Ten przyjazny dla środowiska model zasilany elektrycznie charakteryzuje się cechami zbliżonymi do 2-litrowego silnika benzynowego i jest w pełni przystosowany do codziennego użytku.

Produkcja Klasy B F-CELL rozpocznie się latem 2009 r. od wypuszczenia niewielkiej partii pojazdów. Pierwsze około 200 samochodów trafi do klientów w Europie i Stanach Zjednoczonych z początkiem następnego roku.

Klienci nic nie stracą z przyjemności kierowania pojazdem, gdyż silnik elektryczny rozwija wysoką moc 100 kW / 136 KM oraz maksymalny moment obrotowy 290 Nm, dostępny w pełnym zakresie obrotów silnika. Ponadto bezemisyjny napęd oparty na ogniwie paliwowym zużywa równowartość 3,3 litrów oleju napędowego na 100 km (NEDC).

Dzięki dużemu zasięgowi równemu ok. 400 km oraz krótkiemu czasowi tankowania wynoszącemu ok. 3 minut, model Klasy B F-CELL zapewnia jazdę bezemisyjną nawet na dłuższych trasach..

Sercem technologicznympojazdów jest wydajny, kompaktowy układ ogniwa paliwowego, w którym gazowy wodór reaguje z tlenem atmosferycznym pod ciśnieniem 700 bar generując prąd zasilający silnik elektryczny. Ogniwo paliwowe modelu Klasy B F-CELL posiada zdolności rozruchowe w niskich temperaturach dochodzących nawet do minus 25 stopni Celsjusza.

Ten układ napędowy został zaprojektowany od nowa w odróżnieniu od modelu Klasy A F-CELL, zaprezentowanego w 2004 r.: inżynierowie Mercedes-Benz w znaczny sposób podnieśli moc, moment obrotowy, zakres działania, charakterystykę rozruchu oraz komfort jazdy.

Podobnie jak w układach hybrydowych z silnikiem spalinowym, samochody napędzane ogniwem paliwowym wykorzystują akumulatory litowo-jonowe o mocy wyjściowej 35 kW i pojemności 1.4 kWh w celu podwyższenia parametrów i pozyskania energii hamowania. Technologia litowo-jonowa posiada wiele zalet w stosunku do akumulatorów konwencjonalnych, w tym niewielkie rozmiary, wysoką wydajność i zdolność ładowania oraz żywotność.

Klasa B F-CELL posiada warstwową architekturę podłogi (sandwicz) znaną doskonale z modeli Klas A i B. Zaletą tego rozwiązania jest fakt, iż elementy napędowe umieszczone są na warstwach podłogi, dzięki czemu pozostają osłonięte nie zajmując przestrzeni wnętrza oraz bagażnika, którego pojemność wynosi 416 litrów.

Mercedesy Klasy B F-CELL charakteryzują się eleganckim wyglądem. Ich atrakcyjność podkreślają lakier w kolorze srebrnego bonamitu oraz ekskluzywne 10-szprychowe felgi aluminiowe. Wyskoki komfort jazdy zapewniają skórzana tapicerka, ogrzewane siedzenia, automatyczna kontrola temperatury wnętrzna, system COMAND oraz inne dodatki.

Poziom bezpieczeństwa równy innym modelom Mercedesa

Bez względu na warunki zewnętrzne niezawodność modeli Klasy B F-CELL pozostaje taka sama jak w innych modelach Mercedesa z silnikami spalinowymi.

Zintegrowany system bezpieczeństwa uwzględnia specyficzne cechy układu napędowego bazując na doświadczeniu firmy w pracy nad ogniwami paliwowymi oraz wykorzystaniem wysokich napięć. Inżynierowie przebadali i zoptymalizowali bezpieczeństwo rozwiązań technicznych przeprowadzając ponad 30 dodatkowych testów zderzeniowych.

Konieczna sieć stacji paliwowych

Przy ponad 100 samochodach testowych i po przejechaniu ponad 4, 5 milionów kilometrów jazd próbnych, Daimler AG posiada obecnie duże doświadczenie z pojazdami napędzanymi ogniwem paliwowym wśród producentów na całym świecie. Model Klasy B F-CELL stanowi kolejny dowód wysokiego poziomu rozwoju tej technologii na potrzeby przemysłu motoryzacyjnego.

Zanim jednak bezemisyjna motoryzacja stanie się faktem, konieczne jest powstanie sieci stacji paliwowych oferujących wodór. Aby to umożliwić Daimler współpracuje z władzami rządowymi, przemysłem energetycznym oraz koncernami naftowymi w ramach wspólnych projektów obejmujących takie miejsca jak Hamburg, Stuttgart czy Kalifornia.

Mercedes-Benz widzi rozwój samochodów elektrycznych wyposażonych w akumulator i ogniwa paliwowe i wykorzystywanych do bezemisyjnej komunikacji lokalnej jako uzupełnienie w stosunku do zaawansowanych technologicznie pojazdów z silnikami spalinowymi.

Mercedes-Benz Klasy B F-CELL – dane techniczne

Układ napędowySilnik elektryczny z ogniwem paliwowymMoc znamionowa (kW/KM)100/136Znamionowy mement obrotowy (Nm)290Maksymalna prędkość (km/h)170Zużycie paliwa (NEDC) (ekwiwalent 1l oleju napędowego /100 km)3.3Emisja CO2 (g/km min.–max.)0.0Zasięg (km) NEDC385Pojemność akumulatora litowo-jonowego (kWh/kW)1.4/35Zdolność rozruchu zimnego silnika:do -25 °C