Mercedes-Benz klasy R dotychczas nie odnotował większych sukcesów. Auto jest na rynku od dwóch lat i oferuje niebywałe połączenie luksusu, przestrzeni i komfortu z napędem na cztery koła, jednak ani ceną, ani designem nie trafił w gusta klientów. Teraz samochód przychodzi w odmłodzonym wcieleniu z niższą ceną i nowymi wersjami.
Po faceliftingu 5-metrowe MPV, które Mercedes nazywał Grand Sports Tourer, a obecnie oznaczany jest nazwą SUV-Tourer, otrzymał nowe rozplanowanie wnętrza. Do dotychczasowych wersji 2+2 i 2+2+2 dołączyły wersje 2+3 i 2+3+2 z 3-miejscową kanapą w drugim rzędzie. Poprawioną funkcjonalność docenią przede wszystkim rodziny z trzema małymi dziećmi, ponieważ na szeroką kanapę można umieścić trzy foteliki, chociaż w uchwyty ISOFIX wyposażono tylko skrajne siedzenia. Środkowe oparcie można złożyć, dzięki czemu powstaje praktyczny podłokietnik. Po złożeniu trzeciego rzędu siedzeń powstaje równa podłoga przestrzeni bagażowej.
Wersja z krótkim rozstawem osi (2980 mm) oferuje bagażnik o pojemności 939 l (po dach), natomiast wersja z długim rozstawem osi (3215 mm) pomieści aż 1118 l bagażu (po dach).
Wygląd zewnętrzny wszystkich wersji poprawił pakiet AMG, który dotychczas dostępny był za dopłatą 3500 euro. Wersje z 6-cylindrowymi silnikami otrzymały w standardzie 18-calowe koła zamiast wcześniejszych „siedemnastek”, a Mercedes-Benz R 500 oferowany jest standardowo z 19-calowymi kołami. W ofercie są trzy nowe odcienie lakierów.
W celu spopularyzowania klasy R firma Mercedes-Benz przygotowała nowe silniki. Podstawową jednostką jest benzynowy silnik 6-cylindrowy w modelu R 280 (170 kW/231 KM), z którym auto przyśpiesza do 100 km/h w 9,6 s i spala średnio 10,9 l/100 km. Podstawowy silnik oferowany będzie wyłącznie z napędem na tylną oś. Pozostałe wersje będą oferowane wyłącznie z napędem na cztery koła (R 320 CDI i R 500) lub alternatywnie z napędem na tylną albo obie osie (R 280 CDI i R 350). W 8-cylindrowej odmianie R 500 montowany jest teraz nowoczesny silnik o pojemności 5,5 l (285 kW/388 KM), który w cyklu mieszanym zużywa 13 l/100 km, czyli o 0,5 l/100 km mniej od poprzedniej wersji.
Niemieckie ceny formalnie zmalały o 298 euro, jednak trzeba wziąć pod uwagę, że otrzymujemy dodatkowo pakiet AMG i większe koła, co oznacza dodatkową oszczędność 3500 euro. Podstawowa cena wynosi w Niemczech 46 705 euro.