Odświeżony największy offroader Mercedesa spala teraz nawet o 8 procent mniej paliwa (wg wstępnych danych producenta) i jest bardziej przyjazny środowisku. Tradycyjnie Klasę GL wyróżniają doskonałe parametry prowadzenia, zarówno podczas jazdy szosowej, jak i po bezdrożach; wyjątkowa przestronność wnętrza oraz komfort jazdy w niczym nie ustępujący walorom luksusowej limuzyny.

Począwszy od jesieni 2009 r., Mercedes-Benz będzie dysponować także najbogatszą na świecie ofertą aut typu SUV wyposażonych w niezwykle wydajne rozwiązanie w dziedzinie obróbki gazów spalinowych – technologię SCR.

Oprócz Klasy GL w wersji 350 BlueTEC 4MATIC, potencjalny nabywca będzie mógł także zdecydować się na zakup modeli ML 350 BlueTEC 4MATIC oraz R 350 BlueTEC 4MATIC. Owo oszczędne i przyjazne środowisku naturalnemu trio zdążyło już narobić sporo szumu w pierwszym roku sprzedaży na rynku amerykańskim.

Klasa GL jeszcze bardziej atrakcyjna

Klasa GL to numer jeden wśród luksusowych modeli SUV Mercedes-Benz, a nowa wersja umacnia silną pozycję Mercedesa w segmencie terenowych samochodów Premium. W Klasie GL na rok 2010 wprowadzono rozmaite modyfikacje natury technicznej oraz technologie przyczyniające się do obniżenia zużycia paliwa i podniesienia walorów środowiskowych wysokoprężnych wersji Klasy GL.

Projektanci ze Stuttgartu zadbali także o to, aby przykuwające wzrok nadwozie auta mocniej oddziaływało na zmysły obserwatora. Wyrazisty wygląd Klasy GL podkreślają zmodernizowane zderzaki, przeprojektowane chromowane elementy zabezpieczenia podwozia z przodu i z tyłu, nowa atrapa przednia oraz światła przeciwmgłowe/lampy do jazdy dziennej połączone za pomocą pokrytej chromem listwy. Inne nowe elementy to koła ze stopu lekkich metali w rozmiarze od 18 do 21 cali, a także przerobione, chromowane końcówki układu wydechowego

Paletę kolorów uzupełniają dwa nowe lakiery metalizowane: „Tenorite Grey” (szarość tenorytu) i „Palladium Silver” (srebro palladowe). Dyszel holowniczy jest teraz ukryty pod osłoną tylną i wysuwany w miarę potrzeby.

Prezentowane luksusowe auto terenowe oferuje także swoim użytkownikom maksymalny poziom bezpieczeństwa, na straży którego stoi szeroka gama systemów zintegrowanych w koncepcję ochrony użytkowników PRE-SAFE®. Rozwiązanie to automatycznie przygotowuje pojazd i osoby nim podróżujące na nadchodzące zderzenie poprzez zoptymalizowane wykorzystanie dostępnych funkcji ochronnych.

Stanowiący wyposażenie SUV-a układ inteligentnego oświetlenia drogi (Intelligent Light System, ILS) odpowiada za optymalne rozłożenie snopa światła przed pojazdem, w zależności od sytuacji na drodze i warunków pogodowych. Wyposażenie standardowe obejmuje lampy do jazdy dziennej oraz światła tylne w technologii diod elektroluminescencyjnych.

Luksusowe wnętrze

GL zaprasza do środka 5 lub 7 pasażerów. Podróżujący Klasą GL z przyjemnością zanurzą się w zdumiewająco obszernym wnętrzu, stwarzającym typowy dla marki Mercedes-Benz, a przy tym porównywalny z Klasą S, klimat podróżowania. Poddane stylistycznym modyfikacjom fotele wyściełane skórą i tkaniną typu ARTICO, ozdobione kontrastującą obwódką, to atrakcja tegorocznej wersji modelowej, która z pewnością będzie przyciągać wzrok przechodniów.

Flagowy model GL 500 będzie z kolei oferowany ze wstawkami z ekskluzywnej skóry typu nappa. Wszystkie auta wyposażono w nowe wskaźniki, wielofunkcyjną kierownicę pokrytą skórą nappa, jak również aktywne zagłówki NECK PRO foteli kierowcy i przedniego pasażera. Atrakcyjność wnętrza podnosi dodatkowo wyposażenie dostępne w opcji, jak na przykład dwubarwne wstawki skórzane (czerń i kaszmirowy beż, bądź czerń i szarość alpaki), czy rozproszone oświetlenie wnętrza rodem z Klasy S.

Paletę dostępnych elementów wykładziny wnętrza uzupełnia wariant „antracytowa topola”.

GL 350 CDI 4MATIC z technologią BlueEFFICIENCY

Oprócz GL 350 BlueTEC 4MATIC wyposażonego w technologię SCR, Klasa GL jest teraz dostępna w wersji BlueEFFICIENCY w modelu GL 350 CDI 4MATIC. Auto to spala o około 5 procent mniej oleju niż jego poprzednik, przy czym osiągi wcale na tym nie cierpią.

Silnik V6 napędzający ten samochód w dalszym ciągu generuje 165 kW / 224 KM mocy, pozostawiając do dyspozycji kierowcy maksymalny moment obrotowy 510 Nm, dostępny już przy 1.600 obr. / min. Przeciętne zużycie paliwa tej wysokoprężnej jednostki to zaledwie 9,3 litra oleju na 100 kilometrów.

Podobnie jak pozostałe modele BlueEFFICIENCY oferowane przez markę Mercedes-Benz, także GL wyposażono w bogaty zestaw rozwiązań sprzyjających ograniczeniu spalania paliwa. Należy do nich wydajna automatyczna skrzynia biegów 7G-TRONIC, która przechodzi w tryb jałowy podczas postoju samochodu na światłach lub w korku ulicznym, co skutkuje zmniejszonym obciążeniem pracy silnika, a co za tym idzie – niższym spalaniem.

Zużycie paliwa udało się zredukować jeszcze bardziej dzięki zastosowaniu opon o niższym współczynniku oporu toczenia. Parametry aerodynamiczne poprawiono poddając przeróbce przednią osłonę chłodnicy i dodając więcej spojlerów w okolicach kół przednich. Apetyt Klasy GL na paliwo ograniczono także stosując energooszczędne, elektryczno-hydrauliczne wspomaganie układu kierowniczego.

Z kolei dzięki komputerowi mierzącemu poziom zużycia paliwa oraz wyświetlaczowi pokazującemu aktualne spalanie, kierowca Klasy GL może na bieżąco kontrolować ten parametr i, w miarę potrzeb, odpowiednio dostosowywać styl jazdy.

Komfort jazdy

Doskonałe osiągi i niezrównany komfort jazdy należą do tych specjalnych zalet, którymi mogą poszczycić się oba modele napędzane silnikami ośmiocylindrowymi, spełniającymi przy tym wymogi normy EU5 standard. 5,5-litrowa jednostka napędowa pod maską GL 500 dysponuje mocą 285 kW / 388 KM i momentem obrotowym 530 Nm.

Pojazd rozpędza się od 0 do 100 km / godz. w zaledwie 6,5 sekundy, niemal tak szybko jak samochód sportowy. Z autami wyścigowymi jest również porównywalna jego prędkość maksymalna, wynosząca 240 km / godz..

W modelu GL 450 zamontowano benzynową V-ósemkę o pojemności 4,6 litra, mocy 250 kW / 340 KM i maksymalnym momencie obrotowym 460 niutonometrów. Samochód przyspiesza od 0 do 100 km / godz. w 7,2 sekundy, zaś jego prędkość maksymalna wynosi 235 km / godz.

Silnik wysokoprężny V8 na wyposażeniu GL 450 CDI 4MATIC dostarcza moc 225 kW / 306 KM, a 700 Nm momentu obrotowego, które oferuje, gwarantuje doskonały komfort jazdy.

Bezpieczny i zwinny

Obok innowacyjnego układu napędu na wszystkie koła 4MATIC, montowanego standardowo zawieszenia pneumatycznego AIRMATIC, niezwykle precyzyjnego układu kierowniczego oraz oferowanego w standardzie adaptacyjnego systemu tłumienia drgań (Adaptive Damping System, ADS), Klasa GL zaskoczy nabywcę doskonałymi parametrami prowadzenia i doskonałymi walorami jezdnymi.

Gwarantują one wyjątkowy poziom komfortu i bezpieczeństwa czynnego. Samochód radzi sobie doskonale nie tylko na szosie, ale także w terenie. Zmodyfikowany układ AIRMATIC umożliwia zwiększenie prześwitu do 307 milimetrów. Pakiet technologiczny Offroad-Pro, dostępny w ramach wyposażenia standardowego, znacznie poprawia manewrowanie autem w terenie dzięki zastosowaniu reduktora i wielotarczowych blokad na tylnej osi oraz centralnego mechanizmu różnicowego.

Pracę kierowcy ułatwiają jeszcze bardziej dodatkowe elektroniczne systemy wspomagające, takie jak terenowy ABS, układ kontroli zjazdu z pochyłości (Downhill Speed Regulation, (DSR) czy funkcja zapobiegająca gaśnięciu silnika.

ModelCyl.cckW/KM przy obr./minNm przy obr./minPrzen. napędu*0-100 km/h (s)Prędk. maks. km/hNorma EUl/100 km wg NEDC cykl miesz.**GL 350 CDI 4MATIC Blue- EFFICIENCYV62.987165/224 3.800510 1.600-2.800AG 79,5210EU 49,3-9,6GL 350 BlueTEC 4MATICV62.987155/211 3.400540 1.600-2.400AG 79,6210EU 69,0***GL 450 CDI 4MATICV83.996225/306 3.600700 2.000-2.600AG 77,6230EU 411,6-11,8GL 450 4MATICV84.663250/340 6.000460 2.700-5.000AG 77,2235EU 513,4-13,6GL 500 4MATICV85.461285/388 6.000530 2.800-4.800AG 76,5240EU 513,6-13,8

*siedmiostopniowa automatyczna skrzynia biegów 7G-TRONIC; **w zależności o pakietu wyposażenia; ***dane wstępne

BlueTEC —synonim pojazdów przyjaznych dla środowiska

Historia zastosowania technologii BlueTEC w samochodach osobowych marki Mercedes-Benz zaczęła się w USA w październiku 2006 r. wraz z debiutem wersji BlueTEC limuzyny Mercedes-Benz Klasy E, co zeszło się w czasie z wprowadzeniem oleju napędowego o obniżonej zawartości siarki.

Pojazd został od razu wysoko oceniony, i to zarówno przez klientów, jak i dziennikarzy branżowych, zdobywając tytuł Światowego Zielonego Samochodu Roku 2007 (2007 World Green of the Car). Jesienią 2008, Mercedes-Benz uzupełnił ofertę pojazdów BlueTEC o trzy nowe modele: Klasy R, ML i GL BlueTEC 4MATIC.

Były to pierwsze SUV-y z silnikami wysokoprężnymi spełniające surowe normy emisji spalin obowiązujące we wszystkich 50 stanach USA. Oprócz niskich poziomów emisji, jakie zapewniało zastosowanie technologii BlueTEC, wrażenie na amerykańskich nabywcach zrobiła też wysoka wydajność jednostek napędowych. Dla przykładu: GL 320 BlueTEC 4MATIC spala od 20 do 40 procent mniej paliwa niż porównywalne modele napędzane silnikami benzynowymi. Dzięki temu jest niezagrożonym liderem pod względem zużycia paliwa pośród pełnowymiarowych luksusowych samochodów sportowo-użytkowych oferowanych w USA.

Mercedes-Benz opracował technologię BlueTEC z myślą o skutecznym ograniczeniu poziomu emisji gazów spalinowych pojazdów napędzanych silnikami dieslowskimi. Rozwiązanie to koncentruje się w szczególności na tlenkach azotu, gdyż to właśnie one stanowią jedyny składnik gazów wydechowych, którego ilość wydzielana przez silniki wysokoprężne w sposób naturalny przewyższa odpowiednie wartości charakteryzujące jednostki napędowe nasilane benzyną.

Technologia BlueTEC polega na wtryskiwaniu nietoksycznego mocznika o nazwie AdBlue do strumienia gazów wydechowych. Wskutek zachodzącej reakcji chemicznej uwalnia się amoniak, który, w umieszczonym dalej układzie selektywnej redukcji katalitycznej (katalizator SCR), zamienia do 80 procent tlenków azotu w nieszkodliwe azot i wodę.

Ponadto modele GL 350 BlueTEC 4MATIC, ML 350 BlueTEC 4MATIC i R 350 BlueTEC 4MATIC już dziś spełniają limity emisji zawarte w normie EU 6, która ma wejść w życie dopiero w roku 2014.

Mocny silnik Diesla V6 w nowych SUV-ach BlueTEC to dowód na to, że w pojazdach o zastosowaniu sportowym również można osiągnąć wysoką ekonomię zużycia paliwa, której towarzyszy niski poziom emisji spalin. Silnik 350 BlueTEC rozwija moc 155 kW/211 KM, oferując moment obrotowy o wartości 540 Nm. W efekcie jest nie tylko jednostką przyjazną środowisku i oszczędną, ale zapewnia też doskonałe osiągi.

Mercedes ML 350 BlueTEC 4MATICGL 350 BlueTEC 4MATICR 350 BlueTEC 4MATICIlość/układ cylindrówV6Średnica cylindra x skok tłoka (mm)83 x 92Stopień sprężania1 : 16,5Ilość zaworów na cylinder4Pojemność skokowa (cc)2.987Moc kW/KM przy obr./min155/211 przy 3.400Moment obrotowy (Nm) przy obr./min540 przy 1.600-2.400Przyspieszenie* 0-100 km/h (s)8,79,68,9Prędkość maksymalna (km/h)*210210216Spalanie paliwa (l/100 km), cykl mieszany NEDC*8,79,08,7Emisja CO2 (g/km)*231239231Pojemność zbiornika paliwa (l)9510080Zasięg teoretyczny (km)*1.0911.111920Pojemność zbiornika AdBlue© (l)26,631,728,2Zasięg na zbiorniku AdBlue©od przeglądu do przegląduNorma emisji spalinEU 6

*dane wstępne

Wyjątkowy i luksusowy: Klasa R w wersji „Grand Edition”

Wszystkie wersje silnikowe i rozstawu osi Klasy R (w tym wersje BlueTEC) są również dostępne w najbardziej luksusowym wariancie wyposażeniowym o nazwie „Grand Edition”. Model ten, który także pojawi się w sprzedaży jesienią 2009 r., będzie, między innymi, posiadał jedyne w swoim rodzaju, dwubarwne, 20-calowe koła AMG z lekkich stopów oraz izolowane termicznie, niebieskie szyby przy wszystkich oknach.

Specjalną specyfikację auta dopełniają reflektory biksenonowe wyposażone w dynamiczne funkcje aktywnego oświetlenia drogi i doświetlania zakrętów, obwiedzione chromem światła do jazdy dziennej w technologii diod elektroluminescencyjnych LED, wkomponowane w konstrukcję przedniego zderzaka, a także światła tylne w przyciemnianej, sportowej stylistyce.

Nowe elementy wnętrza to m.in. wykładziny wykonane z ozdobnego drewna topoli w kolorze antracytu, z chromowanymi wstawkami i tabliczką „Grand Edition”, ergonomiczna kierownica AMG, wyposażona w manetki zmiany biegów oraz sportowe pedały zrobione z polerowanej stali nierdzewnej z gumowymi naddatkami.

CENY

KLASA MCena netto (zł)Cena brutto (zł)ML 300 CDI Off-Roader185 655,74226 500,00ML 350 CDI Off-Roader195 163,93238 100,00ML 350 BlueTEC 4MATIC Off-Roader205 901,64251 200,00ML 450 CDI Off-Roader256 967,21313 500,00ML 350 Off-Roader194 344,26237 100,00ML 500 Off-Roader257 704,92314 400,00ML 63 AMG Off-Roader371 967,21453 800,00KLASA RCena netto (zł)Cena brutto (zł)R 300 CDI 4M Sports Tourer184 098,36224 600,00R 350 CDI 4M Sports Tourer195 655,74238 700,00R 300 CDI Sports Tourer175 000,00213 500,00R 300 Sports Tourer175 000,00213 500,00R 350 Sports Tourer186 557,38227 600,00R 350 4M Sports Tourer195 655,74238 700,00R 500 4M Sports Tourer254 262,30310 200,00R 350 CDI L 4M Sports Tourer201 311,48245 600,00R 350 BlueTEC 4M Sports Tourer213 032,79259 900,00R 300 CDI L Sports Tourer181 475,41221 400,00R 300 L Sports Tourer181 475,41221 400,00R 350 L Sports Tourer193 032,79235 500,00R 350 L 4M Sports Tourer201 311,48245 600,00R 500 L 4M Sports Tourer260 819,67318 200,00KLASA GLCena netto (zł)Cena brutto (zł)GL 350 CDI Off-Roader244 590,16298 400,00GL 350 CDI Off-Roader247 377,05301 800,00GL 350 BlueTEC 4MATIC Off-Roader258 278,69315 100,00GL 450 CDI Off-Roader304 016,39370 900,00GL 450 CDI Off-Roader305 327,87372 500,00GL 450 Off-Roader297 295,08362 700,00GL 450 Off-Roader298 524,59364 200,00GL 500 Off-Roader327 049,18399 000,00GL 500 Off-Roader329 344,26401 800,00

Cennik samochodów osobowych Mercedes-Benz w wyposażeniu podstawowym P/05/09 - ważny od 04.05.2009