Logo
WiadomościAktualnościMercedes-Benz S po faceliftingu – dane techniczne, ceny w Niemczech, duża fotogaleria

Mercedes-Benz S po faceliftingu – dane techniczne, ceny w Niemczech, duża fotogaleria

Autor Robert Rybicki
Robert Rybicki

Cztery lata minęły od premiery obecnej generacji Mercedesa klasy S i właśnie tyle wynosi połowa cyklu życiowego tego modelu. W przypadku limuzyny ze Stuttgartu facelifting obejmuje również zastosowanie układu hybrydowego i nowych systemów bezpieczeństwa.

Mercedes-Benz S po faceliftingu – dane techniczne, ceny w Niemczech, duża fotogaleria
Zobacz galerię (70)
Auto Świat
Mercedes-Benz S po faceliftingu – dane techniczne, ceny w Niemczech, duża fotogaleria

Mercedes-Benz klasy S to najpopularniejszy luksusowy sedan ostatnich lat. Od roku 2005 wyprodukowano 270 tys. egzemplarzy. Główną część sprzedaży (ponad połowę) tworzy 8-cylindrowa wersja S 500, za nią lokują się 6-cylindrowe odmiany S 350 i S 320 CDI.

Odmłodzony model stylistycznie zbliżył się do najnowszych pojazdów marki Mercedes-Benz. Zmodyfikowany grill jest większy i został bardziej podkreślony jego kształt strzały, zakończony ostrą krawędzią pośrodku, która jest typowa dla wszystkich aktualnych Mercedesów. Dolną krawędź przedniego zderzaka zdobi chromowana listwa, natomiast boczne wloty powietrza rozdzielone są pasami diod świetlnych. W standardzie znajdziemy nowe przednie lampy bi-ksenonowe, w wyższych wersjach wyposażenia z pasem diod na ich dolnej krawędzi, które pełnią funkcję kierunkowskazów.

Zmienił się kształt lusterek zewnętrznych ze zintegrowanymi kierunkowskazami, które swoim kształtem zbliżyły się do lusterek stosowanych w klasach C i E. Chromowaną listwę znajdziemy również na dolnej krawędzi drzwi oraz na tylnym zderzaku. Tylne lampy zespolone mają nową stylistykę i wykorzystują diody świetlne. W sumie w każdej lampie naliczymy ich pięćdziesiąt dwa i tworzą kształt podwójnej litery C. Zmienił się również tylny zderzak, z którego wychodzą wyraźne końcówki wydechu.

S 400 BlueHybrid

Z punktu widzenia technologicznego najciekawszą nowością jest hybrydowa wersja S 400 BlueHybrid. Chodzi o tzw. mild hybrid, który ma pod maską widlastą jednostkę 6-cylindrową o pojemności 3,5 l z modelu S 350. W wersji hybrydowej oferuje 205 kW (279 KM) i jest wpierany jednostką elektryczną o mocy 15 kW (20 KM). Ogólna moc układu hybrydowego wynosi więc 220 kW (299 KM), a maksymalna wartość momentu obrotowego to 385 Nm. Przeniesieniem napędu na tylne koła zajmuje się zmodyfikowany 7-biegowy automat 7G-Tronic.

Kompaktowy silnik elektryczny jest 3-fazowy, typu tarczowego, który służy zarazem jako rozrusznik i generator do rekuperacji energii w czasie hamowania. Jego maksymalny moment obrotowy 160 Nm przyczynia się do niższego zużycia paliwa, tak samo służyć może jako dodatkowe źródło momentu obrotowego w czasie dynamicznej jazdy. Silnik benzynowy wyposażony jest również funkcją stop-start, tak więc w pierwszej fazie ruszania, kiedy silnik spalinowy bywa najbardziej obciążony, inicjatywę przejmuje silnik elektryczny.

Energia elektryczna magazynowana jest w specjalnym zestawie akumulatorów litowych opracowanych i produkowanych przez firmę Continental specjalnie do wykorzystania w samochodach hybrydowych. Ich konstrukcja dzięki wyższej gęstości energetycznej jest tak kompaktowa, że nie ogranicza wnętrza ani bagażnika. Baterie zostały zamontowane w komorze silnikowej, a aby nie dochodziło do ich przegrzewania, podłączono je do układu klimatyzacyjnego. Dodatkowo podłączone zostały do 12V układu elektrycznego auta, tak więc mogą dostarczać prąd do podzespołów elektrycznych.

Sam silnik spalinowy został gruntownie zmodyfikowany. System zmiennych faz rozrządu działa według cyklu Atkinsona, w którym ekspansja trwa dłużej od kompresji. W praktyce oznacza to dłuższe otwarcie zaworów ssania przy przejściu z fazy ssania do fazy kompresji. Silnik ma lepszą wydajność cieplną, a zarazem niższe zużycie paliwa i lepszy skład emisji. Dalej użyto nową głowicę i zmienione tłoki oraz wałki rozrządu. W wyniku przeprowadzonych zmian oprócz niższego zużycia paliwa uzyskano wzrost mocy o 5 kW (7 KM).

Mercedes-Benz S 400 BlueHybrid przyśpiesza od 0 do 100 km/h w 7,2 s, prędkość maksymalną ograniczono tradycyjnie do 250 km/h. W porównaniu do zwykłego S 350 zużycie paliwa w cyklu mieszanym jest niższe o 21 %, co oznacza 7,9 l/100 km. Napęd hybrydowy zwiększa masę auta zaledwie o 75 kg.

Sprzedaż S 400 BlueHybrid w Europie Zachodniej rozpocznie się na krótko po chińskiej premierze, w Chinach zaś w sierpniu, a w USA na jesieni. Cenę na rynek niemiecki ustalono na poziomie 85 tys. euro (ok. 380 tys. zł).

Model ten będzie pierwszą hybrydą marki Mercedes-Benz, dalsze pojawią się w najbliższym czasie. Układ hybrydowy to konstrukcja modułowa, łatwo więc kombinować go z różnymi silnikami w różnych modelach, włącznie z „czystymi” dieslami BlueTec. Wartość emisji CO2 186 g/km w cyklu mieszanym w chwili obecnej jest najniższy w segmencie.

BlueEfficiency standardem w odmłodzonej klasie S

Oprócz nowej hybrydy oferta odmłodzonej klasy S obejmuje aż osiem różnych konwencjonalnych silników – sześć benzynowych i dwa turbodiesle. Wszystkie wyposażono w pakiet ekologicznych rozwiązań BlueEfficiency, co oznacza m.in. optymalizację aerodynamiki, instalację wyłączanej pompy paliwowej i modyfikację jednostki sterującej automatycznej skrzyni biegów.

Podstawowym silnikiem wysokoprężnym będzie S 350 CDI BlueEfficiency. Standardem tej wersji będą 17-calowe koła ze stopów lekkich, na których zamontowano opony z obniżonym oporem toczenia. Hydrauliczna pompa wspomagania kierownicy została zaprojektowana tak, aby pracowała tylko w chwili, kiedy kierowca skręca. Jeśli auto przez długi czas jedzie prosto (np. na autostradzie), wspomaganie nie jest potrzebne, a przez wyłączenie pompy osiągana jest oszczędność paliwa.

Automatyczna skrzynia biegów 7G-Tronic w czasie postoju również zostaje odłączona. Przetwornik hydrodynamiczny działa podobnie jak w manualnej skrzyni biegów. Zlikwidowano więc charakterystyczne dla automatów zjawisko, kiedy obroty biegu jałowego przenoszone są na koła. Również ta zmiana doprowadziła do oszczędności paliwa, zmniejszono też wibracje i hałas silnika w czasie postoju.

Silnik pierwotnie pochodzi z S 320 CDI, a po faceliftingu będzie ekwiwalentem podobnie zmodyfikowanego E 350 CDI BlueEfficiency. Z pojemności trzech litrów oferuje moc 176 kW (239 KM) przy 3600 obr./min i maksymalny moment obrotowy 540 Nm w zakresie 1600 do 2400 obr./min. Zużycie paliwa w cyklu mieszanym wynosi 7,6 l/100 km, co oznacza oszczędność 0,7 l w porównaniu do poprzedniego modelu, a emisje CO2 na granicy 200 g/km. Przyśpieszenie od 0 do 100 km/h trwa 7,8 s, prędkość maksymalna wynosi 250 km/h. W Niemczech S 350 CDI BlueEfficiency sprzedawane będzie 73 tys. euro (ok. 327 tys. zł).

Ten sam silnik napędzać będzie również wersję S 350 CDI 4Matic, jednostki wysokoprężne reprezentuje także wersja S 450 CDI z silnikiem 4,0 V8 (235 kW/320 KM). Silniki benzynowe znajdziemy po faceliftingu w odmianach S 350/S 350 4Matic (3,5 V6, 200 kW/272 KM), S 450/S 450 4Matic (4,7 V8, 250 kW/340 KM), S 500/S 500 4Matic (5,5 V8, 285 kW/388 KM) i S 600 (5,5 V12 bi-turbo, 380 kW/517 KM). Dywizję AMG tradycyjnie reprezentuje wersja S 63 AMG z wolnossącym silnikiem 6,2 V8 o mocy 386 kW (525 KM) oraz S 65 AMG z doładowanym silnikiem 6,0 V12 produkującym 450 kW (612 KM).

Mercedes-Benz S 2009 - Podstawowe dane techniczne - Silniki benzynoweModelS 350S 400 HybridS 450S 500S 600 LSilnikV6V6+el.motorV8V8V12Pojemność skokowa [cm³]34983498466354615513Cylindrów/zaworów6/46/48/48/412/3Moc maksymalna [kW (KM)/obr./min]200 (272)/6000205+15 (279+20)/6000250 (340)/6000285 (388)/6000380 (517)/5000Maksymalny moment obrotowy [Nm/obr./min]350/2400-5000385/2400-5000460/2700-5000530/2800-4800830/1800-3500Prędkość maksymalna [km/h]250250250250250Przyśpieszenie 0-100 km/h [s]7,37,25,95,44,6Zużycie paliwa w cyklu mieszanym [l/100 km]107,910,61114,3Masa własna [kg]18201880188018802135Cena w Niemczech [€]76.16085.32384.60996.509155.354

Klasa S z warsztatu AMG

Zmiany odmłodzonej klasy S od AMG nawiązują do faceliftingu zwykłych wersji. Do tego dołącza przedni sportowy zderzak z trzema wlotami powietrza i pasami diod świetlnych, wyprofilowane progi oraz tylny zderzak z dyfuzorem.

Oba modele odróżniają się oznaczeniem i rozmiarem kół. S 63 AMG na przednich błotnikach ma napis 6.3 AMG, a w nadkolach znajdują się tytanowe koła 19-calowe z oponami 255/40 z przodu i 275/40 z tyłu. Dwunastocylindrowe S 65 AMG otrzymało plakietkę V12 Biturbo i kute 20-calowe koła z oponami 255/35 z przodu i 275/35 z tyłu.

Napęd S 63 AMG zapewnia znany 8-cylindrowy silnik o pojemności 6,2 l, który oferuje moc maksymalną 386 kW (525 KM) i moment obrotowy 630 Nm. Jednostka współpracuje z 7-biegową przekładnią Speedshift 7G-Tronic. Podwójnie doładowany 12-cylindrowy silnik o pojemności 6,0 l oferuje 450 kW (612 KM) i 1000 Nm. Przeniesieniem masywnej porcji momentu obrotowego na koła zajmuje się wytrzymały 5-biegowy automat. Prędkość w obu wypadkach ograniczono do 250 km/h, przyśpieszenie od 0 do 100 km/h zajmuje odpowiednio 4,6 i 4,4 s. Konstruktorzy Mercedesa chwalą się, że udało im się obniżyć zużycie paliwa o 3 % przy niezmienionych osiągach.

Nowością jest również zmienione sportowe zawieszenie i systemy bezpieczeństwa z nowej klasy E. Należy do nich system zapobiegający zaśnięciu kierowcy Attention Assist, noktowizjer Night View Assist, lampy Adaptive Highbeam Assist czy zmodyfikowany aktywny tempomat Distronic Plus.

Mercedes-Benz S 2010 - Podstawowe dane techniczne - Silniki benzynowe AMGModelS 63 AMGS 65 AMG LSilnikV8V12Pojemność skokowa [cm³]62085980Cylindrów/zaworów8/412/4Moc maksymalna [kW (KM)/obr./min]386 (525)/5800450 (612)/4750-5100Maksymalny moment obrotowy [Nm/obr./min ]630/52001000/2000-4000Prędkość maksymalna [km/h]250250Przyśpieszenie 0-100 km/h [s]4,64,4Zużycie paliwa w cyklu mieszanym [l/100 km]14,414,5Masa własna [kg]19952185Cena w Niemczech [€]137.583221.221

Nowe systemy bezpieczeństwa

Nowa klasa E przedstawiła kilka nowych systemów bezpieczeństwa, które teraz trafiają również do flagowego modelu. Najważniejszym jest Attention Assist, który chroni kierowcę przed zaśnięciem. System ocenia reakcje i zachowanie kierowcy, w sumie porównuje siedemdziesiąt danych. Ostrzeżenie przebiega za pomocą napisu na desce rozdzielczej i sygnału akustycznego.

Dalej odmłodzona klasa S otrzyma Adaptive Highbeam Assist, który stale zmienia intensywność przednich świateł, tak by była oświetlona jak największa powierzchnia przed samochodem, a zarazem nie dochodziło do oślepiania innych kierowców. Speed Limit Assist „czyta” znaki drogowe z ograniczeniem prędkości. Nowością jest ulepszony system Night View Assist, czyli noktowizjer z funkcją rozpoznawania pieszych. Nie brakuje systemów Distronic Plus (aktywny tempomat), Brake Assist Plus i Pre-Safe Brake z mocniejszym radarem, który ma większy zasięg i pokrywa szerszy kąt.

Specjalnością wersji topowej S 600 będzie Crosswind Stabilisation – kombinacja ESP i aktywnego zawieszenia Active Body Control. Funkcja ta ogranicza wpływ bocznego powiewu wiatru na prowadzenie auta.

Mercedes-Benz S 2010 - Podstawowe dane techniczne - Silniki wysokoprężneModelS 350 CDIS 450 CDISilnikV6V8Pojemność skokowa [cm³]29873996Cylindrów/zaworów6/48/4Moc maksymalna [kW (KM)/obr./min]176 (239)/3600235 (320)/3600Maksymalny moment obrotowy [Nm/obr./min ]540/1600-2400730/2200Prędkość maksymalna [km/h]250250Przyśpieszenie 0-100 km/h [s]7,86,6Zużycie paliwa w cyklu mieszamy [l/100 km]7,69,1Masa własna [kg]18802015Cena w Niemczech [€]73.00691.987

Autor Robert Rybicki
Robert Rybicki
Powiązane tematy: