Mercedesowi udało się znacznie zredukować emisję spalin i spełnić wymagania normy EU5 przy zachowaniu korzystnego poziomu zużycia paliwa. Dzięki inteligentnemu systemowi BLUETEC silnik wysokoprężny stał się jednym z najczystszych i najefektywniejszych napędów na świecie.

Ekologia, przyjemność jazdy i komfort są mocnymi stronami nowego modelu E 300 BLUETEC, którym Mercedes-Benz rozpoczyna nową ofensywę BLUETEC na rynku europejskim. Klasa E wyposażona w najnowocześniejszy system zarządzania emisjami bazuje na sprawdzonych już modelach CDI o przekonujących parametrach ekologicznych, ekonomicznych i dynamicznych: 6-zaworowemu silnikowi o pojemności 3,0 litra i mocy 155 kW / 211 KM z potężnym momentem obrotowym 540 Nm wystarcza 7,3 litra oleju napędowego na 100 km przy wartościach emisji, które już teraz leżą poniżej przyszłych norm EURO.

Prędkość maksymalna modelu E 300 BLUETEC wynosi 244 km/godz., a rozpędzenie od 0 do 100 km/h zajmuje 7,2 sekundy. Model BLUETEC zapewnia przy tym – podobnie jak wszystkie pojazdy klasy E – typową dla Mercedesa komfortową pracę podwozia i przysłowiowy już komfort wnętrza oraz znakomity poziom bezpieczeństwa.

Opracowana przez firmę DaimlerChrysler technologia BLUETEC zmniejsza skutecznie emisję spalin emitowanych przez pojazdy z silnikiem diesla, zwłaszcza tlenków azotu. Inżynierowie z Mercedes-Benz Technology Center realizują przy tym różne strategie. I tak w modelu E 300 BLUETEC pierwszy krok polegał na redukcji tlenków azotu przez zoptymalizowanie właściwości motorycznych silnika.

Dalsze działania obejmują m.in.:

• zmniejszenie stopnia sprężania do 16,5:1;• zastosowanie specjalnych piezo-wtryskiwaczy o niewielkim przepływie hydraulicznym;• zoptymalizowane rozwiązanie turbosprężarki o zmiennej geometrii turbiny;• zoptymalizowaną regulację zawracania spalin o podwyższonej szybkości;• zastosowanie ceramicznych świec żarowych, zapewniających szybki rozruch ze stanu zimnego w każdych warunkach przy zredukowanym sprężaniu.

Jako uzupełnienie przeróbek wewnętrznych w silniku zastosowano efektywny, specjalnie dostosowany do silnika system końcowego oczyszczania spalin. Obejmuje on katalizator utleniania, redukujący wydzielanie tlenku węgla (CO) i niedopalonych węglowodorów (HC), jak również filtr cząstek stałych dla silników diesla bez modyfikatorów.

Zaawansowany technologicznie katalizator magazynujący NOx z opatentowanym generatorem amoniaku ‘on board’ jest połączony z dodatkowym katalizatorem SCR, umożliwiając zminimalizowanie zawartości tlenków azotu. Tego rodzaju końcowe oczyszczanie spalin funkcjonuje bez dodatkowych mediów roboczych.

Sukces technologii BLUETEC

Mercedes-Benz podjął ofensywę technologii BLUETEC dla samochodów osobowych najpierw na terenie USA, gdzie w październiku 2006 r. na rynek wprowadzono dotychczas jedyny w świecie samochód osobowy wykorzystujący tę technologię -E 320 BLUETEC. Począwszy od 2008 r.Mercedes-Benz zaoferujena tym rynku dalsze trzy modele BLUETEC V-6 w klasie GL, M i R. To konsekwentne zaangażowanie zostało uhonorowane przez międzynarodowe grono dziennikarzy motoryzacyjnych, którzy przyznali samochodowi E 320 BLUETEC tytuł „2007 World Green Car”. Jurorzy z 22 krajów uznali BLUETEC za „rozrusznik” nowej, nadzwyczaj czystej technologii silników diesla.

System BLUETEC jest stosowany także w pojazdach użytkowych, gdzie technologia ta sprawdza się od początku roku 2005 i obecnie jest dostępna we wszystkich produkowanych typoszeregach. DaimlerChrysler dostarczył już ponad 60 tys. samochodów ciężarowych i dostawczych orazmikrobusów z tą wyznaczającą nowe standardy emisji technologią.

BLUETEC wielka szansa redukcji CO2

W ożywionej dyskusji na temat aktualnych i przyszłych granicznych wartości emisji dla samochodów często zapomina się o tym, że wydzielanie dwutlenku węgla (CO2) nie ma nic wspólnego z tradycyjnie pojmowanymi wartościami granicznymi dla spalin. Emisja CO2 dla danego pojazdu wiąże się bezpośrednio ze zużyciem paliwa.

Dane takie jak 140 g CO2/km to nic innego jak alternatywna informacja o zużyciu paliwa, która w tym przypadku dla silników diesla odpowiada zużyciu na poziomie około 5,3 l/100 km, a dla silników benzynowych 5,9 l/100 km. Parametry te byłyby osiągane także przez pojazdy odprowadzające spaliny do środowiska bez oczyszczania katalitycznego lub minimalizowania zawartości cząstek stałych przez filtrowanie.

W przeciwieństwie do wartości CO2, takie składniki spalin jak tlenek azotu, tlenek węgla, węglowodory czy pozostałości spalania w formie cząstek mogą być redukowane przez obróbkę końcową niekiedy aż do granic ich wykrywalności. W tym miejscu wkracza innowacyjny, modułowy układ oczyszczania spalin BLUETEC.

W przypadku pojazdów z silnikami diesla spełnia on warunki ekologicznej pracy i będzie w stanie także w przyszłości utrzymać planowane parametry graniczne. Oprócz E 300 BLUETEC wymagania normy EURO 5 będą spełniane przez wszystkie przyszłe modele BLUETEC począwszy od roku 2011. W ten sposób BLUETEC stanowi ważny kamień milowy na drodze do redukcji CO2.

W Polsce pierwsze modele E 300 BLUETEC pojawią się w pierwszym kwartale 2008 r.

A