jest pierwszym autem z silnikiem wyposażonym w bezpośredni wtrysk paliwa.
Dzięki temu nowoczesnemu rozwiązaniu silnik w seryjnym 300SL rozwijał początkowo 212, a potem nawet 222 KM. Osiągi były bardzo dobre – setka w 9,5 s, a prędkość maksymalna 260 km/h. Spalanie też było niczego sobie – średnio 9,5 l/100 km. Rzadko się zdarza, by drogowa wersja była mocniejsza od rajdówki, z której się wywodzi…
300SL coupé produkowany był od 1954 do 1957 roku – łącznie powstało 1371 sztuk, z czego ponad 1100 trafiło do USA. Od 1957 do 1963 roku produkowana była wersja cabrio, którą wyprodukowano w ilości 1858 sztuk (większość trafiła w ręce Amerykanów). Większość zdjęć 300SL jest natomiast tutaj,a nie w Stanach, a co!