W trakcie forum Nokia Siemens Networks Solutions 2009 w Monachium uruchomiono myCOMAND w bezprzewodowej sieci telefonii komórkowej o wielkiej przepustowości 4G LTE (Long Term Evolution, LTE).

Jazda próbna prototypem Klasy S dała bardzo obiecujący wynik: wszystkie funkcje myCOMAND działały równomiernie i sprawnie, z niezwykle dużą prędkością i w wyższej rozdzielczości.

Wynik potwierdza: wraz z wprowadzeniem sieci telefonii komórkowej o dużej przepustowości, jak LTE, również w płynnym ruchu drogowym zapewniona jest możliwość wykorzystywania w samochodzie rozwiązań internetowych usługi, do tego w pełnym zakresie i bez utraty stabilności połączenia. Pierwsza próba stanowi kamień milowy na drodze do seryjnego wprowadzenia funkcji i aplikacji myCOMAND.

Projekt badawczo-rozwojowy myCOMAND – opracowanie kompletnie nowego, opartego na rozwiązaniach internetowych systemu przepływu informacji w samochodzie, został wdrożony w 2008 roku. Koncepcja: poprzez połączenie internetowe następuje stała aktualizacja danych i funkcji, jak nawigacji, radia, telefonii i wielu innych, co zapewnia nieprzerwany dostęp do najświeższych informacji. Atrakcyjnie ukształtowana powłoka użytkownika umożliwia intuicyjną obsługę.

Do tej pory funkcje myCOMAND były testowane poprzez połączenia przewodowe lub połączenia bezprzewodowe o wąskim paśmie przenoszenia, jak UMTS. Żeby skorzystać z pełnego potencjału nowatorskich aplikacji informacyjnych i telematycznych w samochodzie, do dyspozycji musi być połączenie internetowe o szerszym paśmie przenoszenia, niż dotychczas. Jest to jeden z technicznych warunków seryjnego wprowadzenia takich funkcji, jak oferowane przez myCOMAND.

Operatorzy telefonii komórkowej i eksperci techniczni są zdania, że upłynie jeszcze kilka lat, zanim łącza internetowe o koniecznej przepustowości i pokrywające odpowiednio duże obszary będą dostępne. Mercedes-Benz udowadnia jednak już teraz, że krótsze czasy reakcji i szersze pasmo przenoszenia mogą zapewnić szybkie i komfortowe korzystanie z opartych na Internecie funkcji myCOMAND.

Na terenie testowym w Monachium uruchomiono sieć LTE umożliwiającą prędkość transferu danych od 5 do 25 MB/s, przy założeniu, że wiele pojazdów przemieszcza się równocześnie ze średnią prędkością 40 km / godz.

Odpowiada to przepustowości do ośmiu razy większej, niż zapewniają współczesne sieci telekomunikacyjne. Taki wzrost wydajności jest istotny: większość funkcji myCOMAND działa bardziej równomiernie, mapy są szybciej ładowane, zapewniony jest streaming audio i wideo o wyższej jakości, a obrazy i zdjęcia o doskonałej rozdzielczości mogą być szybko pobierane.

myCOMAND: wszechstronne usługi osobiste i rozrywka bez granic

- To oparte na Internecie rozwiązanie w dziedzinie informacji i rozrywki oferuje niezwykłe zalety, w porównaniu z wykorzystywanymi obecnie w samochodach systemami - wyjaśnia Johann Jungwirth, kierownik laboratorium badawczo-rozwojowego Mercedes-Benz w kalifornijskim Palo Alto. Poprzez Internet myCOMAND aktualizuje się automatycznie przy każdym uruchomieniu silnika, na bieżąco utrzymując swoje oprogramowanie na najnowszym poziomie. Również wszystkie wywoływane dane i informacje są zawsze aktualne i pasażerowie mają do nich stały dostęp, bez skomplikowanych czynności przy obsłudze systemu. W porównaniu z aktualnymi urządzeniami mobilnymi, jak również z dostępnymi obecnie systemami zintegrowanymi na stałe z pojazdem, myCOMAND poprzez Internet nie tylko zapewnia stałą aktualizację funkcji i aktualność danych, ale jest również znacznie bardziej przyjazny dla użytkownika i tym samym bezpiecznej zintegrowany z funkcjami pojazdu. System oferuje kierowcy indywidualnie dopasowane do sytuacji usługi internetowe, zapewniając jednocześnie użytkownikowi niezawodne i bezpieczne prowadzenie przez obsługę menu.

Dzięki olbrzymiej różnorodności informacji w Internecie optymalna integracja oraz aktualność z dokładnością co do sekundy zapewniają duży zakres funkcji. Najważniejsze nowe usługi myCOMAND to:

• Nawigacja off-board. Nie tylko wykorzystuje zawsze najnowszy materiał kartograficzny, ale przy wyznaczaniu trasy uwzględnia również dostępne w Internecie informacje o ruchu drogowym. Oprócz konwencjonalnego widoku mapy istnieje możliwość wyświetlania zdjęć satelitarnych, co zapewnia lepszą orientację w terenie. Wyszukiwanie celów nie musi już następować według ustalonego formatu, gdyż możliwe jest wprowadzanie dowolnych danych. Cele mogą być przy tym powiązane z aktualnymi informacjami tak, że kierowca może na przykład łatwo znaleźć oferującą tańsze paliwo stację benzynową w okolicy aktualnej pozycji pojazdu lub wzdłuż trasy.

• Ta usługa automatycznie wykorzystuje dużą liczbę dostępnych w Internecie informacji i przedstawia je kierowcy we właściwym czasie i w optymalnie przetworzonej formie. W ten sposób system jest w stanie oferować aktualne informacje i proponować korzystanie z różnych usług. Trip-Assist w myCOMAND przedstawia na przykład pogodę panującą wzdłuż aktualnej trasy i informuje o ofercie hotelowej oraz możliwościach rekreacyjnych w miejscowości docelowej. Również zarezerwowanie hotelu z samochodu nie stanowi problemu; Trip-Assist umożliwia też szybkie, proste i bezstresowe rezerwowanie stolika w restauracji czy biletów do teatru.

• World Radio. Poprzez Internet dostępna jest praktycznie każda stacja radiowa na całym świecie – również w drodze można odbierać audycje radiowe z drugiego końca świata. Poprzez World Radio w myCOMAND kierowca może wyszukiwać stacje radiowe według kategorii odpowiadających jego osobistym upodobaniom muzycznym. Dodatkowo istnieje możliwość utworzenia w Internecie własnej audioteki, dostępnej w samochodzie w każdej chwili i z każdego zakątka świata.

• Telefonia internetowa. Tak, jak wszystkie inne usługi, również telefonia w myCOMAND wykorzystuje zalety Internetu. Dzięki protokołowi VoIP (Voice over Internet Protocol) myCOMAND umożliwia bezpłatne, wzgl. tańsze połączenia telefoniczne oraz przekazywanie wiadomości SMS poprzez Internet, jak również jednoczesną transmisję głosu i danych.

• Jest oczywiste, że w systemie przewidziano również przeglądarkę, zapewniającą surfowanie w Internecie.

myCOMAND jest tak zaprogramowany, że wszystkie informacje konieczne do realizacji usługi – czy to opisy hoteli, prognozy pogody, czy informacje o wolnych miejscach parkingowych – są samoczynnie wyszukiwane w Internecie, bez konieczności korzystania z przeglądarki przez użytkownika, i zestawiane w ramach żądanej usługi. Przez to dostęp do danych jest znacznie szybszy.

Atrakcyjny wygląd, intuicyjna obsługa

myCOMAND nie tylko oferuje wiele nowych możliwości; ma również atrakcyjny wygląd i zapewnia intuicyjną obsługę funkcji. Centralnie zamontowany wyświetlacz charakteryzuje się doskonałą rozdzielczością, a umieszczenie go w polu widzenia kierowcy zapewnia jednoczesne kontrolowanie rozwoju sytuacji na drodze. Kontroler myCOMAND, ergonomicznie ukształtowane pokrętło z przyciskiem, zapewnia prostą i jednocześnie bezpieczną obsługę.

Ekran startowy przedstawia stylizowaną kulę ziemską. Wokół niej, na skutek obracania pokrętła z przyciskiem, obracają się wszystkie dostępne funkcje; naciśnięcie powoduje wybranie punktu menu znajdującego się na pierwszym planie. Rozmieszczenie menu wokół symbolicznego globusa to nie tylko optyczny highlight, jest to zarazem maksymalne ułatwienie obsługi za pomocą zsynchronizowanego pokrętła z przyciskiem.

Poprzez dwa przyciski, umieszczone obok centralnego pokrętła z przyciskiem można wywoływać dodatkowe funkcje, jak na przykład opcje menu. Ponadto przycisk "wstecz" umożliwia szybkie korygowanie ewentualnych błędów przy wprowadzaniu znaków. Przewidywane w przyszłości powiązanie z LINGUATRONIC umożliwi również głosową obsługę funkcji myCOMAND.

myCOMAND jest kamieniem milowym dla optymalnego wykorzystywania Internetu w samochodzie. Projektanci Mercedes-Benz zakładają jednak, że minie jeszcze kilka lat, nim sieci LTE będą rozpowszechnione na całym świecie, co umożliwi montowanie takich systemów w pojazdach seryjnych.

Informacje dodatkowe

LTE (Long Term Evolution) jest następnym etapem w drodze do technologii radiowych 4. generacji, zapewniającym znaczny wzrost przepustowości i prędkości transmisji danych w sieciach telefonii komórkowej. Obecnie wykorzystywane sieci komórkowe są wspólnie określane jako sieci trzeciej generacji (3G), natomiast LTE jako sieć czwartej generacji (4G). LTE obejmuje szereg rozszerzeń, wykraczających poza możliwości standardu UMTS (Universal Mobile Telecommunications System).