Już dziesięć lat temu Mercedes wprowadził na rynek roadster o nazwie SLK i bez wątpienia odniósł sukces. Już w pierwszym roku produkcji sprzedano o 50% roadsterów więcej, niż przewidywał plan produkcji. Mercedes przyszedł z modelem, który stworzył nowy segment rynku, a sprzedaż w tym segmencie w ostatnich 10 latach potroiła się.
Jedną z głównych technicznych innowacji był system składania dachu (vario-roof), czyli elektrycznie składany sztywny dach, który złożony jest ze składanej części dachowej i specjalnego wysuwanego okna. Metamorfoza z coupe na roadster zajmowała 25 sekund. Dach zmniejszał przestrzeń bagażową pierwszej generacji modelu SLK do 145 l. Przy rozłożonym dachu bagażnik miał 348 l. SLK od początku mógł się pochwalić wysokim poziomem biernego bezpieczeństwa. Już w czasie swojego debiutu roadster oferował taki sam poziom bezpieczeństwa pasażerów, co modele klasy E.
Pod maską pierwszej generacji znalazły się dwie jednostki benzynowe. Pierwsza, to 4-cylindrowy silnik 2-litrowy o mocy 136 KM (100 kW) z maksymalnym momentem obrotowym 190 Nm. Alternatywnie oferowano doładowany motor o pojemności 2,3 l oferujący 193 KM (142 kW) mocy i 280 Nm momentu obrotowego. Z tym drugim silnikiem SLK osiągał prędkość 231 km/h i przyśpieszał do 100 km/h w 7,6 s. Od 2000 roku sprężarkę mechaniczną dodano również do 2-litrowego silnika, dzięki czemu moc wzrosła do 163 KM (120 kW). W ofercie znalazły się także dwa nowe 6-cylindrowe silniki benzynowe o mocy 218 KM (wersja SLK 320) oraz 354 KM (SLK 32 AMG).
OkresModele i silniki1996-2000SLK 200: rzędowy, 4 cylindry, 100 kW (136 k) SLK 230 KOMPRESSOR: rzędowy, 4 cylindry, 142 kW (193 k)2000-2004SLK 200 KOMPRESSOR: rzędowy, 4 cylindry, 120 kW (163 k) SLK 230 KOMPRESSOR: rzędowy, 4 cylindry, 145 kW (197 k) SLK 320: widlasty, 6 cylindrów, 160 kW (218 k)2001-2004SLK 32 AMG: widlasty, 6 cylindrów, 260 kW (354 k)
W roku 2004 na rynku pojawiła się druga generacja modelu SLK. Oprócz mocniejszych silników i bardziej sportowych właściwości jezdnych nowe SLK otrzymało system cyrkulacji ciepłego powietrza AIRSCARF, który doprowadza ogrzane powietrze w okolice szyi i głów załogi. System włącza się przez naciśnięcie przycisku i automatycznie reguluje cyrkulację powietrza w zależności od prędkości auta (do 120 km/h) i temperatury na zewnątrz.
W drugiej generacji przyśpieszono także składanie dachu (22 sekund), a przestrzeń bagażowa nawet przy złożonym dachu wynosi 208 litrów (o 63 l więcej w porównaniu z poprzednią generacją). Zwiększenie bagażnika było możliwe dzięki nowej konstrukcji tylnej szyby. Sztywny składany dach gwarantuje niższy poziom hałasu w stosunku do roadsterów z klasycznym miękkim dachem. Innymi nowościami technicznymi w drugiej generacji było zastosowanie reflektorów bi-ksenonowych czy dwufazowego napełniania airbagów w zależności od siły uderzenia.
Aktualna, druga generacja oferuje cztery silniki. Od wiosny 2004 auto oferuje 8-cylindrówkę 5,5 l o mocy 360 KM (265 kW), która rozpędza auto do setki w 4,9 s. Dalej można otrzymać 6-cylindrowy silnik oferujący 272 KM (200 kW) mocy i 350 Nm momentu obrotowego oraz sprawdzony 4-cylindrowy silnik o mocy 163 KM (120 kW). Od roku 2005 oferowana jest także druga jednostka 6-cylindrowa dająca 231 KM (170 kW) i 300 Nm.
OkresModele i silnikiOd roku 2004SLK 200 KOMPRESSOR: rzędowy, 4 cylindry, 120 kW (163 k) SLK 350: widlasty, 6 cylindrów, 200 kW (272 k) SLK 55 AMG: widlasty, 8 cylindrów, 265 kW (360 k)Od roku 2005SLK 280: widlasty, 6 cylindrów, 170 kW (231 k)
Model SLK 55 AMG w standardzie dostarczany jest z 7-biegowym automatem 7G-TRONIC, który opcjonalnie można otrzymać również do wersji SLK 280 i SLK 350.
Dla 4- i 6-cylindrowych modeli SLK Mercedes od września tego roku przygotował także pakiet sportowy, który obejmuje 18” alufelgi z oponami 225/40 R 18 z przodu i 245/35 R 18 z tyłu oraz 17” tarcze hamulcowe. Samochód obniżono o 10 mm.
W ostatnich 10 latach Mercedes sprzedał ponad 460 tys. sztuk modelu SLK i utrzymuje 30% udział na rynku. W zeszłym roku wyprodukowano 60.500 egzemplarzy, najwięcej w historii tego modelu. Wygląda na to, że sukces SLK nie ma końca.