- Podsumowując wszystkie nasze działania muszę powiedzieć: rok 2008 był dla nas dobry! - konkludował Jan Madeja, Prezes Mercedes - Benz Polska. Niemal wszędzie uzyskaliśmy rekordowe wyniki sprzedaży. Ale najważniejsze, że zrealizowaliśmy zakładane na ostatnie dwanaście miesięcy cele!

Łączna sprzedaż pojazdów osobowych Mercedes-Benz Cars (Mercedes-Benz, smart i Maybach) oraz pojazdów użytkowych Mercedes-Benz i Mitsubishi Canter wyniosła 12 794. W porównaniu z wynikiem 11 725 w 2007 roku jest to wzrost o 9 procent. Sprzedaż całkowita części zamiennych, łącznie z eksportem do Republik Bałtyckich, Ukrainy i na Białoruś, wyniosła 117,7 mln Euro (przy 105 mln Euro w roku poprzednim) i była wyższa o 12,1 proc.

Łączne obroty wyniosły 2,3 mld złotych. Lekki spadek (o ok. 1 proc.) wynika z obniżek cen samochodów osobowych i vanów.

Samochody osobowe Mercedes-Benz Cars

Dział samochodów osobowych Mercedes-Benz Cars sprzedał w 2008 roku rekordową ilość 4504 pojazdów, w tym 4343 samochody marki Mercedes-Benz (2007 r. – 3660, wzrost o 19 proc.). O prawie jedną trzecią wzrosła liczba sprzedanych smartów (161). Po raz pierwszy w historii polskiej spółki przekroczona została granica czterech tysięcy sprzedanych samochodów. Mercedes - Benz pozostał liderem segmentu premium.

Nowością 2008 była Klasa GLK, którą Mercedes wkroczył w segment luksusowych, małych off-roaderów, w dodatku z niezwykle wyrazistym produktem, powiązanym za sprawą filmu „Seks w wielkim mieście” ze światem mody.

Oprócz GLK na rynek weszły zmodernizowane wersje Klas A, B, CLC, CLS, M, SLK oraz kultowy SL, oficjalny samochód bezpieczeństwa Formuły 1. Pod koniec roku zostały wprowadzone ekologiczne modele linii BlueEFFICIENCY, zoptymalizowane pod kątem masy, silników i oporów toczenia.

Z sukcesem kontynuowany był program flotowy „Mercedes-Benz BusinessCars”, który wystartował w 2006 r. z zadaniem podniesienia poziomu sprzedaży w segmencie korporacyjnym. Do firm trafiły nie tylko auta Klasy S lub E dla zarządu czy właścicieli, ale także modele Klas C i B dla średniej kadry managerskiej. O ile na początku działania programu w 2006 r. sprzedaż do firm wynosiła 271 sztuk, to w 2008 r. było to aż 1000 pojazdów. Największy kontrakt w 2008 to 100 Mercedesów Klasy C dla firmy OBI.

Klasa C to najlepiej sprzedający się Mercedes w 2008 roku. (1264). Największy sukces sprzedaży spośród modeli Mercedesa odniosła jednak Klasa B (60 proc. wzrost sprzedaży). Klienci chętnie wybierali też SUV-y, szczególnie Klasę M w wersjach przed- i po- faceliftingu (461).

Marka oraz poszczególne modele Mercedesa otrzymały wiele nagród, z których ważnymi są m. in. tytuł „Superbrands Poland” oraz Kryształowe Godło w konkursie „European Trusted Brand 2007”.

Plany na 2009 rok

- 2009 r. rozpoczął się od dalszego wzrostu akcyzy na samochody z silnikami powyżej dwóch litrów. Bardzo często takie jednostki napędowe posiadają zaawansowane rozwiązania ekologiczne takie jak BlueTEC, czy też BlueEFFICIENCY. Wymuszony wzrost ich ceny na rynku polskim to przeciwieństwo trendów światowych. Mamy jednak nadzieję, że nasze produkty bronią się świetną technologią. Najlepszym przykładem jest nowy silnikwysokoprężny o pojemności 2.2 litra, mocy 204 KM / 500 Nm spalający jedynie 5,2 l na 100 km. Ta jednostka napędowa pojawi się w kilku Klasach, m.in. C, E i GLK.2009 r. to jednak przede wszystkim debiut nowej Klasy E, która pojawi się na rynku aż w czterech wariantach nadwoziowych. Pod koniec pierwszego kwartału do klientów trafią limuzyna i coupe. Później dołączą do nich kombi i kabriolet.W połowie roku zamierzamy wprowadzić do sprzedaży pierwszy hybrydowy Mercedes Klasy S 400 BlueHYBRID. Model ten doskonale wpisuje się w ekologiczny trend, który będzie widać w naszej ofercie i kampaniach marketingowych. Kluczowa jest dla nas technologia BlueEFFICIENCY występująca w Klasach A, B i C, a niedługo także w E i GLK. Dzięki niej klienci otrzymują samochody zoptymalizowane pod kątem masy i jednostek napędowych. Auta te palą mniej, niż ich normalne odpowiedniki, ich choć zbudowane są z lepszych materiałów nie odbija się to na ich cenie. Ofertę Mercedesów Klas A, B i C wesprzemy atrakcyjnym finansowaniem. Będą to zarówno sprawdzone, jak i nowe oferty kredytowe i leasingowe.Z drugiej strony będziemy starali się wyjść naprzeciw fascynacji klientów produktami AMG, za pomocą specjalnego programu sprzedaży. Już w zeszłym roku zaobserwowaliśmy kilkudziesięcioprocentowy wzrost w tym segmencie.Największym zagrożeniem dla sprzedaży może się okazać niestabilność rynku. Sprzeczne szacunki nt. wzrostu gospodarczego i wahania kursu Euro utrudniają planowanie – potwierdza to co powiedział Prezes Madeja,Paweł Miszkowski, dyrektor sprzedaży i marketingu Mercedes Benz Cars.

Sieć dealerska samochodów osobowych

W 2008 roku wykonano plan, zwiększając sieć partnerska o kolejne pięć stacji.

W tym roku sieć dealerska Mercedes-Benz wzbogaci się na początku roku o ważny nowy punkt: Firma Auto Studio otworzy swój salon i serwis we wschodniej części Łodzi. Rozpoczną się też przygotowania do uruchomienia drugiego punktu dealerskiego w Poznaniu oraz słupskiej filii firmy BMG z Gdańska. Obie lokalizacje mają zacząć działać już w tym roku.

Samochody użytkowe Mercedes-Benz i Mitsubishi Fuso

Wahania kursu złotego i cen paliw, kryzys finansowy oraz spadek popytu w Europie Zachodniej to czynniki, które wpłynęły negatywnie na kształt rynku samochodów użytkowych w 2008 roku. Mimo tej trudnej sytuacji, Mercedes-Benz sprzedał rekordową ilość 8203 pojazdów, o ponad 5 proc. więcej niż w roku 2007 (7797).

Samochody dostawcze Mercedes-Benz

2008 był dla działu samochodów dostawczych Mercedes-Benz Vans rokiem jeszcze lepszym niż rekordowy 2007. Ustanowiony został kolejny rekord sprzedaży w 12-letniej historii spółki – sprzedano 5088 pojazdów (wzrost o 12,5 proc.). Dzięki temu Mercedes-Benz utrzymał trzecią pozycję rynkową z udziałami na poziomie 14,5 proc.

Rok 2008 to okres stabilizacji oferty, choć zaprezentowanych zostało kilka, głównie proekologicznych, rozwiązań. Flagowy produkt Mercedes-Benz Sprinter i jednocześnie lider sprzedaży, zyskał nowe oblicze. W pierwszej połowie roku zaprezentowany został ekologiczny, dwupaliwowy Sprinter NGT, spełniający normę EU 4. Samochód napędzany benzyną bądź gazem ziemnym uzyskuje zasięg do 1200 km.

Na międzynarodowych targach samochodów użytkowych IAA 2008 w Hanowerze zaprezentowany zostały studyjny model Mercedes-Benz Vito BlueEFFICIENCY, który dzięki zastosowaniu specjalnych rozwiązań konstrukcyjnych przy zachowaniu konwencjonalnego napędu spala o 1,2 - 1,6 litra na 100 km mniej.

W 2008 r. pojawiła się również nowa, ekskluzywna wersja Viano X-Clusive, powstała na bazie linii Ambiente (premiera na targach samochodów użytkowych RAI 2007 w Amsterdamie).

Nagrody: „Auto Lider 2007” („Auto Moto" / "Motor") –Sprinter „Samochodem dostawczym Roku 2007”, Fleet Awards Polska 2008 (Flota) – Sprinter najlepszym flotowym samochodem dostawczym do 3,5 t, a Vito flotowym samochodem dostawczym do 2,89 t, Laury Buildera 2007 (Builder) – nagroda dla Mercedes-Benz w kategorii „Środki Transportu dla Budownictwa”,„Najlepsze Produkty dla MSP“ (Gazeta Finansowa) – wyróżnienie dla Mercedes-Benz w kategorii „Samochód dostawczy dla MSP“.

Plany na 2009

W 2009 r. Mercedes-Benz Sprinter wyposażony zostanie w nową gamę silników OM 651 i OM642, które spełniają normę emisji spalin Euro 5. Jednocześnie zyska nową manualną skrzynię sześciobiegową i wprowadzonych w nim zostanie wiele zmian adaptacyjnych.

- Wielkość rynku w roku 2009 stanowi sporą niewiadomą. W ocenie trendów należywyodrębnić sprzedaż do instytucji państwowych, której udział znacznie się zwiększył (wyjątkowo duże zakupy Policji). Nie zamierzamy poddawać się atmosferze kryzysu światowego i liczymy, że nasza gospodarka znajdzie pomysły na dalszy rozwój. Chcemy w nim uczestniczyć jako dostawca sprawdzonych rozwiązań transportowych i dystrybucyjnych. W dalszych ciągu koncentrować się będziemy na poprawie jakości i zadowolenia klientów. Plany ilościowe nie są tak ambitne jak wyniki 2008 roku, ale miejsca w stawce konkurentów nie zamierzamy ustąpić – podkreśla Krzysztof Mużdżak, dyrektor sprzedaży samochodów dostawczych Mercedes-Benz.

Samochody ciężarowe Mercedes-Benz

Mimo szczególnie trudnej sytuacji w transporcie międzynarodowym, Mercedes-Benz umocnił swoją pozycję na rynku samochodów ciężarowych o powyżej 6 t DMC i zwiększył udziały o 1 - do 14,2 proc., plasując się na trzecim miejscu (2007 - 5 miejsce). W segmencie ciężkich podwozi ciężarowych powyżej 16 t DMC Mercedes zajmuje drugie miejsce, zwiększając swoje udziały doponad 21 proc. Spadła natomiast sprzedaż - 2755 aut (- 5,7 proc.) w porównaniu do 2007 (2921).

W drugiej połowie roku światową premierę miała budowlana wersja nowego Actrosa, która w Polsce pojawi się w roku 2009. Podobnie jak całkowicie nowy model – Zetros, którego militarna oraz cywilna wersja została zaprezentowana na targach IAA 2008, a na polskim rynku pojawi się w 2009 r. Zetros to nowa rodzina off-roadowych ciężarówek z napędem na wszystkie koła, z silnikiem umieszczonym przed kabiną.

W segmencie aut dystrybucyjnych Mercedes-Benz również postawił na ekonomię i ekologię. Mercedes-Benz Atego z napędem konwencjonalnym wyposażony został w system start-stop, który pozwala na zmniejszenie zużycia paliwa średnio o 2,8 proc. Daimler AG pozostaje światowym liderem w kategorii samochodów użytkowych z napędem hybrydowym – na targach IAA 2008 zaprezentował aż 11 „zielonych” ciężkich pojazdów. 3 z nich były pokazane po raz pierwszy: Mercedes-Benz Axor BlueTec Hybrid – pierwszy prototyp ciężarówki przeznaczonej do transportu dalekobieżnego, Mercedes-Benz Econic BlueTec Hybrid z silnikiem wysokoprężnym oraz Econic NGT Hybrid – koncepcyjny samochód hybrydowy zasilany gazem ziemnym.

Econic, który w 2008 r. świętował swoje 10-lecie, w 2009 r. pojawi się z Polsce w wersji napędzanej gazem ziemnym.

Od lutego 2009 r. dostępna będzie również fabryczna nawigacja Mercedes-Benz dla samochodów ciężarowych (uwzględniająca masy i wymiary pojazdów) z oprogramowaniem w języku polskim. Również system zarządzania flotą FleetBoard wyposażony jest w nawigację dopasowaną do potrzeb samochodów ciężarowych, a od 2009 r. umożliwi dodatkowo automatyczne przesyłanie danych z pamięci masowej tachografu cyfrowego w trasie, podczas jazdy. Ponadto w 2009 r. zaprezentowany zostanie Mercedes-Benz Axor z kabiną na poduszkach powietrznych oraz skrzynią Mercedes PowerShift (w wyposażeniu od 2008r.).

Nagrody: Mercedes-Benz Actros został „Międzynarodowym Samochodem Ciężarowym Roku 2009” („International Truck of theYear 2009”).

Plany na 2009

- W 2009 roku zakładamy dalsze umocnienie pozycji Mercedes-Benz na rynku samochodów ciężarowych. W centrum naszych działań pozostanie segment ciągników siodłowych, w którym nasza pozycja nie jest jeszcze satysfakcjonująca, mimo że mamy bardzo dobrą ofertę. Uzyskanie tytułu „Samochód Ciężarowy Roku 2009”, poparte rekordowym wynikiem w teście zużycia paliwa potwierdza fakt, iż nowy Actros (trzeciej generacji) jest obecnie jednym z najlepszych ciągników na rynku. W segmencie podwozi rozszerzać będziemy naszą ofertę samochodów specjalnych, bazując nie tylko na znanych naszym klientom produktach, ale także wprowadzając nowe rozwiązania, jak Econic z napędem gazowym oraz nasz najnowszy produkt – Zetros. Naszą bogatą ofertę pojazdów uzupełni szeroka gama usług dodatkowych, takich jak systemy telematyczne Fleetboard, pakiety i kontrakty serwisowe, usługi finansowe oraz wynajem krótko- i długoterminowy. W sieci sprzedaży serwisu wdrażamy program poprawy jakości obsługi i napraw. Zgodnie z naszą zasadą, że Mercedes-Benz to ciężarówki, którym możesz zaufać – mówi Sławomir Kwiatkowski, szef działu sprzedaży samochodów ciężarowych.

Mitsubishi Fuso Canter

Sprzedaż Mitsubishi Fuso Canter rośnie nieprzerwanie od 2002 roku, kiedy to ten lekki samochód ciężarowy pojawił się w sprzedaży w sieci Mercedes-Benz. Od tego czasu roczna sprzedaż wzrosła 4,5-krotnie do poziomu 360 pojazdów w 2008 r. ( plus 3proc. wobec roku 2007), mimo iż rynek w drugiej połowie roku znacząco się zmniejszył. Canter na stałe zagościł w trudnym segmencie DMC 3,5 – 7,5t i stopniowo poprawia swoją pozycję.

Plany na 2009

W drugiej połowie roku 2009 r. zostanie zaprezentowany Canter z nową gamą silników, spełniających normę emisji spalin Euro 5 dzięki zastosowanie technologii EGR (recyrkulacja spalin) z użyciem filtra cząstek stałych.

- Rok 2009 będzie rokiem wyzwań dla całej branży motoryzacyjnej. Naszym celem jest osiągnięcie porównywalnego wyniku zarówno w ilości sprzedanych pojazdów, jak i udziałów rynkowych. W tym celu zamierzamy poszerzyć naszą sieć sprzedażowo - serwisową: obecnie 17 stacji, zwiększyć ilość dedykowanych sprzedawców Mitsubishi Fuso oraz dążyć do jak najwyższej jakości obsługi klienta” – podkreśla Igor Kaczorkiewicz, menedżer ds. sprzedaży i marketingu Mitsubishi Fuso Canter.

Serwis i części zamienne

Serwis 2008 był kolejnym rokiem dynamicznego rozwoju usług posprzedażnych w sieci Mercedes-Benz w Polsce. W zakresie Serwisu Mercedes-Benz dla użytkowników samochodów osobowych w kwietniu 2008 r. wprowadzony został program Mobilo gwarantujący szybką pomoc i bezpłatne utrzymanie mobilności w sytuacjach, gdy samochód z powodu awarii technicznej, wypadku bądź aktu wandalizmu nie jest zdolny do jazdy.

Właściciele pojazdów osobowych, które zostały nabyte i po raz pierwszy zarejestrowane do końca marca 2008 r., mogą korzystać z gwarancji mobilności w ramach dotychczas funkcjonującego pakietu MobiloLife. Samochody dostawcze Vaneo, Viano, Vito i Sprinter objęte są natomiast programem MobilityGo.

W ramach dalszego dopasowywania oferty do rosnących oczekiwań użytkowników pojazdów ciężarowych, w 2008 roku wprowadzono gwarancję czasu naprawy dla posiadaczy ciągników siodłowych Actros MP3, w ramach której zagwarantowana jest naprawa gwarancyjna w ciągu max. 2 dni roboczych. W przypadku przedłużającego się przestoju pojazdu w serwisie, klientowi przysługuje rekompensata w wysokości 400 zł. za każdy dzień przestoju (maks. do 7 dni roboczych).

Plany 2009

• Rozszerzenie oferty o nową wersję karty MercedesService Card, będącej wygodnym instrumentem płatniczym za usługi w ASO Mercedes-Benz, począwszy od typowych prac przeglądowych poprzez zakup części zamiennych, na usługach Service24h kończąc.• Rozwój programu BestParts: w ramach dalszej aktywizacji sprzedaży Oryginalnych Części Mercedes-Benz do klientów niezależnych rozwijany będzie program BestParts, wspierający działalność Autoryzowanych Serwisów w kontaktach z tą grupą klientów.

Części zamienne Rośnie sprzedaż oryginalnych części zamiennych dystrybuowanych przez Europejskie Centrum Dystrybucji Części (European Logistics Center) w Ołtarzewie koło Warszawy, obsługujące oprócz rynku polskiego również sąsiednie kraje Europy Wschodniej w tym Ukrainę, Białoruś, Litwę, Łotwę, Estonię i Region Kaliningradu. Sprzedaż całkowita części do pojazdów Mercedes-Benz, smart, Maybach, Mitsubishi Fuso oraz pojazdów Chrysler, Jeep i Dodge, łącznie z eksportem, wyniosła ponad 117 mln Euro, co oznacza 12 proc. wzrost w stosunku do roku ubiegłego.

Podsumowanie 2008 roku i priorytety w 2009

- Rok 2008 był kolejnym dobrym rokiem dla naszej spółki - podkreśla Jan Madeja, prezes Mercedes-Benz Polska. We wszystkich segmentach poprawiliśmy nasze udziały w rynku! Udało nam się zwiększyć ogólną sprzedaż samochodów marki Mercedes-Benz o 9 proc. i odnotować kolejny rekord sprzedaży w historii firmy. W samochodach osobowych przekroczyliśmy po raz pierwszy ilość 4 tys. pojazdów i co najważniejsze – utrzymaliśmy pozycję lidera w segmencie Premium. W samochodach dostawczych przekroczyliśmy również po raz pierwszy granicę 5 tys. samochodów i osiągnęli nowy rekord. Na rynku pojazdów ciężarowych załamanie rynku w drugiej połowie 2008 nie pozwoliło namosiągnąć wyników z 2007, jednak w tym segmencie poprawiliśmy najbardziej naszą pozycję rynkową i jesteśmy dzisiaj na 3 miejscu (w porównaniu z 5 miejscem w 2007).Mimo turbulencji rynkowych konsekwentnie kontynuujemy rozwój naszej sieci serwisowej i w 2008 roku otworzyliśmy 6 nowych punktów serwisowych w Polsce.Mamy ambitne cele na 2009 i będziemy je - mimo znacznie trudniejszych warunków rynkowych - konsekwentnie realizować. Nie pomoże nam w tym wprawdzie podniesienie akcyzy o 5 proc. na pojazdy osobowe z silnikiem ponad dwa litry, bo połowa naszej sprzedaży to auta o takiej kubaturze silnika. Ale mamy w zanadrzu zarówno cała serię oszczędnych i ekologicznych modeli z serii BlueEFFICIENCY (A, B i C, a wkrótce E i GLK) jak i flagowy okrętMercedesa czyli nowa Klasa E.Chcę podkreślić, że sukces z 2008 oznacza wzrost zaufania klientów do marki i jej produktów. To z kolei obliguje nas do jeszcze lepszej dbałości o Klienta. Rośnie efektywność i jakość sieci dealerskiej, na co zdecydowanie wpłynął program CSI No.1 (Customer Satisfaction Index), rozpoczęty w 2006 roku. Mamy również najbardziej zadowolonych dealerow, co dokumentuje nasza pozycja lidera w badaniuprzeprowadzonym na zlecenie Polskiej Izby Motoryzacji (przez Ernest & Young).Nasza strategia pozostaje niezmieniona: produkować najlepsze samochody,oferować atrakcyjne pakiety finansowe, umacniać pozycję lidera w segmenciepremium, mieć profesjonalnych i zmotywowanych partnerów handlowych, a dzięki temu– i to jest najważniejsze – zadowolonych i lojalnych klientów - kończy swoja wypowiedź prezes Madeja.