Wewnętrzne oznaczenie R 230/II wskazuje, że model przeznaczony na drugą połowę cyklu modelowego swoimi korzeniami sięga do roku 2001, kiedy na rynek trafiła obecna generacja. Drugą fazę swojego życia Mercedes-Benz SL przeżyje z nową tożsamością.
Design przodu poddano radykalnym zmianom. Praktycznie wszystkie części zewnętrzne karoserii aż po słupek A są nowe lub zmodyfikowane. Dwie pary owalnych lamp zastąpiła para na swój sposób zamroczonych lamp w kształcie litery L. Pomiędzy nimi znajdziemy nowy grill z dużym znakiem i jedynym żebrem. Maska silnika jest bardziej płaska i otrzymała dwa podłużne rozdęcia zapożyczone z pierwszej generacji klasy SLK. Nowy przedni zderzak z centralnym wlotem powietrza w kształcie trapezu nie jest już znakiem rozpoznawczym wyłącznie odmiany AMG, ale będzie standardem od podstawowych wersji.
Sylwetkę nie poddano większym zmianom (oprócz bardziej kanciastego przodu), z nowymi kształtami kontrastują nieco tylne lampy, które mają pierwotny kształt, ale nowe rozplanowanie. Pod nimi znajdziemy zderzak z ostrzej zarysowanymi liniami i końcówkami wydechu w kształcie równoległoboku.
We wnętrzu pojawiła się nowa trzyramienna kierownica, fotele z ogrzewaniem szyi Airscarf (system w pełni zintegrowano z zagłówkami), prostszy zestaw wskaźników i nowa generacja systemu pokładowego ze sterowaniem głosowym Linguatronic. Do dalszych nowości należą nowa stylistyka lusterek wstecznych, nowe panele z prawdziwego drewna oraz skórzana tapicerka. Standardowe lampy bi-ksenonowe bez problemu współpracują z nowymi reflektorami z pięcioma trybami pracy dla różnych typów nawierzchni i różnych warunków pogodowych.
W ofercie odmłodzonego SL znajdziemy wersję SL 280 z 6-cylindrowym silnikiem (170 kW/231 KM; 300 Nm; 0-100 km/h w 7,8 s; 9,4 l/100 km), dalej SL 350 Sport (232 kW/316 KM; 0-100 km/h w 6,2 s; 9,9 l/100 km), którego zmodyfikowana jednostka osiąga maksymalne obroty 7200 obr./min., ale średnie zużycie paliwa zmniejszyło się w porównaniu do dotychczasowego SL 350 o 0,4 l/100 km.
Silniki w SL 500, SL 600 i SL 65 AMG nie ulegają zmianie. W ofercie nie znajdziemy już SL 55 AMG, którego miejsce zastąpi SL 63 AMG (V8; 386 kW/525 KM; 630 Nm; 13,9 l/100 km) z przekładnią 7G-Tronic, która podczas manualnej zmiany biegów dawkuje międzygaz, żeby przełożenia zmieniały się szybciej.